Tue Nielsen satte alle konkurrenter til vægs, da sjette og næstsidste afdeling af Yokohama 1600 Challenge mesterskabet blev kørt på Tue’s hjemmebane FDM Jyllandsringen. Dermed beviste han at det ikke er nødvendigt at bruge en formue på testdage, og altid at have nyeste materiel, når bare at manden og teknikken spiller max.
De seneste løbsweekender har formkurven været for opadgående. Ved Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen i august, blev det således til 2 podiepladser. Det blev efterfulgt af endnu en podieplads samt en 4. plads på Padborg Park tidligere i september måned. Det var endda med 50kg succesballast i bilen.
Resultaterne på Padborg Park gjorde at han endnu engang skulle have 50kg med i bilen til Yokohama DM Finalen på FDM Jyllandsringen.
(Foto: Denner Photo)
Træningen blev kørt lørdag formiddag, men der manglede noget fart i bilen, og den føltes lidt underlig at køre. Det rakte kun til 9. bedste tid i det tætte felt, men han skulle hurtigt finde ud af hvad der var galt. En fejl på det ene fordæk, gjorde at det bulede op midt på dækket, og derved havde nedsat vejgrebet betydeligt. Så det stod slet ikke til diskussion, at der skulle andre dæk på til kvalifikationen.
Lørdag middag var det tid til kvalifikationen. Tue var hurtig ude at sætte en rigtig god tid, som rakte til næstbedste tid. Efter yderligere et par omgange kørte han i pit, og fik nye fordæk på, hvorefter jagten på Pole Position blev sat ind. Allerede på 1. flyvende omgang med de nye dæk, forbedrede han tiden med 0,3 sekunder – alligevel rakte det desværre ikke til at forsvare 2. pladsen, men blev til en 3. plads i stedet. Dennis Bannergård var lige nøjagtig 5 tusindedele hurtigere rundt på den 2300 meter lange bane!
Søndag middag var det tid til 1. heat. Tue skød flot afsted, og kæmpede sig op på 2. pladsen allerede inden 1. omgang var slut. Herefter stod den på en tæt dyst med Bannergård, som dog måtte falde tilbage gennem feltet på 6. omgang med tekniske problemer. Tue’s føring skulle derefter forsvares i løbets resterende 7 omgange, hvor køreren fra Kjellerup blev hårdt presset.
Så det var en yderst lettet kører der kunne passere målflaget som første mand. Hans første sejr i asfaltbanesporten var endelig i hus, og det endda i kamp mod de forreste i mesterskabet.
Tue Nielsen i føring i heat 1 (Foto: Denner Photo)
”Det var bare så fedt at komme først over målstregen, efter et heat hvor jeg virkelig skulle holde tungen lige i munden, for at holde de andre bag mig,” sagde en overlykkelig kører efter 1. heat.
”Jeg havde hele tiden noget at holde øje med i spejlene, og der var ikke plads til at lave fejl. Så det var en kæmpe lettelse da jeg kunne se målflaget komme ud.”
Søndag eftermiddag skulle heat 2 køres. Reglementet siger at top 8 skal vendes, så det derved var 8. startposition der skulle indtages.
Det blev til en meget turbolent 1. omgang, men heldigvis var Tue nået forbi alt det kaos som skulle ramme feltet længere tilbage. 1. omgang blev gennemført på 4. pladsen, men stille og roligt blev konkurrenterne overhalet en efter en, inden at den unge kører kunne lave den afgørende overhaling på 7. omgang. Løbet var dog langt fra slut endnu, og det blev til 5 nervepirrende omgange, med 3 konkurrenter lurende ikke ret langt bagved.
Heldigvis lavede hverken Tue eller bilen nogle fejl, så det var en overlykkelig kører der kunne tage karierrens 2 sejr – og så endda begge 2 på samme weekend!
Tue Nielsen øverst på skamlen i heat 1 (Foto: Denner Photo)
”Jeg havde slet ikke turde håbe på, at jeg også kunne vinde andet løb fra 8. startposition, men bilen kørte igen uden problemer, og det blev til en helt fantastisk weekend. Jeg er rigtig glad for at det lykkedes at indtage det øverste trin, og nu er jeg rigitg tændt til sidste løb.” sagde en meget glad kører efter heat 2.
Tue Nielsen viste at det sagtens kan lade sig gøre at vinde i Yokohama 1600 Challenge, selvom man ikke har nyeste materiel eller det største budget. Den lille sølv og blå Citroen Saxo VTS er fra 1998, og har tidligere kørt Saxo Cup. Tue købte den i foråret 2013, efter at den havde stået stille i 3 sæsoner, og lige fra første meter har det været et hurtigt makkerpar. Foråret var dog plaget af lidt børnesygdomme, men her efter sommerferien har automekanikeren fra Kjellerup virkelig bevist hvad man kan gøre, når bare at manden og teknikken spiller 100 % sammen.
Bilmodellen har ikke vundet et heat siden 2009 sæsonen, og ingen har nogensinde taget en dobbeltsejr med en Citroen Saxo i Yokohama 1600 Challenge.
Næste løb – og sæsonens sidste - køres allerede i den kommende weekend på Padborg Park. Til dette løb skal Tue Nielsen dog have max succesballast på 100 kg med i bilen, så det bliver ikke nogen nem opgave.
De flotte resultater de seneste mange løbsweekender, har rykket den unge kører helt op på 6. pladsen i det officielle DIF Danmarksmesterskab. Der er 17 point op til 4. pladsen, så der skal fuld damp under kedlerne for at hente de forankørende.
Men teamet giver aldrig op!
Tue Nielsen
JJ Media Læs mere om: Tue NielsenJyllandsringen29/09/13 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM |