Formel 1   24/03/13

Sejr til Vettel i Malaysia
Interne kampe på Sepang
I et løb der startede med en delvis våd bane og en Alonso der mere eller mindre satte sig selv ud af spillet, vandt Sebastian Vettel en overraskende overlegen sejr. Men også en sejr der blev til realitet efter noget der mindede om en borgerkrig i Red Bull. Også hos Mercedes var den interne kamp den største og Rosberg var tydeligt utilfreds efter løbet.

Mark Webber, der ellers ikke altid er lige god til at komme afsted ved start, lavede en rigtig god start i dag. Han var hurtig og lavede de rigtige dækskifte og kom i front for løbet. Bag ham lå Vettel og ville gerne forbi. Han var ikke rigtig tæt på, men tillod sig alligevel at gøre teamet opmærksom på at Webber var for langsom og de skulle fjerne ham. Det var så første slag i Red Bull borgerkrigen. Det rigtige spørgsmål her, er så, hvis Vettel mente han var så meget hurtigere, hvorfor gik han så ikke til angreb, eller i det mindste pressede sin holdkammerat.

Næste store slag var på det tidspunkt hvor alle pitstops var overstået, hvor Webber kom ud fra pitten og holdt første pladsen i en tæt duel. Men en reel duel. Vettel kom ikke forbi og var måske nok en smule frustreret. Tyskeren var på medium dæk og australieren på de hårde dæk. Men så kom angrebet fra Vettel, og det afgørende slag blev udkæmpet gennem den fantastiske svingkombination efter start. Vettel dykkede indenom Webber på en lidt sjovt tidspunkt og de kørte i al fald tæt. Det var ganske tydeligt både på kommentarer fra team og på den trykkede stemning da de opfyldte deres væskedepoter inden turen til sejrskammelen, at det var lidt mere tæt end godt var, når det nu er fra samme team.

Mark Webber virkede rasende, men kontrolleret. På podiet fortalte han, at teamet havde bedt ham spare på bilen mod slutningen, og at han ikke havde forventet et angreb fra Vettel. En holdning som Christian Horner også bekræftede i et interview efterfølgende.

Også Mercedes endte i en slags borgerkrig. De lå tæt sammen mod slutningen, og skiftede placeringer på de to langsider. Det blev for meget Ross Brawn der stoppede den duel. Bilerne skulle hjem, dækkene skulle holde og desuden var der lidt problemer med mængden af brændstof. Rosberg tiggede og bad om at få lov til at komme forbi fordi han helt bestemt følte sig hurtigere. Men svaret fra pitten var negativt. Han skulle blive hvor han var. Det forhindrede ham nu ikke i at forsøge en gang til, men med samme svar. Ross Brawn gjorde Rosberg opmærksom på at Hamilton var langsom fordi han blev bedt om det. I modsætning til Vettel forstod Rosberg beskeden fra pitten og holdt sig bagved. Fra podiet erkendte Hamilton at det nok burde have været den anden der stod på podiet. Og Rosberg fik lige over radioen gjort opmærksom på at teamet skulle huske det her!

Så meget for dramaet i toppen. På 5. pladsen kom Massa, der efter en sløv start, lavede et sent dækskifte og stormede derefter fremad og overhalede både den ene og den anden.

Romain Grosjean tog en 6. plads foran Raikkonen, finnen brugte det meste af eftermiddagen på at slås med Hülkenberg, der i den grad gjorde sig bred, så bred at Raikkonen flere gange brokkede sig til pitten. Men det virkede ikke til at teamet sendte klagerne videre i systemet...

Hülkenberg, Perez og Vergne tog de sidste pointplaceringer. Der var flere gode dueller undervejs i løbet, og specielt den første svingsektion gav mange gode øjeblikke. Alonso så man ikke meget til. Han kom ellers godt fra start, pressede Vettel. Men lidt for meget, måske. I al fald ramte han Vettels bagdæk, fik smadret sin frontvinge, der begyndte at hænge. Fremfor at gå i pit efter første omgang fortsatte han og allerede på langsiden gik det galt, vingen knækkede af og var lige ved at sende bilen på en flyvetur. I stedet kurede den blot af banen, uden mulighed for Alonso for at styre. Undervejs var Webber heldig ikke at blive ramt af Ferrari raceren.

Men det var også et løb, hvor der var drama i pitten. Der var Hülkenberg og Raikkonen, der kørte ved siden af hinanden på vej ud, men med tyskeren en snudspids foran. Der var Toro Rosso der slap en bil ud for tidligt, så den blev ramt af en stakkels Caterham. Der var Force India der havde rigtig mange problemer med at få hjulene til at sidde fast. Der var McLaren der slap Button før alle hjul sad fast, og dermed ødelagde Buttons løb, der ellers havde været overraskende godt. Endelig var der Hamilton der forsøgte at få skfitet sine dæk hos McLaren, der dog skyndsomst vinkede deres tidligere kører videre ned ad pitten!

Og dermed sluttede sæsonens andet løb. Og på en rigtig racerbane, virker det til at Red Bull er i en klasse for sig selv.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Sepang
  • 24/03/13 - Sepang - Formel 1
  • 24/03/13 - Sepang - Grand Prix 2

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto