Hele SUNOCO SSC feltet skal en tur til Norge og køre løb for første gang. SSC har tidligere været uden for Danmarks grænser, bl.a. i 2009, hvor der blev kørt løb på Sturup, men det er første gang feltet skal til Norge. Arrangementet på Rudskogen i Norge er en del af det nye nordiske samarbejde i klassen, Nordisk-Cup, der er inddelt i 5 grupper, efter følgende princip:
Nordisk-Cup
Gruppe | Dansk SSC | Norsk GT |
1 | SP 5 | |
2 | SGT 4 | GT 1 + 2 |
3 | SS 3 | GT 3 |
4 | SS 2 | GT 4 |
5 | | GT 4 b |
Både dansk SSC og Norsk GT har rigtig mange deltagere i år, og der forventes over 80 biler til start, og derfor deles klassen i minimum 2 grupper. Da der skal køres 3 heat i weekenden, betyder det at der bliver kørt mindst 6 heat med deltagelse af SSC biler, så der bliver masser af race at se på.
SS2 og SS3 bilerne kommer i Norge udelukkende på banen sammen med tilsvarende biler fra den Norske GT serie, og dermed øges deres chancen for en generel heatsejr (Foto: Mogens Roy Nielsen)
Generelt har de norske deltagere nok en fordel, da der køres på en bane som de kender særdeles godt, men de danske deltagere vil gøre alt for at vise Nordmændene, at Danmark er den hurtigste nation i norden. I gruppe 1 og 2 bliver det således spændende at se om Claus Christensen har den ekstra fart der skal til for at køre fra Christer Gislerud, eller om der er nogle helt andre der kan true de 2 i front af feltet. Et par outsidere til at true de to er sidste års danske mester Jørgen Hansen, altså hvis han kommer i hans RSR Porsche, og Christian Siepmann i hans BMW. Rudskogen er en bane der kræver power og det har både Jørgen og Christian.
Mon ikke vi endnu engang får en skarp duel mellem Claus og Christer (Foto: Keld Dohm)
I gruppe 3 må Michael Klostermann leve med favoritværdigheden, selvom han lige nu i den danske SS3 ligger efter Tor Brynjelsen, men det er uvist hvordan de øvrige Norske deltagere ligger i forhold til de to. SS2 klassen er ganske godt repræsenteret på Rudskogen, og her skal Hans Hartmann forsøge at indhente den førende Martin Vedel Mortensen.
Hvis man som dansker gerne vil op og se løbet på Rudskogen, så er det bare at komme afsted. Banen ligger i det sydøstlige hjørne af Norge, tæt på Rakkestad. Indstil GPS’en på Længdegrad: 11° 15’ 43’’ E, Breddegrad: 59° 22’ 04’’ N, og kom derop. Tidsplan og anden information om weekenden kan findes på http://www.racingnm.no/.
SUNOCO SSC www.specialsalooncar.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Rudskogen Motorsenter09/06/13 - Rudskogen Motorsenter - Special Saloon |