Formel 1   17/04/14

Østens mysterier
Hurtig optakt til Det Kinesiske Grand Prix
Formel 1 er havnet i Kina på en af de mere vellykkede Tielke baner. Her skal de trille rundt og svare på de stadig åbne spørgsmål om Formel 1 2014. Forhåndsfavoritten er uden tvivl Mercedes - det er i virkeligheden mere et spørgsmål om det bliver Rosberg eller Hamilton der vinder på søndag. Men mange andre spørgsmål er stadig åbne.

Det vigtigste spørgsmål af alle - virker reglerne. Baseret på sidste løb, på den sædvanligt kedelige Sakhir bane i Bahrain, ja, så gør de. Men en enkelt svale gør ingen sommer, heller ikke i Formel 1. Det er dog tidligt i reglernes levetid, og derfor kan man tillade at ikke alt er som det skal være.

Dybest set er der kriterier for om regler er en succes i Formel 1. Det ene er at løbene skal være spændende - altså sådan noget med overhalinger, eller forsøg på samme. For et andet skal kampen om VM også være tæt. Det med løbene er ikke helt ultimativt. En sæson med 19 løb kan det ikke blive spændende hver gang - det ville næsten også være for meget af det gode. Der skal også være løb hvor favoritten vinder fra pole. Hvis alle løb er højdramatiske bliver det også hverdag. Men der skal være en vis mængde spænding i et løb og i en vis del af løbene skal der gerne være kamp om sejren til langt inde i løbet.

Det med spænding om VM er mere ultimativt. Hvis én kører dominerer i VM kampen, gør han sandsynligvis også på banen. Så allerede der, går det ud over kvaliteten. Og med en dominerende mand, bliver specielt slutningen af sæsonen et lidt anstrengt affære. Lidt ligesom sidste år.

Omvendt skal der ikke mere end to kørere til at gøre VM opgøret spændende. Nogle af de bedste VM kampe er netop udkæmpet mellem kun to kørere. Bevares, så har der ofte været flere i spil tidligt i sæsonen, men som løbene er blevet kørt er der vokset to reelle kandidater frem.

I år tyder det på at vi kan få en kamp om VM trofæet med to deltagere. Spørgsmålet om succes for sporten er derfor i høj grad lagt i hænderne på Mercedes, og hvordan de vælger at tackle begivenhederne. Specielt hvis de kommer under pres når vi kommer længere frem i sæsonen. Indtil videre har de i al fald valgt en strategi, der hedder at kørerne skal kæmpe mod hinanden. Og tak for det!

For resten af feltet er det ikke nødvendigvis så sjovt i år. De andre teams kan se frem til at de skal lege fangeleg hele sæsonen, hele tiden forsøge at hapse Mercedes i hælene. Til gengæld er der mange mulige bud på at være de næstbedste. Der er bilerne med motorer fra Mercedes. De har vist sig i stand til at kæmpe med, men tiden er kommet for at vise sig i den interne kamp om at være det bedste team med kundestatus Mercedes.

Red Bull er også et bud på at være de næstbedste - og i al fald et bud på at være de første der faktisk fanger Mercedes. Adrian Newey har ikke lavet mange fejl i sin karriere og de har budgettet at smide efter forbedringer på bilen. Et er at identificere det der skal ændres, et andet er at udtænke løsningen, og noget helt tredie er så at have organisationen på plads til at kunne udmønte tankerne om hvordan problemerne løses. Det har Red Bull. Hvis man skal identificere en svaghed ved teamet kan det dels være at de simpelthen ikke er sultne nok til at give sig de ekstra milimeter der sommetider skal til. Dels at hovedkontoret i Østrig i virkeligheden er ved at overveje om der er mere pr-værdi i Formel 1 for energidrikken, ligesom Renault tænkte for nogle år siden, og efterfølgende lukkede fabriksteamet.

Set med danske øjne er det mest spændende om McLaren har fået ordnet de problemer der sendte begge kørere ud af løbet i Bahrain. Set fra McLarens synspunkt var det på ingen måder tilfredsstillende at man efter en god start, ender med gange udgået i sæsonens tredie løb. Men hvad værre var, så virkede indsatsen inden bilernes sammenbrud heller ikke ligefrem storslået. Magnussens udlægning var at point alligevel var uden for rækkevidde, mens Buttons noget optimistiske var at McLaren i virkeligeden er det hold der er tættest på Mercedes. Det udsagn må, indtil han beviser det på banen, stå som værende en smule skudt over målet.

For Ferrari er det vigtigste ikke at falde baglæns på søndag. Dominacelli er fortid i teamet, måske efterhånden ret forventeligt. De store resultater udeblev og de seneste sæsoner har været en kamp op ad bakke - uden at man i øvrigt har ramt bunden. Det havde måske været bedre - så havde udrensningen været der tidligere og tingene var blevet ændret. Ikke at det nødvendigvis ville have gjort dem bedre aktuelt, men teamet ville have haft et andet fokus. Nu sidder de igen i starten af en sæson og kan tænke, at sådan et år egentlig er lang tid - og så starter vi forfra.

Lotus er et andet team i problemer. Efter de to sidste sæsoner var der store forventninger, selvom de blev voldsomt nedtonet af deres problemer i sæsonoptakten. Men alligevel må man gerne være skuffet over holdets udvikling - efter lidt fremskridt i Malaysia gik det næsten baglæns i Bahrain. Men for et stærkt team er skuffelser det der skal til for at drive det videre. Det er i modgang man skal vise sit værd - og Lotus skal nu vise omverden deres.

Mercedes vinder, og bliver nr. 2, på søndag. Trediepladsen er til salg og mange kandidater kan byde ind på den. Det er der spændingen for alvor vil være.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Zhuhai
  • 20/04/14 - Zhuhai - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto