Formel Renault   16/11/12

Nicolaj Jacobsen tester Formel Renault 2.0
Formel Renaultpå Hockenheim
Nicolaj Jacobsen, der i år kørte i hans Top Ten Garage-opbakkede Formel Ford Van Diemen Zetec, hvori han blev nordisk mester i sit første løb, havde hele sæsonen gjort sig bemærket med sine mange førstepladser, og ikke mindst sine kampe med Duratec-kørerne.

Top Ten Garage, var med på sidelinjen da Nicolaj sammen med sin far, Henrik Jacobsen drog til den tyske Formel 1 bane, Hockenheim. Her skulle Nicolaj for første gang prøve kræfterne af i en racerbil med vinger. Testen foregik i tirsdags sammen med det tyske team, SL Racing, der gennem flere sæsoner har deltaget i både Eurocup og NEC mesterskabet med flotte resultater.

Nicolaj startede første træning på helt brugte dæk, hvor formålet var, at lære banen og bilen at kende. Der var helt nye ting at tage højde for sammenlignet med Formel Ford. Her var der venstrefodsbremsning, paddle shift, vinger og en helt ny bil at vænne sig til. Første træning forløb med et par enkelte snurreturer, og den høje fart på over 230 km/t var ikke et problem for Nicolaj. Speederkablet blev holdt stramt, og Nicolaj viste allerede gode takter fra første træning.

Der blev analyseret data og video efter første træning, og der var et par ting at arbejde med. Nicolaj kørte ud og fik rettet op på tingene og nu var det kun småting der blev arbejdet på. Derfor satte teamet et sæt dæk på, som havde kørt færre kilometer.


enrik Jacobsen og Nicolaj Jacobsen der står i Sachs svinget og glæder sig til testen

Nicolaj kørte ud og nåede kun at få fem omgange inden der var frokostpause og derved blev banen lukket af. Efter pausen kørte Nicolaj en træning af 20 minutter, hvor bilen var blevet sværere at styre. Mærkeligt nok blev Nicolaj langsommere på det nyere dæk end på det første sæt dæk. Der blev analyseret data, og der var ikke nogle problemer med bilen. Nicolaj kørte derfor ud igen, og bilen havde stadig med kraftig overstyring. Bilen var meget svær at køre, og Nicolaj kunne derfor ikke fortsætte sin udvikling. Derfor satte teamet som planlagt et nyere sæt dæk på til sidste træning.

Nicolaj kørte ud og straks var balancen meget bedre, og derfor blev bilen nemmere at køre. Nicolaj kørte halvandet sekund hurtigere end sin hurtigste omgang, som var på det første sæt dæk. Det var en stor lettelse, at det var dækkene som havde en fejl og ikke Nicolaj. Det sker, at et sæt dæk kan være utroligt dårlige, men det sker heldigvis sjældent. Desværre ødelagde det et par træningspas for Nicolaj og hans udvikling.


En koncentreret Nicolaj, der gør sig klar til at give den fuld hane på den tyske Grand Prix bane

Foruden Nicolaj, var der to andre som testede Formel Renault 2.0. Den ene var Oscar Tunjo der har kørt to sæsoner i Formel Renault 2.0 Eurocup. På Barcelona banen til afslutningsløbet vandt han løb 1 i Eurocuppen, og har været i toppen hele sæsonen. Nicolaj var på gamle dæk, mens Oscar var på nye, og her manglede Nicolaj blot lige over to sekunder til Tunjo. Taget i betragtning af, at Nicolaj ikke fik noget ud af sine tre træningspas på sit andet sæt dæk, så var det også Nicolajs første bekendtskab med banen. Efter testen stod teamet, Henrik og Nicolaj tilbage med et resultat, som var ud over alle forventninger.

Top Ten Garage
Bjørn Christian Gaardbo


Læs mere om:
  • Nicolaj Jacobsen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk