Inden Padborg Open den 4. og 5. maj var stillingen i toppen af Yokohama Supercup helt lige. Jakob Borum og Nicolai Eberhard lå side om side med hver 58 point, så der var lagt op til kamp. Det blev en spændende weekend, der kan karakteriseres ved en lettere omskrivning af et gammel ordsprog: ”Lige ved og næsten, slog dog ikke ProRacing helt af hesten”.
Jakob Borum havde haft svært ved helt at få fart i Honda’en under tidtagningen, og også i heat 1 var det som den ikke trak helt som den skulle. Det betød, at Jakob startede som 4’er, og i lang tid så det ud som han også skulle slutte som 4’er, men der kom lidt uventet hjælp fra Frankrig. En Peugeot 206 valgte simpelthen at smøre banen med lidt motorolie for enden af langsiden, og det sendte 3’eren Martin Andersen ud i gruset, og 2’eren Nicolai Eberhard måtte en tur gennem pitten, og dermed kunne Jakob indtage en 2. plads og holde den hjem. Efter heatet blev bilen gennemgået, og der blev fundet en defekt på en af de indre trækaksler. Heldigvis havde teamets nye mekaniker Sune en reservedel liggende i Grindsted, så det var bare af sted efter den og inden natten faldt på var bilen repareret.
Der er kommet lidt flere reklamer på Hondaen, men der er stadig plads til nye sponsorer (Foto: Keld Dohm)
At reparationen havde hjulpet blev endog særdeles synlig til søndagens første heat, hvor Jakob startede 7’er. Efter blot en omgang var Jakob og Honda’en på en 2. plads umiddelbart efter Nicolai Eberhard, og så blev der ellers gået til stålet med et helt fantastisk flot race mellem de 2. På sjette omgang måtte Jakob Borum en kort tur ud i græsset umiddelbart efter målsvinget, men allerede på niende omgang lykkedes det Jakob at fange og udbremse Nicolai for enden at langsiden. På tiende omgang forsøgte Nicolai så at gøre det samme ved Jakob, dog uden held. Da de to efter løbet snakkede sammen kunne man høre Jakob sige ”Altså hvis du bremser senere end mig, så bremser du for sent”, og det er der måske noget om, for lige netop de meget sene nedbremsninger er et af Jakob’s allerstærkeste kort.
En Honda på græs (Foto: Keld Dohm)
Nicolai og Jakob går til stålet på banen, men i paddocken hygges der (Foto: Rebecca Dohm)
At det rent faktisk kun blev til en anden plads igen for Jakob skyldtes ganske enkelt et ret alvorligt gearkasseproblem, 3. gear forsvandt simpelthen, og dermed smuttede Nicolai forbi og tog førstepladsen. Det lykkedes dog at køre Honda’en hjem på andenpladsen.
Jakob udbremser Nicolai (Foto: Keld Dohm)
Der var desværre ikke reservedele til at få repareret gearkassen, så der blev ivrigt diskuteret, om det mon var muligt at køre bare nogle få point hjem i heat 3 ved at stille op med den noget amputerede gearkasse, og egentlig havde man besluttet at gøre forsøget. På vej hen til lineup til heat 3 kom der dog så meget larm fra gearkassen, at risikoen for at ødelægge endnu mere blev vurderet til at være alt for stor, så derfor blev ideen om at hente de sidste point droppet.
Nu skal der helt ny indmad i gearkassen, og teamet håber meget på at bilen bliver klar til Pinse, hvor det er planen at stille op til Classic Race Aarhus i Youngtimer klassen. Noget der absolut nok skal blive seværdigt.
Lige nu er det fortsat tæt i toppen af Yokohama Supercup, hvor Jakob indtager andenpladsen kun 9 point fra Nicolai Eberhard på førstepladsen, og kun 6 point foran Martin V. Jensen på tredje pladsen.
Der er vist nok lagt i kakkelovnen til tæt og spændende race den 15. og 16. juni på Jyllandsringen.
Honda ProRacing - www.proracing.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jakob BorumPadborg Park05/05/13 - Padborg Park - SuperCup |