Bernth Stott Jørgensen kommer fra Frederikssund, hvor han til dagligt driver Frederikssund Autolakering.
Bernth deltog i hans første motorløb i 2007, hvor han kørte Advan Cup i en Peugeot 307. Der var masser af tætte kampe, i det over 30 biler store felt, og som nybegynder, var sæsonen med adskillige top 20 placeringer mere end godkendt.
I 2008 blev det kun til 1 start, i en lejet Peugeot 206 i Advan Cup, hvor det samtidig lykkedes at få karrierens første DM point på kontoen.
2009 skiftede teamet til 1600 Challenge og erhvervede en Peugeot 106 GTI. Rutinen fra de 2 tidligere sæsoner kunne helt klart aflæses på omgangstiderne. Til Juniløbet på Jyllandsringen blev det til den første podieplacering, med en 2. plads, og succesen blev gentaget med podiepladser i alle de resterende løbsweekender. Eller det vil sige, på nær finaleløbet, som blev en katastrofe med et teknisk problem i kvalifikationen. Det gjorde at det slet ikke var muligt at deltage i løbene om søndagen. En utrolig ærgerlig afslutning på en sæson hvor der ellers havde været point på kontoen i hvert eneste heat i samtlige afdelinger, og Bernth kun sluttede 10 point fra 2. pladsen i mesterskabet, på den utaknemmelige 4. plads.
Bernth Stott Jørgensen (Foto: Denner Photo)
2010 blev der sadlet om til en Peugeot 207, hvor den konstante pointhøst skulle fortsætte. Det rakte ikke helt til nogen podieplads i den sæson, med en 4. plads som bedste resultat. Det sammenholdt med et udeladt løb på Padborg Park, resulterede det i en samlet 8. plads i mesterskabet.
2011 sæsonen startede helt forrygende, da det i andet heat ved Åbningsløbet på Jyllandsringen lykkedes Bernth Stott Jørgensen at tage karrierens første sejr. Ved Grand Prix Danmark kunne han gentage succesen med endnu en sejr. Derudover blev det til en podieplacering på Padborg Park, så det endte med en 6. plads i det meget tætte mesterskab.
2012 blev en meget stille sæson. Det blev til en enkelt start i Yokohama 1600 Challenge på Padborg Park, hvor det blev til point i begge løb. Derudover deltog Bernth også i et enkelt løb i Super Cup, samt havde en start i det svenske ERCup 6 timers løb med DK Racing Event.
Dette samarbejde fortsatte på bedste vis, da teamet i april 2013 deltog i 12 Timers løbet på Hungaroring og tog sejren i A2/Touringcar klassen med en Renault Clio.
Bernth Stott Jørgensen (Foto: Denner Photo)
Det blev også til et par starter i Yokohama 1600 Challenge i 2013. På trods af at Peugeot 207’eren var blevet solgt og en Suzuki Swift Sport, som tidligere har været kørt af Ejnar Rosenhøj, viste Bernth hurtigt god fart i bilen. Faktisk så god fart, at han kunne starte på en imponerende 4. plads til Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen allerede i det nye makkerpars første kvalifikation. Det blev til en 8. plads i heat 1, og derved Pole Position til løb 2. Her blev det til en 4. plads, så en helt klart godkendt debutweekend i den nye kombination.
En god måned senere deltog Bernth Stott Jørgensen også på Padborg Park til finalen. Tidstagningen blev lidt tricky på en dugvåd asfalt, så det rakte kun til 15. startplads. I Heat 1 lå han i kamp det meste af løbet, inden at han desværre fik bremset lidt for sent i Yokohama hårnålen, og måtte parkere bilen i gruset. I heat 2 lånte han bilen ud til Rudi Larsen, da dennes bil havde fået en fejl på motoren i heat 1. Så det blev til en lidt tidlig vinterferie for køreren fra Jægerspris.
Bernth Stott Jørgensen tager endnu en sæson i Yokohama 1600 Challenge i 2014, og holder samtidig fast i hans vanlige startnummer 88.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge JJ Media Læs mere om: Bernth Stott Jørgensen |