Audi dominans, igen ... Til forskel fra dagens første træning, starter denne træning med høj sol og en luft temperatur på 17 grader. Det fortsatte hele session, og derfor blev den præcis så spændende som det kunne forventes. Alle 3 biler med danskere var på banen og klarede sig godt, det samme kan man ikke helt sige om Lotus LMP2 teamet, der fortsat skuffer fælt med deres nye Lotus T128.
Lotus har store problemer allerede efter et kvarter af denne session. Nummer 31 Lotus LMP2, kommer meget langsom tilbage til pitten, med Kevin Weeda bag rattet. Ifølge Lotus begyndt flere advarselslamper at lyse i bilen, og det skal selvfølgeligt tjekkes hvad der er galt.
Begge biler biler får kørt alt for få omgange, fordi der fortsat er en del tekniske problemer med bilen. Det er selvfølgeligt slet ikke iorden, idet bilerne skal køre 24 timers løb på Le Mans om 6 uger.
Der blev også klaget over dæk vibrationer i Audi #1, specielt i high speed sektionerne, efter en ½ times kørsel, men det blev hurtigt løst.
Efter denne træning sidder jeg og tænker om Toyota gemmer på noget, eller om de blot ikke er bedre i år? De har absolut intet vist endnu i år. De to træniger idag, har budt på en solid lussing til den Japanske bil, som tilmed blev banket af den ene Rebellion Racing Lola B12/60 Coupé – Toyota. Der må være tæt på panik hos Toyota fabriks holdet
LMP2 klassen blev domineret af JOTA og deres ZYTEK Z11SN – Nissan. Deres bedste tid var 2:09.025, efterfulgt af OAK RACING’s MORGAN – Nissan med tiden 2:09.463
GTE am klassen blev domineret af AF CORSE med deres Ferrari F458 Italia, med tiden 2:21.155 og 4. hurtigst var dansker Aston Martin Vantage V8’eren, med tiden 2:21.850. Det er helt sikkert ikke den plads teamet sigter efter senere på dagen, når der køres kvalifikation.
Kvalifikationen køres først på aftenen, dansk tid. Her vil vi få syn for sagen, og blandt andet Toyota har noget at skyde med, eller om Audi virkeligt har forbedret deres R18 e-tron så meget, at det har overrasket Toyota.
|
Nr. |
Kl. |
Team |
Bil |
omg. |
Tid |
Diff |
|
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
43 |
2:01.276 |
|
3 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
43 |
2:01.377 |
0.101 |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
49 |
2:01.690 |
0.414 |
|
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coup |
43 |
2:02.305 |
1.029 |
7 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
49 |
2:02.332 |
1.056 |
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
44 |
2:02.524 |
1.248 |
|
21 |
LMP1 |
Strakka Racing |
Hpd Arx 03c - Honda |
49 |
2:04.309 |
3.033 |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coup |
44 |
2:04.923 |
3.647 |
38 |
LMP2 |
Jota |
Zytek Z11sn - Nissan |
47 |
2:09.025 |
7.749 |
|
24 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
44 |
2:09.463 |
8.187 |
49 |
LMP2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
36 |
2:09.646 |
8.370 |
35 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
42 |
2:09.783 |
8.507 |
|
25 |
LMP2 |
Delta-Adr |
Oreca 03 - Nissan |
34 |
2:10.192 |
8.916 |
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
34 |
2:10.324 |
9.048 |
41 |
LMP2 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11sn - Nissan |
46 |
2:10.626 |
9.350 |
|
31 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
33 |
2:12.013 |
10.737 |
28 |
LMP2 |
Gulf Racing Middle East |
Lola B12/80 Coup |
16 |
2:13.293 |
12.017 |
45 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
44 |
2:13.726 |
12.450 |
|
32 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
25 |
2:15.107 |
13.831 |
51 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
40 |
2:20.159 |
18.883 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
36 |
2:20.257 |
18.981 |
|
91 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr |
38 |
2:20.420 |
19.144 |
71 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
46 |
2:20.598 |
19.322 |
98 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
35 |
2:20.833 |
19.557 |
|
92 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr |
34 |
2:20.914 |
19.638 |
61 |
GTE Am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
41 |
2:21.155 |
19.879 |
81 |
GTE Am |
8 Star Motorsports |
Ferrari F458 Italia |
43 |
2:21.189 |
19.913 |
|
50 |
GTE Am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-Zr1 |
35 |
2:21.300 |
20.024 |
95 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
46 |
2:21.850 |
20.574 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
41 |
2:22.064 |
20.788 |
|
96 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
40 |
2:22.308 |
21.032 |
88 |
GTE Am |
Proton Competition |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
41 |
2:22.391 |
21.115 |
76 |
GTE Am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
41 |
2:22.692 |
21.416 |
|
57 |
GTE Am |
Krohn Racing |
Ferrari F458 Italia |
35 |
2:23.397 |
22.121 |
54 |
GTE Am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
39 |
2:25.979 |
24.703 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Spa-Francorchamps04/05/13 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |