FIA WEC   15/10/12

Podieplacering på en svær dag
World Endurance Championship"Det har været en svær dag."
Sådan lød det fra Tom Kristensen, efter han og hans teammate Allan McNish måtte tage til takke med tredjepladsen i syvende runde af World Endurance Championship på Fuji-banen i Japan.

På en dag hvor intet rigtig flaskede sig for det erfarne team, benyttede besætningen i søster-Audien muligheden for at øge forspringet i kampen om verdensmesterskabet ved at køre en 2. plads i hus. Toyota vandt løbet foran de to Audier på deres "hjemmebane".

Allerede i den tidlige fase af løbet kæmpede Tom K og Allan McNish med at finde tempoet. Bilen samlede gummirester fra banen, hvilket resulterede i kraftige vibrationer og manglende fart over en længere periode.

Senere måtte danskeren og skotten kæmpe med håndteringen af deres Audi R18 e-tron quattro. I den fjerde time af løbet havde en LMP2-racer ramt Audien, og i sammenstødet blev flere aerodynamiske komponenter på fronten af R18'eren beskadiget. Teamet besluttede dog ikke at skifte fronten, da det ville have kostet mere dyrebar tid. Som følge af disse hændelser måtte Tom K og Allan McNish nøjes med tredjepladsen.

"Det var en skuffende dag for nummer '2', for vores bil føltes rigtig god på de lange stræk før løbet. Tillykke til Toyota. De var stærke, og gjorde det godt foran deres hjemmepublikum. Vi ville gerne have været med i kampen om sejren, men gummiet på vores dæk, som vi samlede op rundt på banen kostede os meget tid. Uheldigvis var Allan involveret i et uheld, hvor fronten på vores bil blev beskadiget. Mod enden kæmpede jeg med meget overstyring," siger Tom K.

Resultatet betyder, at Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer udbygger deres føring i tabellen med tre point til i alt 16,5 point før den sidste runde.

"Vores chancer for at vinde verdensmesterskabet for kørere er meget dårlige nu. Fässler, Lotterer og Tréluyer har kørt rigtig godt, været konsistente gennem sæsonen og undgået de store problemer. Derfor fortjener de at vinde. Før finalen i Shanghai er verdensmesterskabet så godt som deres - det betyder til gengæld, at der nu er maksimalt pres på dem. Vores mål kan kun være at vinde i Kina og håbe på det bedste," lyder den realistiske dom fra den otte-dobbelte Le Mans-vinder før finaleløbet om to uger.

Resultater
1 Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) 233 omgange
2 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 11.223s
3 Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) + 1m 32.565s
4 Prost/Jani (Lola-Toyota) - 6 omgange
5 Brabham/Chandhok/Dumbreck (HPD-Honda) - 7 omgange
6 Leventis/Watts/Kane (HPD-Honda) - 7 omgange
7 Belicchi/Primat (Lola-Toyota) - 8 omgange
8 Martin/Graves/Nakano (Oreca-Nissan) - 13 omgange
9 Potolicchio/Dalziel/Sarrazin (HPD-Honda) - 14 omgange
10 Lahaye/Nicolet/Pla (Morgan-Nissan) - 14 omgange



TomKristensen.com
Henrik Würgler


Læs mere om:
  • Fuji
  • 14/10/12 - Fuji - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto