Ingen pokaler til mandskaberne fra DK MOTORSPORT DK MOTORSPORT var repræsenteret med to mandskaber, da årets tredje afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev kørt i omegnen af Hobro, men desværre blev det ikke til nogen pokaler for teamet. Ib Kragh/Mie Petersen måtte således udgå midtvejs under løbet, hvor de ellers var med i topopgøret, mens Tom Pedersen/Hans Marx efter forskellige udfordringer kom i mål på en generel niendeplads. Ib Kragh/Mie Petersen havde været toneangivende i årets to første DM-rallyer, men begge gange været uheldige at miste en mulig sejr på baggrund af mindre problemer. Og uheldet forfølger dem fortsat, for ved Ecoteck Rally Himmerland måtte de rulle ind til siden på et tidspunkt, hvor de var tæt på at overtage førstepladsen.
”5-700 meter før mål på den femte hastighedsprøve kunne vi bare høre, at bilen ikke kunne trække sig selv længere, og så tænkte jeg, at det var motoren, så jeg stoppede den, og vi rullede i mål,” siger Ib Kragh. ”Efterfølgende har vi kunnet konstatere, at det er et ventilhoved, der er knækket af, men det er tilsyneladende også den eneste skade, der var sket.”
På det tidspunkt, hvor uheldet skete, lå Ib Kragh og Mie Petersen til at tage deres førte prøvesejr i Ecoteck Rally Himmerland.
Ib Kragh og Mie Petersen var på vej mod førstepladsen da de udgik (Foto: Motorsporten.dk)
”Selv om vi rullede i mål, fik vi en tid, hvor vi kun var fem sekunder langsommere end den hurtigste, så jeg tror, at vi ville have været hurtigst på prøven uden problemerne, men jeg gik også bare til den, for jeg ville have de syv sekunder, vi var bagefter,” fortæller Ib Kragh.
”Vi var kommet bagefter, fordi det ikke fungerede for os på den anden prøve, og da vi skulle køre den anden gang, fik de andre slået hul til os. Men det var et langt løb, og jeg vidste, at mange ting ville kunne ske på den lange prøve i Lindum Skov, så vi gik rigtig til den, synes jeg. Alting passede, og der var et rigtig godt flow i bilen.”
Flow i bilen var der derimod ikke for DK MOTORSPORTs andet mandskab, Tom Pedersen/Hans Marx. Her var det specielt valget af dækkene til holdets Opel Corsa Super 2000, som drillede.
”Vi fandt i hvert fald ud af, hvilke dæktyper der ikke virkede, men så ved vi da med hundrede procents sikkerhed, hvad vi skal bestille af dæk næste gang, og hvad vi skal køre med,” siger Tom Pedersen. ”De dæk, vi kørte med om formiddagen, fungerede ikke, og så skiftede vi til nogle andre senere, og de var helt klar bedre.”
Tom Pedersen og Hans Marx havde ikke det rigtige dækvalg (Foto: Motorsporten.dk)
”Vi skal også have fundet lidt mere ro i bilen. Den er lidt urolig i specielt de langsomme hjørner. I de hurtige hjørner virker den okay, og så har vi nogle småting, vi skal have lavet på bilen. Fødslen er ikke helt færdig på den, for vi har lidt, der flækker her og der, så der er lidt skruearbejde til mekanikerne.”
Tom Pedersen/Hans Marx fik heller ikke det maksimale udbytte ud af den 28 kilometer lange hastighedsprøve i Lindum Skov.
”Da vi kom over et flyvehop, blev bilen varm, så vi måtte holde og se efter, om vi havde tabt vand, men det havde vi ikke,” siger Tom Pedersen. ”Næste gang kom vi til at holde bagved en havareret konkurrent, så vi fik ikke prøvet at køre prøven helt igennem. Det var sjovt, det vi fik kørt, men om det var godt, ved vi ikke.”
Med venlig hilsen
DK Motorsport
Per Johansen
Læs mere om: Hobro15/06/13 - Hobro - DM Rally - DASU mesterskab |