Formula Acceleration 1   05/05/14

Dennis Lind imponerede ved debut i ny formelserie
Dennis Lind imponerede i weekenden ved hans debut i anden afdeling af den nye formelserie Formula Acceleration 1 på Navarra i Spanien. Sidste gang i en formelbil var ved et Formel 3 løb tilbage i 2011 og med 550 HK til de 698 kilo ville FA1-bilen blive klart den vildeste racer Dennis havde kørt.

Og selvom Dennis er i fysisk topform til at køre langdistanceløb, ville den hurtige formelbil med sine kraftige accelerationer, nedbremsninger og ikke mindst downforce og dermed store G-påvirkninger, blive en kæmpe udfordring for nakkemusklerne. Og uden muligheder for forudgående test, blev Dennis dermed sat foran en stor udfordring, men den unge dansker sagde straks ja til chancen.

Teamchef for Performance Racing Bobby Issazadhe, der også var teamchef ved Dennis’ enlige Formel 3 løb i 2011, var ikke i tvivl om, hvem han skulle ringe til, da han få dage inden løbet stod uden kører og han udtalte inden weekenden at ”lige siden vores korte samarbejde, har vi holdt kontakten vedlige og nu hvor chancen kom for at køre i en FA1 Lola/Zytek, tænkte vi at det kunne være en rigtig god chance for Dennis til at vise hans talent. Bortset fra at han (Dennis) er en ung og hurtig racerkører, så er han også en fantastisk knægt og han minder mig lidt om James Hunt med hans ”jump in and drive the nuts off any car” attitude”.


Dennis Lind på gridden på Navarra

Og Dennis Lind leverede i den grad bevis for hans talent i weekenden. Som om udfordringen i forvejen ikke var stor nok, så havde Dennis heller aldrig kørt på den spanske bane. Men allerede ved fredagens første træning på 30 minutter imponerede Dennis. Efter 12 omgange på banen satte han træningens syvende hurtigste tid, to sekunder fra de hurtigste. Ved dagens andet træningspas fandt Dennis yderligere tid og var nu kun 0,8 sekund fra de hurtigste. Ved kvalifikationen til første løb var det første gang på friske dæk, men Dennis endte med en startplacering som nummer otte, hvilket blev gjort endnu bedre ved kvalifikationen til løb to, hvor Dennis sluttede på femtepladsen nu kun 0,5 sekunder fra de hurtigste og det i et felt af kørere med top internationale racerkørere, hvoraf nogle allerede har testet Formel 1 og kørt i GP2 og World Series.

Ved første løb lørdag, der skulle afvikles over 30 minutter med indlagt pitstop, fortsatte Dennis med at finde tid i forhold til konkurrenterne. Under løbet leverede han nogle flotte overhalinger og lavede desuden et flot pitstop. Og til trods for at nakkemusklerne var godt ødelagte af de hårde påvirkninger, kunne Dennis køre ind på en flot fjerdeplads og dermed overgik han sit eget succeskriterie, om at komme i top fem og ikke mindst gjorde han det bedre end teamet havde håbet på, da de ville være glade, hvis Dennis kunne komme i top seks.

Søndagens 45 minutter løb med to indlagte løb satte desværre en stopper for Dennis’ imponerende resultater. Men inden det kom så langt, fik han dog bevist sin fart. En dårlig start fra femte position kostede placeringer, men dem fik Dennis stille og roligt taget tilbage på vej mod første pitstop. Han lå således med en mulighed for at kæmpe om en podieplacering, men ved pitstoppet sad baghjulet fast og da det først var kommet af, var der problemer med at montere det nye. Det kostede næsten tredive sekunder og da Dennis atter skulle på banen glemte han at trykke på speed-limiter knappen og måtte indkassere en drive-through straf. Andet pitstop var perfekt, men for meget hjulspin betød at samme knap ikke blev aktiveret og dermed en drive-through mere.

”Først og fremmest en kæmpe tak til teamet for at vise mig tilliden og smide mig i bilen til det her løb med så kort varsel. Det har været en rigtig, rigtig stor oplevelse og en super fed event at deltage i” sagde Dennis Lind efterfølgende. ”Det var en meget stejl lærekurve, men jeg har lært monster meget. Bilen var virkelig voldsom til at starte med. Det hele går så stærkt, så de kræver en hel del tilvænning. Man føler man bliver kastet rundt i bilen og mærker alle små ujævnheder og det kræver en del, at arbejde sig tættere på grænsen, men når man har vænnet sig til den, så er den super fed at køre. Det klart vildeste jeg endnu har prøvet. Det var hårdt for nakkemusklerne og efter lørdagens løb følte jeg det som om, at Mike Tyson havde leget med min nakke. Jeg var virkelig glad – men også træt – efter lørdagens løb. Det var fedt at få sat nogle overhalinger ind og kunne avancere fire pladser. Søndag fik jeg en lortestart, men var begyndt at sætte mig op til at kunne kæmpe med om en plads på podiet, da dækket sad fast ved pitstoppet. Det er super ærgerligt, men ikke noget der er nogen der kan gøre for. Derefter laver jeg fejl, der giver straf og så var det slut med at kæmpe med i toppen. Men jeg fik vist, at jeg kunne følge med der og teamet var meget tilfredse med min indsats”.

Næste opgave for Dennis Lind bliver når han sammen med Mads Rasmussen i Ferrari 458 Italia kører anden afdeling af den Europæiske Le Mans Serie på Imola den 18. maj.

Jan Kaiser


Læs mere om:
  • Dennis Lind

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport