… eller skræmmende Jeg har en gang hørt Jan Magnussen sige noget i denne retning: ”Det sjove ved de der Camaroer er, at de har alt for lidt bremse!”
Det var netop den bemærkning, jeg var mest spændt på – eller måske skræmt over at udforske, da jeg for første gang kravlede ned bag rattet i en DTC-Camaro – det var lørdag morgen i DM-finalen. Ordene her er Flemming Haslunds, biljournalisten, der normalt prøvekører gadebiler fra ny Volkswagen up! til de hurtigste Porscher – men kun meget sjældent egentlige racerbiler. Netop han kørte Peter Elgaards gæstebil, Camaro #4 ved finalen i DTC-serien 2013.
Ned ad FDM Jyllandsringens langside – her har Camaroen for længst fået 4 gear. (Foto: Jeppe Rimmen)
”Så det var vel noget af en mundfuld, pludseligt at sidde i en 475 hk’s DTC-Camaro?”
Ja, pudsigt nok var de flestes hilsen lørdag morgen slet ikke ”God morgen”, men ”Det er da noget af en udfordring”. Og lørdag morgen var jeg da heller ikke sikker, om Camaroen knurrede ad mig eller måske spandt som en lille killing. Men efter to dage og i alt fem ture i bilen var det vel det sidste, siger Flashlund.
”Men ér den en mundfuld at køre?”
En 6-liters V8 med tæt ved 500 hk og en egenvægt omkring 1.000 kg – det er to kg pr. hk – det er altid en mundfuld. For eksempel: Selv på varme slicks – og det var jo både tørt og perfekt temperatur i weekenden – stikker den altså røven ud, hvis den får for meget pedal ud ad sving. I hvert fald, når den ryger ud helt nede i 2. gear. Og med tip fra Super-John gik det op for mig, at samtlige sving på nær to er 2.-gearssving på Jyllandsringen.
”Men hvad var det med bremserne – ved du nu, hvad Magnussen mente?”
Jeg er lige glad med, hvad de andre siger – for sandheden for min højre fod er, at den bil ikke kan bremse! Så let er det. Men det er jo ikke så underligt; husk på, bilen er jo bare en stor amerikansk blikæske, som Michael Outzen grinede til mig, da jeg peb over lange bremser, der ikke bed.
| | | | | | Flemming Haslund i DTC’s gæstebil, Camaro #4 fik sig en tete-a-tete med Molly Pettit i sin fartrøde Mustang. (Foto: Mogensen) |
Men ellers: Især to ting glædede mig: Vel klonker og larmer gearkassen, men den er hurtig og effektiv. Og indstyringen – rigelig. Og når bagenden styres med speederen i en blød powerslide, er understyring aldrig et problem.
Men en weekend i en næsten 500 hk’s racerraket. I samme heat som Nielsen, Elgaard og Lind. Hvor kort kan det sige: Feeedt!
Flemming Haslund blev nr. 13 i heat 1 og nr. 12 i heat 2.
PS: Bilerne i DTC er specialbyggede racerbiler med rørramme, frontmotor og baghjulstræk. Vigtigste data:
Chevrolet Corvette LS3-motor, V8-cylindret sugemotor, 475 hk, 4-trins manuel gearkasse, gearstang, glasfiberkarrosseri med form som Chevrolet Corvette eller Ford Mustang.
Ekstra:
Tv-interview med Flashlund:
Auto-G DTC - Flemming Haslund - Yokohama DM Finalen 2013.
Flemming Haslund
Læs mere om: Jyllandsringen29/09/13 - Jyllandsringen - DTC |