Formel Ford - DK   16/09/13

Sensommerløb på Ring Djursland i omskifteligt vejr
Tørvejrsfavoritterne og regnvejrsspecialisterne kom alle til tops på racerbanen
Weekendens Sensommerløb kom til at byde deltagerne på masser af udfordringer, da denne sæsons afsluttende løbsweekend på Ring Djursland rent vejrmæssigt blev afviklet under meget omskiftelige vejrforhold. Lørdagen var præget af solskin og varme, mens søndag blev en løbsdag, hvor en stor del af løbene blev afviklet i enten regnvejr eller på en fugtig asfalt, og disse forhold appellerede vidt forskelligt til kørerne.

I de historiske klasser var der med spænding set frem til premieren for den BMW 3.0 CSL, som Jan Heiselberg, Esbjerg, havde brugt tusindvis af timer på værkstedet på at bygge op. Den tyske sportscoupé leverede da også varen i lørdagens tørre løb, hvor vestjyden kørte en sikker sejr hjem i kampen mod de Porscher, som normalt præger den hurtige 1976-klassen.


Jan Heiselberg fik en perfekt debut med sin nye BMW 3.0 CSL på Ring Djursland, hvor han vandt lørdagens start for 1976-klassen

Men da asfalten søndag var fugtig, var Jan Heiselberg ikke nær så hurtig, og han måtte således i begge heats se sig slået af Bent Sørensen, Helsinge. Dagen før sin 74-års fødselsdag var Bent Sørensen i sit es med sin grønne Porsche 911 RSR, som han – tilsyneladende ubesværet – kørte til sejr i begge heats foran henholdsvis Jan Heiselberg og Kaj Rasmussen, Ringsted.

I klassen for de ældste biler – dem bygget i 1965 eller tidligere – favoriserede asfaltforholdene også forskellige konstellationer.

Lørdagens knastørre asfalt gav en sikker 20 sekunders sejr til Christoph Kjærgaard, Esbjerg, i dennes lyseblå Lotus Elan, men på den fugtige bane søndag var det i stedet Christian Rolner, Hamborg, som to gange strøg over målstregen som første mand i sin gule Porsche 911. De to førstepladser kom som et velfortjent plaster på såret, efter at han dagen forinden havde parkeret bilen i et autoværn.

Den tørre lørdagsasfalt var også det, der passede Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, Møgeltønder, bedst. I en bil lånt af sin teamkammerat Martin Berner, Rønnede, kunne han sikre sig en pokal for en tredjeplads, men da det var vådt, endte han med at blive kørt agterud.


I sin teamkammerats bil kørte HKH Prins Joachim sig til en pokal, da asfalten var tør. Det var straks sværere, da regnen kom

De eneste historiske kørere, som klarede sig godt begge dage, var brødreparret Mads og Per Leth Sørensen, henholdsvis Sæby og Ringe. I deres næsten identiske Datsun 240Z-modeller dominerede de således de tre løb for 1971-klassen, hvor det blev til henholdsvis to og en sejr til dem hver, og hvor det kun lykkedes Nikolaj Johansen, Hals, som den eneste at lægge sig imellem dem.

En anden racerklasse, som var med til at fylde tribunerne på Ring Djursland, var Sunoco Special Saloon Car-klassen, hvor det var duoen Claus Christensen, Århus, og Christer Gislerud, Norge, der satte tempoet. Nordmanden vandt lørdagens løb, da Claus Christensen måtte udgå efter et sammenstød, men i søndagens to løb var det danskeren, som sejrede. Men her kom den afsluttende sejr dog først i hus efter et løb, hvor Christer Gislerud fra start til mål lå klistret til bagenden af Claus Christensens bil.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 15/09/13 - Ring Djursland - Formel Ford - DK
  • 15/09/13 - Ring Djursland - Historisk
  • 15/09/13 - Ring Djursland - Special Saloon
  • 15/09/13 - Ring Djursland - SuperCup

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto