GTE Am klassen er den langsomste klasse på Le Mans. Dette betyder dog på ingen måde at bilerne er langsomme. GTE Am klassen betyder sådan set bare at bilen er minimum ét år gammel, altså at det minimum er en 2012 version i år, og hertil at der maksimum er en professionel kører pr. bil. Alt dette tilsammen skulle give en ’prisbillig’ klasse hvor flere teams kan være med. Desværre er det ikke helt sådan. GTE Am klassen handler stadig om hvilket team der har råd og ikke mindst mulighed for at købe den bedste bil, og hertil om teamet får fabrikssupport til deres bil.
Klassen er visuelt meget sammenlignelig med GTE Pro, men teknisk er der forskelle, i og med det er ’gammel’ teknologi der er i bilerne, men tag ikke fejl, de kører stadig hurtigt.
Set med danske briller er GTE Am klassen meget interessant, i og med at vi har en ren dansk bil på startgrid’en. Aston Martin Vantage GTE nummer 95 med Allan Simonsen, Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen er ikke blot deltagere i GTE Am klassen. De er absolut blandt de hurtigste og dermed må målet for dette team være ikke mindre en sejren i GTE Am klassen. Det morsomme ved denne køresammensætning er jo at der må være en professionel racerkører på et GTE Am hold, og resten skal være amatører. Hvem er professionel og ikke mindst hvem er amatør, på det danske dream team?
Den rent danske Aston Martin (Foto: Laurent Chauveau - Endurance-info.com)
Der er i alt 14 biler til start i GTE Am klassen som domineres af Ferrari 458 Italia GT2 og Porsche 997 GT3-RSR teams. Heldigvis holder Larbre Compétition i deres Chevrolet Corvette C6.R, så vi kan fastholde det fantastiske lyd billede fra en racerbil.
Hvis vi skal kigge på styrkeforholdet, burde man tage udgangspunkt i testdagen som blev kørt den 9. juni. Tiderne fra den dag fortæller at der er Aston Martin Racing og så de andre. Vi skal dog lige huske at testdagen bød på ikke så godt vejr, men det var jo ens for alle, og derfor måske en meget fint udtryk for styrkeforholdet?
'Best of the rest' ser ud til at være Porsche 997 GT3-RSR teams i skikkelse af IMSA Performance Matmut og Dempsey Racing-Proton.
Larbre Competition har den fede lyd i GTE Am klassen (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Det var overraskende for mig at Ferrari teamsne slet ikke viste tænder under testdagen, men det er jo ikke det samme som at de ikke vil gøre det under løbet. Jeg tænker her på Krohn Racing der har stor Le Mans erfaring og de plejer at holde sig ude af de værste problemer, og komme igennem løbet, og det er jo den første betingelse for et godt resultat.
Der er for mig ikke nogen tvivl om at GTE Am klassen bliver seværdig fordi vi har danske deltagere, men jeg er en smule bekymret for at konkurrencen til Aston Martin bliver tæt på ikke eksisterende. Sæsonens første to World Endurance løb viser jo også at der er Aston Martin og så de andre.
Husk, når du følger de forskellige klasser, at hver klasse har sin egen baggrundsfarve på deltager nummeret, så den danske Aston Martin er let at spotte, nummer 95 på orange baggrund. GTE Am farven er nemlig orange. Hertil kan GTE bilerne let kendes om natten på deres frontlygter, som lyser med gult lys.
Deltagerliste GTE Am:
|
#. |
Kl. |
Team |
Bil |
Dæk |
Kørere |
|
50 |
GTE Am |
Larbre Compétition |
Chevrolet Corvette C6.R |
M |
Patrick Bornhauser
|
|
|
|
|
|
Julien Canal
|
|
|
|
|
|
Ricky Taylor |
|
54 |
GTE Am |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia GT2 |
M |
Yannick Mallégol
|
|
|
|
|
|
Jean-Marc Bachelier
|
|
|
|
|
|
Howard Blank |
|
55 |
GTE Am |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia GT2 |
M |
Piergiuseppe Perazzini
|
|
|
|
|
|
Darryl O'Young
|
|
|
|
|
|
Lorenzo Casè |
|
57 |
GTE Am |
Krohn Racing |
Ferrari 458 Italia GT2 |
M |
Tracy Krohn
|
|
|
|
|
|
Niclas Jönsson
|
|
|
|
|
|
Maurizio Mediani |
|
61 |
GTE Am |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia GT2 |
M |
Jack Gerber
|
|
|
|
|
|
Matt Griffin
|
|
|
|
|
|
Marco Cioci |
|
67 |
GTE Am |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 997 GT3-RSR |
M |
Pascal Gibon
|
|
|
|
|
|
Patrice Milesi
|
|
|
|
|
|
Wolf Henzler |
|
70 |
GTE Am |
Larbre Compétition |
Chevrolet Corvette C6.R |
M |
Cooper MacNeil
|
|
|
|
|
|
Manuel Rodrigues
|
|
|
|
|
|
Philippe Dumas |
|
75 |
GTE Am |
Prospeed Competition |
Porsche 997 GT3-RSR |
M |
Emmanuel Collard
|
|
|
|
|
|
François Perrodo
|
|
|
|
|
|
Sebastien Crubilé |
|
76 |
GTE Am |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 997 GT3-RSR |
M |
Raymond Narac
|
|
|
|
|
|
Jean-Karl Vernay
|
|
|
|
|
|
Christophe Bourret |
|
77 |
GTE Am |
Dempsey Racing-Proton |
Porsche 997 GT3-RSR |
M |
Patrick Dempsey
|
|
|
|
|
|
Joe Foster
|
|
|
|
|
|
Patrick Long |
|
81 |
GTE Am |
8Star Motorsports |
Ferrari 458 Italia GT2 |
M |
Enzo Potolicchio
|
|
|
|
|
|
Rui Águas
|
|
|
|
|
|
Jason Bright |
|
88 |
GTE Am |
Proton Competition |
Porsche 997 GT3-RSR |
M |
Christian Ried
|
|
|
|
|
|
Gianluca Roda
|
|
|
|
|
|
Paolo Ruberti |
|
95 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
AM Vantage GTE |
M |
Allan Simonsen
|
|
|
|
|
|
Christoffer Nygaard
|
|
|
|
|
|
Kristian Poulsen |
|
96 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
AM Vantage GTE |
M |
Roald Goethe
|
|
|
|
|
|
Jamie Campbell-Walter
|
|
|
|
|
|
Stuart Hall |
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenChristoffer NygaardKristian PoulsenLe Mans23/06/13 - Le Mans - Le MansLe Mans - GTE Pro previewLe Mans - LMP1 previewLe Mans - LMP2 preview |