Andreas Kjærgaard har i SSC altid kørt i nogle spektakulære biler. Før den flotte Scotty GT han kører i nu, var det således en Porsche 948 i de klassiske Gulf farver han brugte, og nu får publikum et gensyn med den voldsomme bil, oven i købet med Andreas selv bag rattet.
Porsche 948’er er en rørgitterramme bil med en V8 6,6 liter motor fra en 928 S monteret (Foto: Keld Dohm)
Da både den gamle 948 og den nye Scotty GT passer ind i SP5 klassen kan Andreas uden problemer benytte bilen og fortsat optjene point til mesterskabet. Samtidig har den gamle dame altid været rigtig god og hurtig på Padborg Park, således kørte Andreas i 2011 en bedste tid på banen på 1:02,5, hvor han med Scotty GT’en i 2012 kørte 1:02,7. At den gamle er så hurtigt skyldes ikke mindst, at der er næsten 100 hk mere at gøre med end i Scotty’en, og det betyder rigtig meget på Padborgs langside. Samtidig fortæller Andreas at han har forbedret 948’er med en del tekniske ændringer siden den sidst var ud og køre, bl.a. er der monteret spær i differentialet.
”Ugen efter Padborg skal jeg til Oschersleben med Scotty’en, så for at være sikker på at den er klar til det, så vælger jeg at benytte lejligheden til at få prøvet forbedringerne i den gamle 948 af på Padborg” fortæller Andreas Kjærgaard, og han ligger ikke skjul på at han faktisk glæder sig til gensynet med den Gulf malede racerbil.
Også i regnvejr kan Andreas få den voldsomme Porsche rundt på banen i Padborg (Foto: Keld Dohm)
De samlede data på 948’er ser således ud:
Motor: Porsche 928 s2
Volumen: 6600 ccm.
Ydelse: ca. 560 HK
Moment: ca. 660 Nm v/ca. 4.000 rpm.
Vægt u/fører: ca. 1030 kg.
Vægt m/fører: lidt mere
På Padborg er der kørt tider på under et minut af et par enkelte SSC biler, og her erkender Andreas, at han nok ikke kommer ned, men med lidt held så kan målet om en podieplacering i et af de 3 heat måske nås.
AC Racing
Læs mere om: Padborg Park30/06/13 - Padborg Park - Special Saloon |