Formel 1   17/03/14

Analyse: Sådan står feltet efter Australien
Det er tid til at kigge ind i de enkelte teams og analysere lidt på de data der er kommet ud af løbet i Melbourne. Det er ganske interessant læsning - og de enkelte køreres styrker og svagheder kan ses. Kevin Magnussen er hurtigere end Jenson Button - men hvor er de stærkest?

En analyse af de forskellige omgangstider giver nemlig en god mulighed for at kigge kørerne over skulderen. De enkelte teams har selvfølgelig endnu bedre data, hvor de kan analysere de enkelte sving fra det omfattende telemetriudstyr. Alligevel kan der gives nogle overordnede konklusioner. Så lad os kigge lidt på tiderne fra Melbourne.

Derfor er Kevin bedre end Button

Ingen kan være i tvivl om at Kevin Magnussen leverede en af historiens bedste debutløb. Med begrænset erfaring kørte han som en erfaren kører direkte ind på det som er blevet en andenplads. Det er den bedste præstation siden 1996, hvor Jacques Villeneuve måtte tage til takke med en 2. plads efter at have været skygget af Damon Hill - og indtil motoren havde smidt så meget olie at han måtte give plads.

Men forventningen var ikke at Kevin Magnussen skulle ende på podiet i sin debut - i en racer der ikke har vinderchancer. Var det så alene held i kvalifikationen der gjorde forskellen? Ville Jenson Button kunne have gjort det bedre? Set ud fra de omgangstider der blev sat er svaret: nej! Kevin Magnussen var hurtigere, og Button vandt alene placeringer på grund af et perfekt timet pitstop omkring safety car.

Ud fra omgangstiderne har Kevin Magnussen to stærke sider: Han sætter flere hurtigere tider end Button. Og det er især hans out og in-omgange der gør en stor forskel. Her er Kevin Magnussen markant hurtigere end Button. Han kører altså hurtigere på den omgang hvor han kører i pit, og på omgangen hvor han er på kolde dæk er han igen hurtigere end sin langt mere erfarne holdkammerat. Og det er nøglen til succes for Kevin: det er på de omgange at de fleste løb bliver vundet eller tabt. De efterfølgende omgange hvor dækkene er helt optimale er han igen klart hurtigere.


Omgangene omkring Kevin Magnussens pitstops var bemærkelsesværdige
(Foto: McLaren Media)

Men så er der en også en ulempe: for Kevin Magnussen kører ikke stabilt. Det er derimod Jenson Buttons fordel. Gennem hele løbet ligger hans omgangstider helt stabilt. Der er stort set ingen udsving. Der har Kevin nogle mindre gode omgange. Omgang 25 til 29 koster danskeren op til 5 sekunder i forhold til Daniel Ricciardo. Det er i midten af det andet stint, men derefter tager han igen fat. Og så er der nogle omgange i det sidste stint der også koster. På 45.-48. omgang taber han igen terræn, også til Jenson Button. Der skal især kigges på hvad der skete på 47. omgang hvor Kevin taber 3 sekunder! Der kan være nogle forhold omkring at der høstes energi til raceren og at den derfor ikke kan præstere, men udsvinget er stort.

Der kan ikke være tvivl om at Kevin Magnussen er hurtig - og det er hans debutløb. Men når teamet kigger længere frem, og i takt med at han modnes som kører, er det vigtigt for dem at han kan eliminere de 'dårlige' omgange - især for at han kan sætte et løb sammen der kan sikre ham sejren.


Fortjente bifald efter et historisk debutløb
(Foto: McLaren Media)

Mercedes i en klasse for sig selv

Hvis ikke der havde været en safety car i løbet, kunne Nico Rosberg sandsynligvis have vundet med næsten 50-60 sekunder. Og det kunne endda have været endnu større hvis de gav raceren lov til at køre på højeste niveau. Da forspringet først var stort nok - og det faktum at Nico Rosberg kørte stabile og rolige tider i sidste halvdel af løbet, indikerer at der blev kørt på nedsat kraft. De er i en klasse for sig, og er favoritter til dominere løbene inden den europæiske premiere i Barcelona.

Kigger man på nogle af tiderne fra weekenden, er det værd at notere sig deres fart i særlig den sidste sektor på Albert Park banen. Det er her at de effektive racere viser sig. Den sidste sektor kræver mere downforce, og her havde Mercedes en god racer.

De kommer til at være i front igen i Malaysia om 14 dage. Men de øvrige teams kommer til at indhente dem støt og roligt.


Mercedes viste ikke deres sande styrke - de har mere at give af
(Foto: Daimler Chrysler)

Ellers er det svært at sætte en præcis rækkefølge på de følgende teams. Red Bull har en stærk pakke, og ligner den største udfordrer til Mercedes. Det var tydeligt at Ricciardo havde et godt løb. Han så også stærk ud i den krævende sidste sektor - som blandt andet betød at Kevin Magnussen havde svært ved at sætte et endeligt angreb ind. Og det kan være et tegn på at McLaren-raceren har behov for yderligere udvikling for netop at generere mere downforce. Af den grund kan det blive svært at gentage præstationen i Australien - og det vil være realistisk at dæmpe forventninger til at Kevin Magnussen bliver fast inventar på podiet de kommende løb - hvis altså ikke McLaren finder noget mere i raceren.


Ferrari skuffede - men har et uforløst potentiale især i den sidste del af løbet
(Foto: Ferrari Media)

Så her er et bud på det nuværende styrkeforhold i Formel 1:

1) Mercedes: Ubetinget det stærkeste team - men ikke usårlige ved at miste Hamilton tidligt i løbet.

2) Red Bull: Hopper langt frem. Jo, de havde måske deres egen benzinsensor i raceren og Vettel havde sine problemer. Men raceren ser ud til at have det der skal til - når Renault får styr på motoren bliver de stærke. De må ikke afskrives til denne sæson!

3) McLaren: Det så ellers ikke godt ud efter den sidste test i Bahrain. Men raceren stod virkelig godt til banen, og præstationen i løbet var meget stærk. Det er dog tæt og McLaren skal investere i udvikling for at komme helt til tops.

4) Williams: Skuffende udbytte i Melbourne. Bottas viste dog at der er meget potentiale i raceren. Men deres dårlige kvalifikation kunne tyde på at den også har problemer med downforcen.

5) Ferrari: Der var ikke så meget at skyde med for Ferrari - og de er dybt skuffede. Interessant nok ser det ud til at raceren sidst i løbet for alvor er god. Det kan indikere at der et potentiale der endnu ikke er fundet.

6) Toro Rosso: Begge racere kom i mål! Jo det kan lade sig gøre. Raceren virker godt sat sammen - og nu er udfordringen den samme. Der skal holdes et højt udviklingsniveau for at bevare pladsen.

7) Force India: En solid racer, og der var forventet mere af dem. Men race-pace var ikke videre imponerende. Og det er særligt i sidste del af løbet at der bliver tabt meget tid. Måske en indikation af at der bruges meget benzin på at hænge på - så samlet har pakken behov for at blive optimeret hvis ikke de skal stå tilbage som det langsomste Mercedes-hold.

8) Sauber: Det bliver en lang sæson for det lille schweiziske team. Ingen point til dem - og de kæmper. Der er lang vej op til at få point i år.

9) Marussia: Lader til at have et rimeligt potentiale. Måske nok den bedste af de små teams i flere år. Over én omgang god - et helt løb er noget andet.

10) Lotus: Højt at flyve, dybt at falde. Sidste år hentede Lotus sejren på samme bane - i år kunne de dårlig styre og dreje. Intet mindre end en frygtelig start. Der er masser af potentiale, men lang vej til toppen.

11) Caterham: Holdbarheden skulle have været deres force - det blev det ikke. Jo, der er et potentiale, men det bliver svært for det lille team.


Marcus Ericsson og Caterham har nok potentiale - men det er svært for det lille teams. Især når man flat-spotter sit dæk!
(Foto: Caterham F1 Team)

Benji


Læs mere om:
  • Jenson Button
  • Kevin Magnussen
  • McLaren Formula 1
  • Mercedes GP
  • Red Bull Racing
  • Scuderia Ferrari
  • 16/03/14 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  • Albert Park - race
  • Australiens GP - resultat
  • Ricciardo diskvalificeret
  • Sejr til Rosberg. Magnussen på podiet

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto