Det var ikke lige den slags søndag at Jens Jensen havde i tankerne, da Yokohama 1600 Challenge feltet gæstede Padborg Park.
Den 5. afdeling af mesterskabet skulle køres på den Sønderjyske bane til det såkaldte Padborg Super Prix.
Siden sidste løb havde teamet arbejdet hårdt på at få løst problemerne med manglende vejgreb ud af svingene. De seneste 2 løb havde de prøvet et lidt andet setup, og det gav ikke helt så meget greb som det gamle.
Programmet for den 5. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet var komprimeret til kun at fylde søndag. Så der var masser at lave for teamet lige fra klokken 10.00 da træningen startede.
Jens kom på banen og kørte hurtigt nogle omgangstider der matchede tiderne fra juni løbet. Bilen føltes dog også meget urolig med bagenden. På den 7. omgang blev bagenden desværre så løs, på vej ud på langsiden, at køreren ikke kunne nå at fange bilen inden at den pløjede sig igennem sandfanget. Heldigvis var der ikke nogen materiel skade, så det var kun selvtilliden der havde fået et lille knæk. På trods af turen i sandkassen, rakte tiden inden det alligevel til 13. (måske symbolsk...) bedste tid.
Godt 1 time senere, var det allerede tid til kvalifikationen. Teamet havde ændret setup endnu engang, til en mellemting, for at prøve at få mere greb i bagenden. Køreren kunne tydeligt mærke forskel, men bilen var stadig meget løs i bagenden. Det blev til en næsten identisk tid som i træningen, men desværre det kun til 17. startposition i det tætte felt.
(Foto: Denner Photo)
"Det var bare så iriterende med den afkørsel, " sagde den frustrerede kører efter kvalifikationen.
"Bilen var utrolig løs med bagenden, og selvom vi ændrede setup til kvalifikationen, blev det kun lidt bedre. Da vi så tjekkede dæktrykket, viste det sig at det var helt forkert dæktryk at der havde været på baghjulene i både træning og kval - og så var det ikke så sært at den var løs bag i!"
Klokken 14.20 holdt de 22 startende biler klar til at de 5 lamper skulle slukke. I sving 1 forsøgte Jens at overhale et par biler udenom, men de kom tilbage igen inden næste sving, og herefter gjalt det om at få lukket af for de bagfrakommende. Stille og roligt kom han ind i en god rytme og kunne hænge på kampen om 15.-16. pladsen i det meste af løbet. Kun til sidst hvor han skulle overhale en kører med en omgang, blev der lidt luft til de forankørende, men stadig masser af tid ned til de bagvedkørende. Det blev derfor et rimelig udramatisk heat, og en 17. plads på resultatlisten.
Mindre end 1 time senere var det tid til heat 2. I modsætning til tidligere på dagen, var skyerne begyndte at smådryppe lidt, så Jens valgte at tage det forsigtigt ned mod sving 1. Det kostede en placering på første omgang, den kamp var langt fra afgjordt endnu. Det blev til 14 intense omgange med utrolig tæt kørsel. Jens lå og kæmpede med Michael Blom, Brian Jakobsen og Søren H. Lauridsen alle omgange. Nogle gange var der kun få centimeter mellem bilerne, men der blev udvist stor respekt for hinanden, og det blev ikke til en eneste bule trods den tætte kørsel. Det blev så krydret med at regnen begyndte at falde lidt kraftigere over banen.
Føringen i den lille gruppe skiftede adskillige gange, men da det var Jens's tur til at føre, fik han desværre sendt sig selv ind i en lille snurretur i Yokohama hårnålen, da der var ekstra vådt i netop det sving. Herefter gik jagten ind på gruppen igen, men et gult flag på allersidste omgang i sidste sving, gjorde desværre at han ikke kunne nå at blande sig om de positioner. Det blev til en ok 15. plads, når man tager weekendens tidligere resultater med i betragtning.
(Foto: Denner Photo)
"Det var bare super fedt ræs," sagde en glad kører efter løbet.
"Vi kørte så utrolig tæt, og lå endda på et tidspunkt 2 og 2 ved siden af hinanden, med få centimeter til den forankørende og køreren ved siden af. Og at vi så alle sammen lavede nogle småfejl på grund af det glatte føre, gjorde bare at dysten blev vedligeholdt alle omgange. Men det ærger mig at jeg ikke kom forbi, og kunne trække fri. Men der var simpelthen blevet for glat i lige netop det sving, og så måtte jeg lige en tur rundt, og se de 3 andre passere... øv. Vi må prøve at gøre det bedre næste gang. Men tak til Michael, Brian og Søren for en fed dyst gennem hele løbet."
Det blev alligevel til gode point på kontoen i DIF Danmarksmesterskabet, og da førnævnte Brian Jakobsen og Søren H. Lauridsen er nogle af de tætteste konkurrenter i mesterskabet, gjorde det godt med 10 point på kontoen.
Næste gang at Jens Jensen skal på banen, er på FDM Jyllandsringen 28.-29. september, når den 6. afdeling af Yokohama 1600 Challenge mesterskabet køres.
Jensen Racing
JJ Media
Læs mere om: Jens JensenPadborg Park08/09/13 - Padborg Park - 1600 Challenge - DM |