Kvalifikation til 6 timers World Endurance løbet på Interlagos var en spændende forestilling. Session er sådan at den er delt op i to, én for GTE bilerne og én for LMP'erne.
LMP'ernes kvalifikation startede helt som forventet med at begge Audier køre ud og sætter gode tider og forbedre igen deres tider, og med kun 7 minutter tilbage af kvalifikationen kommer Toyota på banen, og efter kun et par omgange sætter Toyota Racing dagens bedste tid, og den bliver ikke slået, og dermed har Toyota racing overraskende pole position til morgendagens 6 timers race. Den hurtigste benzin LMP1'er var Rebillion Racings Lola B12/60 Coupé – Toyota, kun 1.599 sekund langsommere end pole position, hvilket er overraskende. På den anden side er den margin meget hvis forspringet øges med den tid hver omgang. Det betyder i hvert fald at benzin bilerne ikke har en podie chance, med mindre top-3 bilerne udgår eller får defekt.
LMP2 klassen blev vundet af Starworks Motorsports med deres HPD ARX 03b – Honda efterfulgt af 2 Oreca 03 – Nissan. Igen er LMP2 klassen det mest spændende sted. Top-3 adskilles kun af 2/10 sekund og derfor kan det kun blive et meget spændende race vi skal overvære i morgen.
Aston Martin Racing var hurtigst i GTE Pro, og det er vel næppe en overraskelse at den flotte Aston Martin Vantage V8. TEAM FELBERMAYR-PROTON er igen næsthurtigst og meget skuffende er AF Corse slet ikke hurtig nok i Pro klassen i denne weekend.
GTE Am klassen blev domineret af AF Corse-Waltrip og deres Ferrari F458 Italia. Til gengæld skuffede Labre Competition med deres Chevrolet Corvette C6-ZR1. Deres biler har været med fremme i de fri træninger og når det nu gælder kan de slet ikke følge med.
Hvorom alt er så er der lagt op til hårdt race i begge LMP klasser og måske i GTE Am. Desværre er Pro klassen for lille til at der reelt kan blive spænding om noget som helst.
6 timers løbet køre lørdag aften dansk tid og dele af det kan ses på Eurosport.
Resultatet fra kvalifikationen:
|
Pos |
# |
Kl. |
Kørere |
Bil |
Diff |
Tid |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Alexander Wurz Nicolas Lapierre |
Toyota TS030 - Hybrid |
- |
1:22.363 |
|
2 |
2 |
LMP1 |
Tom Kristensen Allan McNish Lucas Di Grassi |
Audi R18 ultra |
+0.784 |
1:23.147 |
|
3 |
1 |
LMP1 |
Marcel Fässler André Lotterer Benoit Tréluyer |
Audi R18 e-tron quattro |
+0.969 |
1:23.332 |
|
4 |
12 |
LMP1 |
Nicolas Prost Neel Jani, |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
+1.599 |
1:23.962 |
|
5 |
21 |
LMP1 |
Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
HPD ARX 03a - Honda |
+1.726 |
1:24.089 |
|
6 |
13 |
LMP1 |
Andrea Belicchi Harold Primat |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
+1.816 |
1:24.179 |
|
7 |
22 |
LMP1 |
David Brabham Karun Chandhok Peter Dumbreck |
HPD ARX 03a - Honda |
+1.957 |
1:24.320 |
|
8 |
44 |
LMP2 |
Vicente Potolicchio Ryan Dalziel Stéphane Sarrazin |
HPD ARX 03b - Honda |
+4.685 |
1:27.048 |
|
9 |
25 |
LMP2 |
John Martin Jan Charouz Tor Graves |
Oreca 03 - Nissan |
+4.790 |
1:27.153 |
|
10 |
26 |
LMP2 |
Nelson Panciatici Pierre Ragues Roman Rusinov |
Oreca 03 - Nissan |
+4.804 |
1:27.167 |
|
11 |
35 |
LMP2 |
Bertrand Baguette Dominik Kraihamer Alex Brundle |
Morgan - Nissan |
+4.912 |
1:27.275 |
|
12 |
32 |
LMP2 |
Vitantonio Liuzzi James Rossiter Kevin Weeda |
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
+4.975 |
1:27.338 |
|
13 |
23 |
LMP2 |
Franck Mailleux Olivier Lombard Jordan Tresson |
Oreca 03 - Nissan |
+5.089 |
1:27.452 |
|
14 |
41 |
LMP2 |
Christian Zugel Roberto Gonzalez Elton Julian |
Zytek Z11SN - Nissan |
+5.406 |
1:27.769 |
|
15 |
24 |
LMP2 |
Jacques Nicolet Matthieu Lahaye Olivier Pla |
Morgan - Nissan |
+5.455 |
1:27.818 |
|
16 |
49 |
LMP2 |
Luis Perez Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Oreca 03 - Nissan |
+5.605 |
1:27.968 |
|
17 |
31 |
LMP2 |
Thomas Holzer Mirco Schultis Luca Moro |
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
+6.595 |
1:28.958 |
|
18 |
29 |
LMP2 |
Fabien Giroix Keiko Ihara Jean-Denis Deletraz |
Lola B12/80 Coupé - Nissan |
+8.508 |
1:30.871 |
|
19 |
97 |
LMGTE Pro |
Stefan Mücke Darren Turner |
Aston Martin Vantage V8 |
+11.492 |
1:33.855 |
|
20 |
77 |
LMGTE Pro |
Marc Lieb Richard Lietz |
Porsche 911 RSR (997) |
+11.677 |
1:34.040 |
|
21 |
51 |
LMGTE Pro |
Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni |
Ferrari F458 Italia |
+11.840 |
1:34.203 |
|
22 |
71 |
LMGTE Pro |
Andrea Bertolini Olivier Beretta |
Ferrari F458 Italia |
+12.370 |
1:34.733 |
|
23 |
61 |
LMGTE Am |
Francisco Longo Alexandre Negrão Enrique Bernoldi |
Ferrari F458 Italia |
+12.418 |
1:34.781 |
|
24 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy Krohn Niclas Jönsson Michele Rugolo |
Ferrari F458 Italia |
+13.038 |
1:35.401 |
|
25 |
88 |
LMGTE Am |
Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Porsche 911 RSR (997) |
+13.122 |
1:35.485 |
|
26 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
+13.122 |
1:35.485 |
27 |
55 |
LMGTE Am |
Joël Camathias Markus Palttala Paul Daniels |
Porsche 911 RSR (997) |
+14.437 |
1:36.800 |
|
28 |
70 |
LMGTE Am |
Jean-Philippe Belloc Christophe Bourret Pascal Gibon |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
+16.429 |
1:38.792 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Interlagos15/09/12 - Interlagos - FIA WEC - FIA VM |