24 timers løbet i Dubai er ikke officielt begyndt endnu, men alle deltagende teams har nu haft muligheden for at køre en test på banen. Det var naturligvis en mulighed, som Perfection Racing Europe var klar til at benytte sig af Tidligt onsdag morgen, dansk tid, kunne den første af teamets 5 kørere rulle den røde Aston Martin ud på den 5,39 km lange Autodromo Dubai. Men på det tidspunkt var de første trin i kørernes forberedelse til løbet allerede overstået. Fra morgenstunden var det nemlig muligt at gennemkøre bane i almindelige biler og her prøvede Perfection Racing Europe noget nyt: Man havde allieret sig med en coach til de 5 kørere.
(Foto: Henning Smed)
"Ideen kom fra vores ene amerikanske kører, Robert Nimkoff. Han har til løb i USA arbejdet med englænderen Nigel Greensall som personlig coach og var så tilfreds med dette, at han foreslog at teamet skulle have Greensall tilknyttet under løbet i Dubai," fortæller teamchef Kent Steffensen. En coach - eller træner - har i mange år været et almindeligt begreb i stort set alle sportsgrene, men i motorsport har der altid hersket en slags 'jeg-klarer-mig-selv' mentalitet. Men alle Perfection Racing Europes kørere tog imod tilbudet med åbne arme og derfor rullede der 4 timer før banen blev åbnet for test en lille, hvid personbil fyldt med mennesker ud fra Perfection Racing Europes pit og ud på banen.
Der blev kørt mange omgange, mens der blev peget, fortalt og ikke mindst lyttet inde i bilen. Nigel Greensall havde meget at fortælle og hans ord havde stor vægt, eftersom har har kørt Dubai 24 timers løbet tre gange tidligere udover talrige andre, kortere løb på banen i Dubai. At han oven i købet også har deltaget i en Aston Martin magen til Perfection Racing Europes var blot et ekstra stort plus.
Under selve testen kunne Nigel Greensall naturligvis ikke være med i Aston Martinen - og dog. Raceren blev rigget til med videokameraer, som filmede både ud ad bilen og ind på køreren selv, og efter hvert trænings pas kunne kører og coach sidde og sammenligne de optagne omgange med en referenceomgang, som Greensall havde udvalgt fra sine tidligere løb. Linie, bremsepunkter, styreudslag - ja alt kunne sammenlignes og gode råd om finpudsning af stilen blev øst ud med rund hånd.
(Foto: Henning Smed)
Fundamentalt set var englænderen meget tilfreds med kørernes standard. "Man kan ikke pege på noget entydigt, som kørerne mangler. Det er som et puslespil, hvor vi finder bitte små brikker rundt omkring og til sidst prøver at få det hele samlet. Det er gået fint, og alle kørerne har været meget åbne overfor at lære nye måder til at køre hurtigere," var hans vurdering af dagens test.
Mens der således var megen focus på kørerne krævede bilen - som sædvanligt - ikke meget af teamet. "Mekanikerne er i gang med at kigge den igennem nu og jeg er spændt på at komme ind og høre om, hvordan den ser ud. Men jeg tror ikke, der skal laves andet end almindelig service og kontrol," fortalte Kent Steffensen, som dog alligevel havde lavet en lille liste med ting, som teamet skulle bruge aftenen og morgendagen til at kigge på. "Jeg må sige, at efter vi har fået 4 nye gutter i bilen, så er der dukket noget ting op, som jeg ikke har tænkt over før. Det er sådan noget som at få den rigtige sædeindsats sat i og at få noget rutine ind i at lave kørerskift. Det er jo bare gået af sig selv før, så det er meget vigtigt at få kigget på det."
I morgen, torsdag, går Dubai 24 timer så for alvor i gang. Der er yderligere træning - både i dagslys og i mørke - men det vigtigste er, at kvalifikationen også skal afvikles.
Henning Smed Læs mere om: Kim HolmgaardPerfection RacingDubai Autodrome12/01/13 - Dubai Autodrome - 24H Series |