Formel 1   06/09/12

Pilgrimsfærden
Optakt til Det Italienske Grand Prix
Monza er motorsportens tempel. Og en gang om året vendes blikket mod dette fascinerende sted, hvor asfalten ligger på en række langsider midt i en park. Monza er ikke bare et tempel fordi det er en klassisk bane, hvis F1 rødder rækker ligeså langt tilbage, som F1 historien, men mere fordi den med sine lige strækninger, hurtige kurver, skarpe sving, og chikaner, opsummere hvad en racerbane er, på den fede måde!

Og det er på kun en uge, at vi får to klassiske baner serveret. Først Spa og nu Monza. Og det i en sæson hvor det er fantastisk sjovt at se Formel 1. Løbet på Spa, var dramatisk, uden kamp om førstepladsen, men tilgengæld masser af muligheder og dueller længere nede. Kampen om sejren blev mere eller mindre aflyst da Grosjean og Hamilton fløj henover Alonsos Ferrari.

I Italien er Grosjean ikke med, det er i stedet d'Ambrosio, der er Lotus' officielle reservekører, og som faktisk har kørt bilen, sådan rigtigt, og når det drejer sig om et enkelt løb er kendskab at foretrække fremfor talent. Ikke at d'Ambrosio er uden talent, indtil videre har vi bare mest set ham i dårligt materiel, og han er måske heller ikke ligefrem den første man tænker på, når man skal gætte morgendagens stjerner.

Alonso er med - heldigvis skete der intet med ham. Grosjean og Hamilton var så venlige at undgå hans hovede. Det ville også have været grimt; på alle måder. Og Alonso vil da gerne vinde på Monza. Dels fordi bringer ham endnu mere i front i VM, men nok primært fordi at hvis man vinder på Monza, i en Ferrari, er det egentlig lige meget hvad der sker resten af sæsonen.

Men hvis man skal vurdere hvem der virker stærkest, så peger pilen nu mere i retning af McLaren. De har efter en mindre krise, fået styr på begge biler, de er velkørende, og kørerne virker begge to som om de er klar til kamp. I øjeblikket er der dog meget snak om at Hamilton skal afløse Schumacher hos Mercedes, og Hamilton har tidligere vist at han kan påvirkes at udefra kommende faktorer. Hvis der er noget om snakken, kan han godt være lidt destabil, og omvendt, hvis han af den ene eller den anden grund er lidt utilfreds med sine nuværende betingelser, er han også typen der kan bide tænderne sammen og være hurtigere end alle andre.

Red Bull fik en 2. plads på Spa, men virkede i virkeligheden ikke som om de kunne hamle op mod de sølvfarvede biler. Hvis Vettel skal være den der udfordrer Alonso i kampen om VM skal formen blive bedre - for lidt heldige 2. pladser giver ingen titel. Webber blev passeret i den samlede stilling og han virker ikke som en der egentlig er inde i kampen, mere som en der tilfældigvis er med i front. På en god dag, kan han vinde over hvem som helst, hvor som helst, men på dårlig dag, får han betydeligt mindre ud af det end Vettel.

Felipe Massa klarede sig nydeligt på Spa. Og det er det, der er hans problem. Han gør det faktisk ok, men heller ikke mere. Han er ikke længere en vinder - i virkeligheden var han måske kun en vinder fordi konkurrencen var svagere. I længden har Ferrari ikke noget at bruge ham til, men om han bliver kommer nok til at afhænge af, hvem man vil have i stedet for. Hvis man for eksempel går efter at få Vettel til Ferrari, kan det give mening at beholde Massa, indtil Vettel bliver ledig på markedet.

Og så er der jo også Lotus, som på Monza må sætte al deres lid til Raikkonen. For mens Grosjean bestemt har formået at presse den finske ex-verdensmester, kan man ikke forvente det samme af d'Ambrosio. Måske kan han tage et point eller tre, men det er også der succeskriteriet er. Så Raikkonen er manden man satser på. Han ligger som nr. 4 i VM, uden en eneste sejr. Og sejren virker som om den er lige inden for rækkevidde, men Lotus har endnu ikke formået at strække armen langt nok frem. Umiddelbart virker det dog ikke til at Monza er det oplagte sted for en sejr. På Spa var problemet at han var for langsom, det kan meget vel blive tilfældet igen.

På Spa havde vi en ulykke i hårnålet lige efter start. På Monza har vi ingen hårnåle, men vi har en bred bane, der bliver smallere, meget smallere, inden de rammer en snæver chikane. Og lige netop her, er der tidligere sket en del ulykker på første omgang - og det er ganske muligt at sligt kan gentage sig. Vi må dog håbe at det i fald bliver på en lidt mere fredsommelig måde.

Vejrudsigten siger sol og 25 grader alle dage. Det skal nok blive en succes.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Monza
  • 09/09/12 - Monza - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto