Motorsport Nordjylland (MNJ) ser lørdag d. 15. juni frem til Ecoteck Rally Himmerland 2013, hvor nordjyderne kan præsentere 160 km. konkurrencestrækning - fordelt på 10 hastighedsprøver. Arrangementet er 3. afdeling af DM-rallyserien 2013 - Rallyteamene kommer på svære udfordringer med at holde skarpheden i top helt frem til målflaget på prøverne, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen. - Rallybilerne bliver udfordret helt ud til de yderste grænser af de fysiske muligheder. Vi snakker her om etcifrede procenter i tempo, før de ryger ud i botanikken hen over bakketoppene og i svingene. Man kan sammenligne Ecoteck Rally Himmerland 2013 lidt med at køre fra Hobro til Skagen - ikke på motorvejen, men via de snoede sogneveje. Endnu mere imponerende er det, at mandskaberne havner "i Skagen" ofte inden for samme minut i forhold til konkurrenterne.
Fuldførelsen af et rally er en krævende opgave, og rallyparrene er derfor ofte store smil på målrampen. Randers-mandskabet: Tom O. Madsen og Jan Thomsen i den firehjulstrukne Subaru Impreza STI oplevede enhver rallykørers mareridt ved den forrige DM-afdeling omkring Juelsminde: - Under rallyet forsvandt firehjulstrækket (4WD), og vi måtte derfor fortsætte med udelukkende skub på baghjulene. Dette gjorde rallybilen noget ustabil på grus, og vi røg derfor op ad en skrænt allersidst på finaleprøven. Baghjulene snurrede rundt frit i luften, mens vi kunne kikke over til målstregen på hastighedsprøven!
Randers-rallyparret: Tom O. Madsen og Jan Thomsen ser frem til at komme helt hjem til målrampen i Ecoteck Rally Himmerland 2013 (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Lidt usædvanligt blev en 2WD-rallybil nr. 2 generelt i Juelsminde-rallyet. Den flotte præstation blev scoret af MNJ-rallyparret: Morten Karl og Finn Thomsen med deres BMW M3 Compact Maxi: - Godt nok har vi 281 HK aktiveret på baghjulene, men 4WD'erne drager naturligt fordel af træk på alle hjulene samt bedre drejningsmoment med turbomotoren. Vi har tidligere kørt masser af rally i 4 WD, men baghulsskub er noget sjovere for rallychaufføren, selv om vi i Juelsminde manglede servostyring på nogle af prøverne. Vi satser dog på at blive bedste 2WD-rallyteam på vores hjemmebane.
Til trods for manglende servostyring scorede Morten Karl og Finn Thomsen en andenplads generelt i Juelsminde-rallyet (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
En af de "sultne" rallyteams er de regerende danske mestre i 4WD - Kjellerup-parret Christian K. Jensen og Freddy Pedersen i Peugeot 207 Super 2000, De oplevede også problemer i Juelsminde: - I starten af rallyet mistede vi også servostyringen, og til sidst satsede vi forkert med regnvejrsdæk. Nu er tavlen vasket rent til Ecoteck Rally Himmerland 2013, hvor kravet er en generalsejr, såfremt vi skal genvinde DM-guldet.
Christian K. Jensen og Freddy Pedersen fik servoproblemer omkring Juelsminde, men har svoret revanche i Himmerland med deres Peugeot 207 Super 2000 (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Rallyet bliver afviklet omkring Sønderup, Torsted, Snæbum/Brøndum, Lindum Skov samt på Nysum Banen, fortsætter Bjarne Sørensen. - Allerede fredag aften er der shake down for DM-rallyfeltet på RC-stadionet, hvor de fleste af sporene bliver taget i brug. Vi har desuden få lov til at bruge Hobro Havn som flotte omgivelser for vores rallycentrum og serviceområde, og her får publikum mulighed for at kikke på de til tider intense mekaniker-aktiviteter.
Max Christensen og Preben Jensen er klar til revanche på hjemmebane (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
MNJ-rallyparret Max Christensen og Preben Jensen satter på en slutplacering i TOP TRE: - Et smeltet stempel i motoren satte os ud af spillet i Juelsminde. Nu er vi imidlertid klar til fuld revanche i Himmerland.
MNJ'erne: John og Johnni Bragenholdt Christensen får DM-rallydebut i deres Peugeot 206 GTI, og ser frem til rallyoplevelserne på hjemmebane.
MNJ'erne: John og Johnni Bragenholdt Christensen får DM-rallydebut i deres Peugeot 206 GTI (Foto: Finn Bojer)
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro15/06/13 - Hobro - DM Rally - DASU mesterskab |