Formel 1   15/11/12

Nye udfordringer
Optakt til Austins F1 Grand Prix
Søndag aften i bedste sendetid kan vi endelig se noget kvalitets-tv. I stedet for fr. Lund med strikkede sweatre og mekanisk handling, så bliver der serveret F1 til aftenkaffen. Og ikke bare F1, næ, der er tale om en vaskeægte premiere. Det første løb på den nye bane i Austin, Texas. Et løb der til tider har virket som et luftkastel, men som faktisk blev til noget. Og med nye baner, er der altid store forventninger, forventninger om at det er netop den bane F1 har ventet på!

Jeg kan godt lide de amerkanske løb. At køre F1 søndag aften, europæisk tid, er et fremragende koncept. Hele dagen til rådighed, og så lige en slapper med lidt race om aftenen. Det er jo næsten opskriften på den perfekte weekend.

Der har været kørt Formel 1 Texas før. For 28 år siden forsøgte man sig med et løb i Dallas. Byen var dengang en af de mest kendte i verden, pga. den klassiske tv-serie. Samtidig er Texas jo en oliestat, så regnestykket gav mening. Olie og glamour - Formel 1 passede jo perfekt ind.

Banens lay-out var der sådan set heller ikke noget galt med, problemet var mere at man valgte at køre løbet midt på sommeren, cirka ligeså tåbeligt, som da man prøvede at afvikle et løb på Silverstone i april. Der er varmt i Dallas om sommeren, asfalten mere eller mindre smeltede og racerne fræsede banen i småstykker. Meget få gennemførte. Keke Rosberg, der som finne vel er vokset op i en sauna, vandt løbet. Og F1 vendte ikke tilbage til Dallas.

Men nu er man så tilbage i Texas. Dog har man valgt at afholde løbet i efteråret, så lidt lærte man da, dengang i 1984. Banen er lavet af Tilke - og det er jo ikke altid lige godt. Men på det seneste har han da oppet sig, og banen i Austin ser umiddelbart spændende ud.

Det starter op ad bakke for kørerne. Fra startlinjen fræser de op til det højeste punkt på banen og undevejs skal de også lige dreje... Spændende? Forhåbentlig!

Kampen står mellem Vettel og Alonso, om det så manifestere sig i løbet, er en anden historie. VM kan i teorien blive afgjort, hvis Alonso igen bliver ramt i første sving, eller der sker noget andet med ham. Omvendt kan et exit til Vettel give Alonso meget medvind. At gætte på hvad der vil ske i et løb, på en ukendt bane, i en sæson, der har været så åben, giver ingen mening.

Alonso mener at både han og Vettel vil være værdige mestre, hvilken han da har helt ret i. Begge er de jo også dobbelte mestre, og der skal meget til at man ikke er en værdig vinder, hvis man henter den tredie. Derudover er al snak om værdighed egentlig lidt mærkværdig. Dybest set fungerer sport sådan, at hvis man vinder, har man fortjent det. Undtaget dog, hvis man forbryder sig mod ordentlig opførsel, eller bryder reglementet.

I Abu Dhabi lykkedes det endelig for Lotus og Kimi Raikkonen at vinde, og man skal ikke udelukke en gentagelse. Mens andre kæmper om VM, kan finnen få frit spil til at vinde. Men ellers er det nok mest McLaren man skal holde øje med. De kunne have vundet VM i år, hvis de altså havde leveret varen. For hverken bilen eller kørerne er et problem, men der har været for mange tekniske defekter. Detaljerne har ikke været i orden. Senest så vi hvordan Lewis Hamilton måtte udgå i Abu Dhabi. Men hvis tingene fungerer for McLaren kan de vinde.

Tilbage er kun at nyde dagen på søndag, måske er det en ny klassiker der bliver født. F1 er tilbage i USA, hvor det helst skal være...

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Circuit of the Americas
  • 18/11/12 - Circuit of the Americas - Formel 1
  • Austin banen i Texas præsenteret
  • Sådan ser Austin banen ud

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport