Da Ring Djursland lagde asfalt til den seneste afdeling af Formel Ford-mesterskabet, viste Frederik Schandorff, at det ikke var nogen tilfældighed, at han havde domineret det foregående Grand Prix Danmark med to sejre. ”I de tre heats, vi kørte på Ring Djursland, gik det rigtig godt. Jeg fik en tredjeplads og kom to gange først over målstregen, og nu er jeg rykket op på en tredjeplads, og det er altså mit debut-år, så jeg er meget godt tilfreds med årets forløb,” siger Frederik Schandorff.
To gange kom Frederik Schandorff først over målstregen (Foto: CF Racing)
Helt tilfreds med afslutningen af weekenden på Ring Djursland var den unge teenager fra Djursland dog ikke. Han mistede den ene sejr efter at være blevet idømt 20 sekunders straf for at have været skyldig i en episode, hvor en rival kørte af banen.
”Vi har appelleret afgørelsen, fordi vi er dybt uenige i den,” siger Frederik Schandorff. ”Jeg lå som etter og han som toer, da vi kørte ned gennem skoven, og så kørte han op bag i mig, så han selv røg af, og så mit ene hjulophæng blev bukket. Jeg kørte min helt normale linje, så der var ikke noget at komme efter. Det var hans egen skyld, at han røg af.”
I det heat, hvor Frederik Schandorff fik lov til at beholde sejren, opstod der ingen tilsvarende situationer. For her kom konkurrenterne slet ikke i nærheden af ham.
”Selv om det tredje løb måske var det mest spændende for publikum, så var det andet heat det bedste for mig, for der var der ikke nogen bagved, for jeg var kørt fra alle de andre,” siger Frederik Schandorff, som nu ligger på tredjepladsen i DM og stadig har en – om end noget teoretisk – chance for at avancere yderligere.
Avancere gjorde lillebror Christian Schandorff også. Det skete i det tredje og afsluttende løb, hvor han kørte sig op gennem feltet.
Christian Schandorff kørte sig op gennem feltet (Foto: CF Racing)
”Det sidste løb gik rigtig godt i forhold til det første, hvor jeg slog en tand af mit førstegear med det resultat, at baghjulene låste for enden af langsiden. Dette resulterede i, at jeg for første gang i DM-serien ikke gennemførte et heat og måtte hentes ind med kranbilen,” fortæller han.
”Det var ikke lige det bedste resultat, men når det er regnvejr eller banen er våd, så er det svært at redde bilen med låste baghjul. Derfor blev vi også enige om, at jeg til det sidste heat bare skulle køre helt uden kobling, og så gik det bare meget bedre. Jeg startede fra en 11. plads og kørte mig op på en femmer, ja, det var rigtig godt. Så samlet set vil jeg sige, at min tidtagning og mit sidste heat gik fint, selv om det ikke var så godt med de to første heats.”
CF Racing
v/Peter Schandorff
Læs mere om: Ring Djursland15/09/13 - Ring Djursland - Formel Ford - DK |