Dennis Bannergård, Team Bannergård Racing, kommer fra Nordsjællandske Græsted og er 30 år gammel.
Teamet består udover Dennis af de 2 mekanikere Søren Myre og Hans-Henrik Kristensen. Teamchef er Claus Bannergaard, som også er far til Dennis. Mediemand Kim Kastberg, og personlig ”coach” Kenny Hansen, og sidst men ikke mindst Rikke Steffensen, som er madmor og kæreste med Dennis. Dennis startede med at køre gokart som 10 årig. Det blev til mange sejre og endda også et par sølvmedaljer ved SM og DM.
Efter mange gode år skulle der ske noget nyt. I 2004 startede han op i Citroen Saxo Cup, hvor bedste placering blev en 8. plads i debutsæsonen, som ellers generelt var en skuffende oplevelse.
Teamet fortsatte i samme klasse i 2005 og 2006, og her kom de første podiepladser og sejre endelig i hus. Sammenlagt blev det til en 4. plads i mesterskabet. Det blev dog også den sidste sæson i klassen, da den lukkede efter 2006.
Herefter stod det på 2 sæsoner i Renault Clio Cup, hvor det blev til flere top 5 placeringer, men da det stort set altid var de samme kørere som tog sig topplaceringer, blev den bedste placering i det samlede mesterskab en 8. plads.
2009 blev et ufrivilligt sabatår grundet manglende økonomi, og i stedet blev målet stillet ind på at finde en ny klasse at deltage i, til 2010.
Dennis Bannergård (Foto: Denner Photo)
Valget faldt på (Yokohama) 1600 Challenge, som herefter har været den faste klasse lige siden. Teamet købte en Peugeot 106 GTI, hvor det blev til en imponerende debut allerede i 2. løbsweekend. Herefter fulgte en super sæson med 7 podieplaceringer ud af 16 mulige, og et slutresultat som 3’er i mesterskabet.
2011 blev resultaterne kun endnu bedre. 9 podieplaceringer i 16 heats, og kun 3 heats som ikke blev fuldført i pointene. Uheldigvis blev netop et af disse heat finaleheatet på Padborg Park. En mesterskabsføring i en stor del af sæsonen blev i stedet vekslet til den kedelige 2. plads, kun slået med 2 point.
Teamet valgte at der skulle satses på nyt materiel til 2012 sæsonsen. En Peugeot 207 blev erhvervet, men den drillede lidt mere end hvad godt var. Men det blev vendt, og anden halvdel af sæsonsen blev meget bedre med 2 heatsejre og yderligere 4 podieplaceringer. Derved rakte det alligevel til en suveræn 3. plads i mesterskabet. Top 2 havde dog fået et stort forspring pga de 2 første problematiske løb.
Klargøring af nymalet bil til 2014 (Foto: Team Bannergård Racing)
2013 havde teamet sat top 3 som mål og sæsonen blev også startet flot ud med 4 podiepladser ud af 4 mulige. Men så begyndte bilen at lave tekniske kvaler. Fra en 3. plads måtte han udgå i heat 1 på Padborg Park, men vendte stærkt tilbage i heat 2, hvor Dennis kørte sig hele vejen op fra 21. pladsen til 3. pladsen.
2 gode resultater til Grand Prix Danmark betød at han kunne tage derfra med føringen i DIF Danmarksmesterskabet. Men så kom 2 weekender plaget af problemer med motoren, som hele tiden ville gå i nødprogram.
Til finaleweekenden på Padborg Park kom der endelig styr på teknikken igen, og Dennis satte et flot punktum for sæsonen med en sejr i finaleheatet. Så det var den bedste måde at gå på vinterferie på.
Målet for 2014 er at kæmpe med i top 3 af DIF Danmarksmesterskabet. Og så er der stadig FDM Jyllandsringen som plager Dennis. Det er blevet til adskillige podieplaceringer, men han mangler endnu at stå helt øverst på skamlen, på lige netop denne danske bane. Men det må da høre op på et tidspunkt, og forhåbentlig bliver 2014 året hvor det ændrer sig.
Dennis Bannergård fortsætter i Yokohama 1600 Challenge 2014 med hans velkendte nummer 59.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge JJ Media Læs mere om: Dennis Bannergaard |