Optakt til Tyskland Grand Prix Fra England til Tyskland, fra den ene modificerede klassiker til den anden. Fra den flade Silversone til Eiffelbjergene. Formel 1 triller videre efter en dramatisk weekend. Det er Pirelli alle snakker om, og med kun en uge mellem løbene, har de vist haft travlt på hovedkontoret i Milano. Det er ok at være ene dækleverandør til Formel 1, men det er ikke ok, når fire bagdæk i samme løb desintegrerer. Pirelli har fundet en forklaring på problemerne i England - og det er jo ganske betryggende. Årsager er det første skridt på vej mod løsninger. Pirelli mener også at deres dæk er ganske sikre at bruge som de er, hvis man altså bruger dem korrekt. Og det er jo også betryggende. Knapt så betryggende er det, at nogle teams åbenbart ikke helt har fulgt Pirellis anvisninger.
Løsningen fra Pirellis side er at fra Tyskland bruge det dæk, man testede i Canada. Gummiblandingerne er den samme som de nuværende, men i stedet for et stålbælte i dækket, vil der være et kevlarbælte. Det skulle også forhindre de episoder man så tidligere på året, hvor slidbanen simpelthen faldt af. Når vi når til Ungarns Grand Prix vil der være en helt ny dækserie, stadig baseret på de nuværende gummiblandinger, men specifikationer som et 2012 dæk.
Et af problemerne i England var nemlig at nogle teams havde montoret dækkene forkert. Til i år havde Pirelli nemlig fundet på at lave assymetriske dæk, der således var specialdesignet til den side af bilen det sad på. At bytte om på dem har ikke været forbudt og Pirelli er da også overrasket over at det kunne være så problematisk at bytte rundt på dem.
Cambervinklen var, på i al fald de forulykke biler, også ekstrem - mere ekstrem end Pirelli havde anvist, igen var der ikke tale om en ulovlighed. Tilgengæld er der måske mere at komme efter i forhold til de tredie forhold, der gjorde sig gældende. Alle fire biler kørte med et markant lavere dæktryk end anbefalet af Pirelli. Det har de så bedt om at det for fremtiden vil blive kontrolleret af en tekniske delegeret.
Disse tre faktorer var alle noget der spillede ind på uheldene, og alle noget som de enkelte teams kunne have gjort noget ved. Den sidste faktor var de høje kerbs visse steder på Silverstone. I sig selv skulle det ikke give det store problem, men når alle fire faktorer bliver kombineret, kunne det gå galt, hvilket det så gjorde i fire tilfælde.
Set fra lænestolen skal vi være glade for at Pirelli så hurtigt har kunnet analysere sig frem til årsagerne og forhåbentlig dermed forhindre en gentagelse p søndag. Det betyder så at vi måske ikke skal forvente helt så meget dramatik - i al fald ikke på dækfronten.
Så er der tilgengæld så meget andet vi kan glæde os til. Sebastian Vettel er stadig i front for VM, selvom han fik ingenting med sig fra England. Hvis de andre virke skal til at true ham, kunne de sikkert godt ønske sig endnu en lille defekt til den glade tysker. Men nu skal man så ikke stille for høje forventninger - Red Bull racere går ikke så ofte i stykker!
Ferrari har endnu ikke helt farten til virkelig at kunne true. Faktisk virker de til at være blevet overhalet af Mercedes. Alonso kører fremragende og podiepladsen i England var både fortjent og en smule heldig. Massa strålede også i England - og for en gangs skyld blev han ikke til statist efter at være røget ned i den bagerste del af feltet. Så kørerne er i topform, bilen er bare ikke.
Mercedes er i topform. De sprudler, to sejre, en masse poles. Det går godt for sølvpilene. Hvis de kan holde det momentum de har opbygget nu, så kan de endda komme til at true Vettel, uden at han får flere uheld. Ændringerne i dækkene kan være til deres fordel. Der er en fin respekt mellem de to kørere, men hvis kampen spidser til og de begge to bevæger sig opad i tabellen, kan alvoren også komme ind i kampen. Hvis Nico Rosberg er af samme støbning som sin far, kan han meget vel blive en hård nød for Hamilton at knække - uanset hvem af dem der er hurtigst.
Lotus mangler stadig de rigtig gode resultater - en anden taktik i England kunne måske have ændret meget. Men det var ganske tydeligt at Raikkonen på gammelt gummi ikke kunne klare sig mod de andre. Den slags fejlkalkulationer har man ikke rigtig råd til at lave. Fremtiden er stadig lidt uvis for teamet - spørgsmålet er pt. om Raikkonen kunne finde på at smutte til Red Bull, når sæsonen er ovre - og hvem skal man så bruge i stedet?
Raikkonens konkurrenter til sædet hos Red Bull er de to Toro Rosso kørere. De skiftes til at lave små fejl. Hver gang man lige tror at nu har den ene fået fordelene på sin side, sker der et eller andet. Som nu på Silverstone, hvor Vergné igen satte en flot tid i kval'en, men så forduftede han helt og aldeles i løbet. Ricciardo virker talentfuld, men ikke meget mere end det. En af dem skal hævde sig gevaldigt overfor den anden for at få buddet om at blive Webbers afløser.
Så kunne Paul di Resta være et langt bedre bud. Han er modnet i denne sæson - og kører fint, når tingene kører for ham. Og når de ikke gør, hvilket ofte sker, viser han vilje. Han er en interessant kører og har været nævnt både i forbindelse med Ferrari og McLaren. Force India bliver han nok ikke ved meget længere.
Mens Adrian Sutil gør det fornuftigt i den anden Force India, er hans problem at han aldrig bliver ret meget andet end fornuftig. Han er den type der kan vinde et løb eller to, den rigtige sæson, i den rigtige bil.
Di Restas holdkammerat fra sidste sæson er et mere oplagt bud på en der skal afløse nogen på topplan. Hülkenberg gjorde det godt sidste år, og han prøver i år, men Sauber raceren er ikke så god som den, der sidste sæson gjorde Perez til McLarens foretrukne.
Men dækkene bliver fokus for al opmærksomheden den kommende weekend. Forhåbentlig på en positiv måde. Så kan vi nemlig koncentrere os om det vi gerne vil - nemlig at se no'et ræs!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Nürburgring07/07/13 - Nürburgring - Formel 1 |