Banale uheld og en død gearkasse ødelagde Jan Magnussens muligheder for at vinde det eftertragtede Rolex-ur på Daytona Speedway i weekenden. Heller ikke i år lykkedes det Jan Magnussen at vinde 24-timers-løbet på Daytona Speedway i Florida.
"Det er virkelig, virkelig ærgerligt, for vi havde kæmpet os godt op, selv om konkurrencen var hårderde end nogensinde," lyder det fra en misfornøjet Jan Magnussen.
"Under de første træninger forud for løbet lå vi ret lang nede i feltet, og vi kvalificerede os som nummer otte til start. Men vi formåede at køre stabilt og forbedre vores omgangstider, og tre timer inde i løbet førte vi GT-klassen. Så det er naturligvis hamrende ærgeligt at skulle udgå med en ødelagt gearkasse to timer før løbet slutter"
Det var imidlertid en række banale uheld, der sendte Jan Magnussen og medkørerne Robin Lidell, Tom Milner og John Edwards et godt stykke ned ad listen allerede lørdag aften.
"Da jeg forlader pitten på vej ud i mit første stint rammer jeg et dæk, som ligger og flyder ved siden af en af de konkurrerende biler længere fremme i pitområdet. Det får et ordentligt smask, og så bliver jeg kaldt ind til en 30 sekunders straf. Det var temmelig irriterende, for jeg havde virkelig ingen chance for at se det dæk inde fra bilen"
Da Jan Magnussen igen sendes på banen, er der knas med radioforbindelsen til pitten, og under et dækskifte kan mekanikerne pludselig ikke få det ene baghjul af.
"Så må jeg køre af sted med tre nye dæk og ét slidt, hvilket jo ikke ligefrem er super optimalt," lyder det fra Jan Magnussen, som tilmed måtte kæmpe med defekt tankudstyr, der besværliggjorde optankning af benzin.
Da han for tredje gang sætter sig bag rattet i Stevensons Camaro GT.R søndag ved middagstid, er det dog gearkassen, som gør vrøvl.
"Da det begynder at lugte af brændt olie i kabinen, spørger jeg over radioen, om jeg skal komme ind — eller om jeg bare skal blive ved til den eksploder. Og da bliver det besluttet, at jeg bare skal køre den i garagen," siger Jan Magnussen.
"Det var naturligvis ikke sådan, vi håbede, det skulle ende. Men endnu en gang må jeg sige, at gutterne fra Stevenson Motorsport virkelig kæmpede en brav kamp for at det hele skulle lykkes. Det skal de have tak for alle sammen"
2013-udgaven af 24 Hours of Daytona blev vundet af Telmex Chip Ganassi Racing i en Riley/BMW-prototype med bl.a. den tidligere Formel 1-kører Juan Pablo Montoya ved rorpinden, mens GT-klassen — som Jan Magnussen kæmpede i — blev vundet af det Audi-støttede AJR-team i en Audi R8.
Også løbets anden dansker, Michael Christensen, måtte sammen med sine tre medkørere i det ellers lynhurtige Konrad Motorsport-team udgå med en defekt Porsche 911 lørdag aften.
Jan Magnussen Racing
Læs mere om: Jan MagnussenDaytona27/01/13 - Daytona - Grand Am |