FIA WEC   17/09/13

Hvem kan vinde over Audi på Circuit of the Americas?
World Endurance ChampionshipDen kommende weekend byder på årets 5. afdeling af World Endurance Championship. Feltet er denne gang på 28 biler, med i alt 78 deltagende kørere.
Banen der skal køres på er helt ny for denne serie, for vi skal overevære 6 timers løbet på Circuit of the Americas.

Circuit of the Americas er 5½ kilometer lang og du kender måske denne bane fordi den lagde asfalt til det Amerikanske formel 1 Grand Prix i 2012. Banen er kun et par år gammel og bygget efter FIA opskrift på hvordan et moderne Formel 1 stadion skal bygges, så bane og omgivelser bør der ikke kunne sættes en finger på, spørgsmålet er så bare om sportscars også kan køre hurtigt på denne bane?


(Foto: Audi)

Med 28 biler til start burde det kunne blive et godt løb, vi skal være vidende til på søndag, desværre er det sådan igen at LMP1 klassen igen er en tynd kop té hvad angår antallet af biler. Der er denne gang kun 4 biler i klassen, fordelt på 3 teams , som er Audi Sport Team Joest, Toyota Racing og Rebellion Racing. Dommen er endnu engang at hvis ikke Audi trækker en dobbelt sejr hjem, så er det en skuffelse. Der er ikke nogen grund til at tro, at Toyota har lavet så meget om på deres bil, så den kan vinde over Audi, men vi har selvfølgeligt stadig lov til at blive overrasket.

LMP2 klassen byder på 9 biler, fordelt på 6 teams, som er OAK Racing, Delta-ADR, G-Drive Racing, Lotus, Greaves Motorsport og Pecom Racing.

Denne klasse er også her hvor David Heinemeier Hansson kører i OAK racings Morgan – Nissan med nummer 24, og lad os håbe på at han denne gang er lidt mere heldig end i det seneste løb. Kvaliteten er generelt høj i denne klasse, og derfor er der også grobund for rigtig godt racerløb, med mange gode dueller.


(Foto: Laurent Chauceau)

GTE pro klassen klassen stiller med 7 biler, fordelt på kun 3 teams, som er AF Corse, Porsche AG Team Manthey og Aston Martin Racing. Grundlæggende er alle biler hurtige, men sæsonen har vist os at Aston Martin bare har lige lidt mere speed end de andre, og måske bliver det afgørende her, hvis altså mekanikken holder? Det er desværre svagheden hos Aston Martin, for de biler har en tendens til at blive materiale trætte i utide.

GTE am klassen byder på 8 biler, indsat af 7 teams, som er Larbre Competition, Krohn Racing, AF Corse, IMSA Performance Matmut, 8 Star Motorsports, Proton Competition og Aston Martin Racing.

Aston Martin Racing nummer 95 er igen med en 100% dansk trio bestående af Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Nicki Thiim. Trioen var uheldige i Brasilien, hvor de måtte udgå med teknisk defekt. Teamet havde ved den lejlighed performet helt fantastisk og rigtig meget bedre og mere konstant end konkurrenterne.


(Foto: AMR)

Lad os håbe på at holdet endnu engang kan trække sig selv op ved hår rødderne og vise hvordan man køre sådan en Aston Martin hurtig rundt på en racerbane.

Der er ikke nogen tvivl om at de er favoritterne i klassen, og holdet har bestemt også brug for pointene hvis de skal hænge på i GTE am mesterskabs kampen.

6 timers løbet køres på søndag fra klokken 11 lokal amerikansk tid. Eurosport sender fra løbet.

Deltagerliste:
Nr Kl. Team Bil Kørere
1 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro André Lotterer
Benoit Tréluyer
Marcel Fässler
2 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish
8 LMP1 Toyota Racing Toyota TS030 - Hybrid Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
12 LMP1 Rebellion Racing Lola B12/60 Coupé - Toyota Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
24 LMP2 OAK Racing Morgan - Nissan Olivier Pla
David Heinemeier Hansson
Alex Brundle
25 LMP2 Delta-ADR Oreca 03 - Nissan Tor Graves
James Walker
Rudy Junco
26 LMP2 G-Drive Racing Oreca 03 - Nissan Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
31 LMP2 Lotus Lotus T128 Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
James Rossiter
32 LMP2 Lotus Lotus T128 Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz
35 LMP2 OAK Racing Morgan - Nissan Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
41 LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN - Nissan Christian Zugel
Chris Dyson
45 LMP2 OAK Racing Morgan - Nissan Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Marris
49 LMP2 Pecom Racing Oreca 03 - Nissan Luis Perez Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
51 GTE pro AF Corse Ferrari 458 Italia Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella
71 GTE pro AF Corse Ferrari 458 Italia Kamui Kobayashi
Toni Vilander
91 GTE pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR Jörg Bergmeister
Patrick Pilet
92 GTE pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR Marc Lieb
Richard Lietz
97 GTE pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Stefan Mücke
Darren Turner
98 GTE pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Richie Stanaway
99 GTE pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Bruno Senna
Frédéric Makowiecki
50 GTE am Larbre Competition Chevrolet Corvette C6-ZR1 Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees
57 GTE am Krohn Racing Ferrari 458 Italia Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani
61 GTE am AF Corse Ferrari 458 Italia Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Gioci
76 GTE am Imsa Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR Raymond Narac
Jean-Karl Vernay
Christophe Bourret
81 GTE am 8 Star Motorsports Ferrari 458 Italia Vicente Potolicchio
Rui Aguas
88 GTE am Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
95 GTE am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Christoffer Nygaard
Kristian Poulsen
Nicki Thiim
96 GTE am Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 Roald Goethe
Stuart Hall
Jamie Campell-Walther

Vejgaard


Læs mere om:
  • Circuit of the Americas
  • 22/09/13 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk