Årets sidste løb i World Endurance Championship er nu kørt på banen i Shanghai og vinderne blev Alexander Wurz and Nicolas Lapierre i Toyota TS030 Hybrid, efterfulgt af Audi R18 e-tron quattro med Tom Kristensen og Allan McNish.
Det var desværre ikke nok til at gøre Tom Kristensen og McNish til verdensmestre. Verdensmestre blev teamkollegaerne Marcel Fässler, André Lotterer og Benoit Tréluyer. Toyota på vej mod sejren (Foto: FIA - WEC)
Løbet i Shanghai var relativt udramatisk hvor Toyota kom bedste fra start og de slap aldrig den placering. Aud blev aldrig en alvorlig trussel i dette løb. Noget tyder på at Audi har rigtig meget arbejde der skal gøres hen over vinteren for at forbedre deres bil, således at den kan matche Toyota i 2013.
Det er dog ikke så dåligt endda for Audi de har fået både verdensmestabet og sejren på Le Mans, og så jeg er helt overbevist om at der ikke er sure miner i Audi lejren, til trods for nederlaget idag.
Audi blev verdensmester (Foto: FIA - WEC)
Mester i privat klassen er Rebellion Racing med deres Lola B12/60 Coupé – Toyota, og de vandt også den klasse idag efterfulgt af JRM med deres HPD ARX 03a – Honda. I det samlede mesterskab endte det med Rebellion Racing som mestre efterfulgt af Strakka Racing
LMP2 klassen blev endnu engang rigtig spændende og denne gang med ADR-DELTA som vinder med deres Oreca 03 – Nissan efterfulgt af Starworks motorsport, som også er blevet mester i LMP2 klassen.
GTE pro klassen bragte sæsonens sidste overraskelse. Aston Marin kom hjem med en lidt overraskende sejr foran Team Felbermayer Proton.
Samlet GTE pro mester blev dog AF Corse med Aston Martin Racing som nummer to. Der er slet ingen tvivl om at Aston Martin opruster til 2013 sæsonen. Spørgsmålet er om de andre GTE pro teams følger med ?
GTE am klassen blev idag vundet af Larbre Corvette foran Felbermayr Proton Porsche og Krohn Racing Ferrari. Samlet mester i GTE am klassen blev Larbre.
Der nu 167 dage til sæson 2013 flages igang på Silverstone, og rigtig mange team har en del hjemmearbejde som skal gøres inden de er klar til en ny sæson.
Vi vil forsøge at følge de enkelte teams forberedelse på den kommende sæson.
Resultat:
|
Plc. |
# |
Klasse |
Kørere |
Bil |
Omg |
Tid |
Diff |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Alexander Wurz Nicolas Lapierre, |
Toyota TS030 - Hybrid |
191 |
6:01'29.292 |
|
|
2 |
2 |
LMP1 |
Tom Kristensen
Allan McNish, |
Audi R18 e-tron quattro |
191 |
6:02'27.862 |
58.570 |
|
3 |
1 |
LMP1 |
Marcel Fässler André Lotterer Benoit Tréluyer |
Audi R18 e-tron quattro |
191 |
6:03'12.106 |
1'42.814 |
|
4 |
13 |
LMP1 |
Andrea Belicchi Harold Primat Cong Fu Cheng |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
185 |
6:02'15.002 |
6 Omg |
|
5 |
22 |
LMP1 |
David Brabham Karun Chandhok Peter Dumbreck |
HPD ARX 03a - Honda |
185 |
6:02'23.713 |
6 Omg |
|
6 |
21 |
LMP1 |
Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
HPD ARX 03a - Honda |
182 |
6:02'30.186 |
9 Omg |
|
7 |
25 |
LMP2 |
John Martin Tor Graves Mathias Beche |
Oreca 03 - Nissan |
180 |
6:02'21.958 |
11 Omg |
|
8 |
44 |
LMP2 |
Vicente Potolicchio Ryan Dalziel Stéphane Sarrazin |
HPD ARX 03b - Honda |
180 |
6:02'58.859 |
11 Omg |
|
9 |
24 |
LMP2 |
Jacques Nicolet Matthieu Lahaye Olivier Pla |
Morgan - Nissan |
179 |
6:02'03.196 |
12 Omg |
|
10 |
49 |
LMP2 |
Luis Perez Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
Oreca 03 - Nissan |
179 |
6:02'59.410 |
12 Omg |
|
11 |
23 |
LMP2 |
Franck Mailleux Olivier Lombard Jordan Tresson |
Oreca 03 - Nissan |
178 |
6:01'56.836 |
13 Omg |
|
12 |
31 |
LMP2 |
Thomas Holzer Mirco Schultis, |
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
177 |
6:02'16.223 |
14 Omg |
|
13 |
26 |
LMP2 |
Nelson Panciatici Pierre Ragues Roman Rusinov |
Oreca 03 - Nissan |
177 |
6:03'20.541 |
14 Omg |
|
14 |
15 |
LMP1 |
Bertrand Baguette Dominik Kraihamer Takuma Sato |
Oak Pescarolo - Honda |
174 |
6:01'42.984 |
17 Omg |
|
15 |
41 |
LMP2 |
Christian Zugel Ricardo Gonzalez Elton Julian |
Zytek Z11SN - Nissan |
171 |
6:02'56.257 |
20 Omg |
|
16 |
97 |
LMGTE Pro |
Stefan Mücke Darren Turner, |
Aston Martin Vantage V8 |
169 |
6:02'42.857 |
22 Omg |
|
17 |
77 |
LMGTE Pro |
Marc Lieb Richard Lietz, |
Porsche 911 RSR (997) |
169 |
6:03'35.725 |
22 Omg |
|
18 |
71 |
LMGTE Pro |
Andrea Bertolini Olivier Beretta, |
Ferrari F458 Italia |
168 |
6:03'23.872 |
23 Omg |
|
19 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick Bornhauser Julien Canal Pedro Lamy |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
166 |
6:03'19.573 |
25 Omg |
|
20 |
88 |
LMGTE Am |
Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
Porsche 911 RSR (997) |
165 |
6:02'14.736 |
26 Omg |
|
21 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy Krohn Niclas Jönssom Michele Rugolo |
Ferrari F458 Italia |
164 |
6:01'31.195 |
27 Omg |
|
22 |
61 |
LMGTE Am |
Robert Kauffman Rui Aguas Marco Cioci |
Ferrari F458 Italia |
164 |
6:03'09.553 |
27 Omg |
|
23 |
70 |
LMGTE Am |
Jean-Philippe Belloc Christophe Bourret Pascal Gibon |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
163 |
6:02'48.686 |
28 Omg |
|
24 |
55 |
LMGTE Am |
Joël Camathias Matt Bell Paul Daniels |
Porsche 911 RSR (997) |
152 |
6:02'06.037 |
39 Omg |
|
25 |
12 |
LMP1 |
Nicolas Prost Neel Jani, |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
180 |
5:49'50.179 |
11 Omg |
|
26 |
51 |
LMGTE Pro |
Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni, |
Ferrari F458 Italia |
144 |
5:27'17.982 |
47 Omg |
|
27 |
29 |
LMP2 |
Fabien Giroix Keiko Ihara Jean-Denis Deletraz |
Lola B12/80 Coupé - Nissan |
93 |
3:20'23.969 |
98 Omg |
|
28 |
32 |
LMP2 |
Jan Charouz James Rossiter Kevin Weeda |
Lola B12/80 Coupé - Lotus |
78 |
2:57'15.060 |
113 Omg |
|
Vejgaard
Læs mere om: Shanghai28/10/12 - Shanghai - FIA WEC - FIA VM |