Optakt til Det Spanske Grand Prix Sæsonen er gået i gang, der er kørt fire løb. Men forskellen på de fire første og løbet i Spanien er at nu skal vi til det første løb i Europa og dermed i vid udstrækning den første store opdatering af bilerne. Teamsene har nu fået testet deres vinterkreationer i aktiv tjeneste og evalueret på hvor de skal sætte ind rent udviklingsmæssigt. Så hvis magtbalancen skal rykkes i Formel 1 i år, så er det gerne nu det starter.
Sidste år fik vi et helt exceptionelt løb i Spanien, hvor Pastor Maldonado vandt i Williams. En ny sejr virker ikke inden for rækkevidde, men hvad mere er, så var den også ganske atypisk. Catalunya er en bane for de stærke, og kombinationen Maldonado/Williams havde ikke megen indflydelse på VM sidste år. Vintertestsene foregår på den spanske bane, alle teams kender hvert eneste lille bump på banen. Alle ved lige præcis hvordan de kører den bedst muligt. Derfor bliver løbene ofte lidt statiske og derfor er det typisk favoritterne der vinder der.
Forskellen mellem nu og tidligere er Pirelli og deres dæk. Banerne er forskellige og bilerne slider dækkene forskelligt - og specielt sidste år så vi at i den første del af sæsonen var der meget læring for teamsene i at finde den optimale måde at udnytte dækkene på. Hvordan dæk og bil passer sammen kan skifte og dermed er også Spanien blevet mere uforudsigeligt.
Dem der klynker mest over dækkene er Red Bull, og det er svært at tage alvorligt. De har allerede vundet halvdelen af sæsonens fire løb og de har vundet VM de sidste tre sæsoner. Dækkene er en faktor der er ens for alle. Red Bull beklagelser går på at de bygger den bedste bil og har den bedste kører og derfor er det forkert og "kunstigt" når dækkene spiller så stor en rolle. Men dæk har altid spillet en stor rolle og hvis ikke de kan vinde med de dæk der er til rådighed (og det kan de jo godt) har de bare ikke gjort deres arbejde godt nok.
Red Bull er da også en af favoritterne til det kommende løb. Vettel virker stadig som om han er i overlegen form. Det kunne være sjovt at se hvordan han reagere i modgang, da det ofte er der man ser en kørers virkelige styrke.
For eksempel Fernando Alonso, der efter sine to VM titler kom til McLaren og blev placeret overfor en ung Lewis Hamilton. Det reagerede han ikke så godt på. Tilgengæld klemte han bagdelen sammen i de to år han var tilbage hos Renault inden han kom til Ferrari. Der har det heller ikke altid været lutter lagkage, men Alonso har holdt fokus og kørte sidste år sin bedste sæson. I år ser det lysere ud og VM er bestemt en mulighed. En sejr på hjemmebane vil være et godt skridt og er bestemt opnåelig.
Kimi Raikkonen reagere egentlig ikke negativt i modgang. Han mister bare interessen, hvilket var ganske tydeligt i hans sidste sæson hos Ferrari. Men ingen tvivl om at han har genfundet gnisten og kompromisløst smider sin Lotus rundt så hurtigt som muligt - og det er sikkert for langsomt for ham - mens han efter bedste evne søger at lade som om han ikke kan høre radioen og de ordrer han får fra pitten. Han virker til at more sig og det er egentlig det han vil med livet. Og hvis bilen er god nok, så er han også.
Hos Mercedes har Rosberg arbejdet sig gennem meget modgang. Faktisk har der ikke været mange lyspunkter i hans karriere i Formel 1. Der har været gode løb, glimt af talent. Men en god stabil fase har der aldrig rigtig været. Og i den anden bil har han så Lewis Hamilton som skifter fra et team til et andet, forventer hårdt arbejde og så bare triller rundt og sætter pole og sådan noget. De har hver deres sæt af erfaringer og kampen mellem dem er stadig åben, men den hælder til Hamiltons side. Søndag aften kan den hælde endnu mere.
Det der virkelig bliver holdt øje med i Spanien er McLaren. De har haft en virkelig elendig sæsonstart og har en række opgraderinger parat til Spanien og her må vi så se om det går den rigtige vej, eller ikke. Hvis ikke bliver det en meget lang sæson for Button og Perez. Hvis det går den rigtige vej vil det lægge pres på de to for at præstere. Button har præsteret, han er en kendt faktor, men Perez er mere ubekendt. Han har tidligere leveret gode enkelt præstationer, men det var hos Sauber, hvor man bare var lykkelige for alt hvad der blevet hevet hjem. Men hos McLaren er forventninger anderledes og vi har stadig til gode at se hvordan mexicaneren vil klare sig under det forventningspres der vil opstå hvis bilen faktisk er konkurrencedygtig.
Efter de første løb efterlyste teamet mere aggressivitet hos Perez - og det fik de så. At det skulle gå ud over Button var måske en smule tilfældigt, men nok ikke noget der generede Perez. Her fik han muligheden for at efterleve det krav hans arbejdsgiver havde stillet og samtidig vise at han sagtens kan hamle op med verdensmesteren fra 2009.
I resten af feltet er marginalerne så små at næsten alt kan ske. Williams har også opgraderinger på vej, der skal hjælpe dem ind i kampen i midterfeltet, hvor det så bliver Sauber, Force India og Toro Rosso de skal kæmpe mod. Der skal de være velkomne, der er tit tætte dueller og alt er muligt for de fire teams.
Så hvem vinder på søndag? Et romantisk bud vil være Alonso, der har brug for en sejr for rigtig at gøre sig gældende i VM kampen. Og en sejr der vil begejstre en relativ stor procentdel af tilskuerne!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya12/05/13 - Circuit de Catalunya - Formel 1 |