Der skal bare to til at lave et løb Lewis Hamilton vandt løbet på Sakhir foran holdkammeraten Nico Rosberg. Det er de rå fakta, det man vil kunne læse i den store historiske statistik. Samme resultat som sidst. Hvad man ikke vil kunne læse er, at mens Malaysia var en noget trist affære, var der knald på de to Mercedes racere næsten hele vejen til slutningen - og resultatet kunne ligeså godt have været omvendt. Der er flere måder at se på Bahrain 2014 på. Man kan konstatere at Mercedes er i en klasse for sig selv - de har været ganske urørlige. I dag blev de udsat for en SC mod slutningen og først sluppet fri 10 omgange fra mål. Alligevel var Hamilton lige over 24 sekunder foran nr. 3! Så set i det perspektiv har Formel 1 et problem. At en bil er så overlegen er ikke specielt publikumsvenligt.
Hamilton vandt for anden gang på en uge. (Foto: Daimler-Chrysler)
Man kan også vælge at se på at kampen om 3. pladsen var tæt - tættere end resultatet fortæller. Sandheden er vel at resten af top 10, plus sikkert et par stykker til, kunne have gjort krav på pladsen, uden at de havde været urimeligt. Så mens der er alt for stor afstand mellem nr. 1 og de andre, så er de andre dog ganske tætte. Dette vil givet ikke vare ved. Som sæsonen skrider frem vil nogle, men ikke alle, hale ind på Mercedes - så afstanden mellem det førende team og de andre vil blive mindre, mens afstanden mellem de andre vil blive større.
Ganske væsentligt kan man også vælge at lægge mærke til, at selvom vi kun havde en bil i front, så var løbet ikke en død fisk, med to biler i gang med paradekørsel. Hamilton vandt starten og blev der. Men Rosberg, der brugte sine dæk i en anden rækkefølge, havde vistnok planlagt at indhente sin holdkammerat mod slutningen og måske forsøge på et eller andet. Men takket være SC'en fik han hentet Hamilton uden omkostninger og fik dermed ti omgange til at finde en vej forbi ham. Et par gange var det lige ved at lykkedes, men kunne lige ved. Hamilton havde marginalerne på sin side og forblev i front. Her skal bemærkes at dueller er af det gode, ikke overhalinger i sig selv. At det ikke lykkedes for Rosberg at komme forbi Hamilton var selvfølgelig ærgerligt for ham, men for os som tilskuere egentlig ikke så væsentligt. Det væsentlige var at han prøvede. Desværre døde duellen lidt ud og de sidste par omgange var der ikke meget liv i den.
Væsentligt er det også at bemærke at udover Mercedes, så har de andre gode biler også Mercedes tilfælles. De to Force India racere kørte et fremragende løb. Perez havde kvalificeret sig godt og forblev fremme hele løbet igennem, mens Hülkenberg hurtigt fik kørt sig frem i feltet. Undervejs havde de to også nogle spændende øjeblikke. Efter SC perioden blev de dog splittet af en velkørende Ricciardo, der pressede sig først forbi en eller anden tysker ved navn Vettel, og siden så også Hülkenberg, mens han altså ikke kunne stille noget op med Sergio Perez der virkede ligeså effektiv i dag som i sin tid hos Sauber.
Sergio Perez blev den anden Force India kører på podiet. (Foto: Force India)
Sebastian Vettel måtte altså tage til takke med en 6. plads bag Hülkenberg, men hele løbet igennem var det tydeligt at det ikke var hans dag i dag. Undervejs i løbet blev han på et tidspunkt bedt om at slippe Ricciardo forbi - det er ikke sket tit for Vettel. Retfærdigvis skal det siges at australieren var på en anden strategi og lige på det tidspunkt planmæssigt en hel del hurtigere.
Men selv Red Bull med Renault motor snuppede en 4. og en 6. plads virkede Williams egentlig hurtigere. Men en anden strategi kostede dem og de måtte nøjes, igen nøjes, med 7. og 8. pladsen, med Massa igen foran Bottas. Endnu en gang har man på fornemmelsen at det engelske team har en del mere i sig end de fik vist.
På 9. og 10. pladsen fandt vi d'herrer Alonso og Raikkonen. Tjah - det nemme vil være at sige at bilen bare ikke er bedre, og det vil nok også være sandt. Men sandheden er at det er meget små forskelle mellem bilerne i pointene. Under andre, bare lidt ændrede omstændigheder, kunne de have hentet podieplaceringer, uden at nogen havde løftet mange øjenbryn.
Hvad der også er væsentligt at se på er måske at mens Mercedes, Force India og Williams i en eller anden udstrækning gjorde sig positivt bemærket, er det samme ikke tilfældet for McLaren. Button kom nogenlunde med i starten, men tilbragte det meste af løbet i de lidt ordinære placeringer - og lignede ikke en der kunne have blandet sig i topstriden. Ikke i dag. Og Kevin Magnussen blev aldrig ret meget mere end statist i løbet - og lå det meste af tiden uden for pointene. Ikke engang SC perioden så ud til at kunne redde ret meget af hans aften. Det fik vi nu aldrig at vide, for knapt var SC kommet på banen inden Magnussen placerede sin bil i kanten og gik hjem. Inden løbet sluttede udgik også Button, der dog inden havde skabt ekstra underholdning i løbet ved at være på hårdere dæk end konkurrenterne og derfor måtte se sig overhalet gang på gang.
Så var der den der SC periode. Den involverede en Sauber racer. Og det var ikke Adrian Sutil, for han havde sendt sig selv ud af løbet ved at kollidere med en Marussia. Esteban Gutierrez blev dermed en del af løbets mest dramatiske episode, og det helt uden at være skyld i det. Han kom kørende pænt ned ad langsiden, med retning mod første sving, hvor han planmæssigt bremsede, skiftede ned i gear og dreje på rattet. Og der var Maldonado så! Lotus køreren var kommet ud af pitten og mente åbenbart at det var en god idé at snuppe en plads fra Gutierrez ved at køre indenom ham gennem svinget. I teorien er det også en god måde, men for at den virkelig skal virke, skal man køre bagved den man skal overhale ned ad langsiden - ikke komme fræsende ud fra pitten og satse på at man er blevet set. Sauber køreren anede ikke at der var en anden bil. Men det fandt han ud af.
Gutierrez inden han blev tvunget til at lege akrobat. (Foto: Sauber)
Her, kun en måned fra 20 års dagen for den sidste fatale ulykke, de Villottas triste møde med en lastbil ikke medregnet, var dette et smukt eksempel på hvor sikkert sporten er blevet. Sauber raceren lavede så flotte kolbøtter at den burde have haft point for stil. Undervejs stod den på hovedet, kameraet over kørere knækkede af. Men den landede på det der engang havde været fire hjul og efter et par minutter til at overveje om han virkelig var vågen - og levende - kunne en uskadt Gutierrez forlade sit vrag. Maldonado fik 10 sekunder stop&go. Lidt straf point må vel også vente forude.
Underholdning var der i Bahrain i dag, og det er vi ellers ikke forvente med fra ørkenlandet. Det var et løb uden de traditionelle døde perioder. For variationens skyld måtte der gerne være flere bud på en vinder, men hvis de to Mercedes biler selv gider at slå om det, er det ikke helt ringe. Antallet af udgåede var nede på 4 - plus Button blev klassificeret som nr. 17. Så mangel på stabilitet, som man lidt kunne håbe på, er tilsyneladende allerede udviklet væk. Lidt ærgerligt - uforudsigelighed ville klæde sporten. Og de nye regler - tjah - det er kun 3. løb. Men hvis man skal gøre det op på en primitiv måde må det være en sejr (i dag), et nederlag (Malaysia) og en uafgjort (Australien). Kina venter forude - sammen med en afgørelse på Red Bulls anke over Ricciardo diskvalifikation.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sakhir06/04/14 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |