Optakt til De Spanske Grand Prix Det Spanske Grand Prix er over os. Så weekenden byder både på Melodi Grand Prix og Formel 1 Grand Prix. Ingen tvivl om hvad der lyder bedst! Lavmælte turboer eller ikke, så lyder de fleste racerbiler bedre end en gennemsnitlig Grand Prix sang... Men et blik på historien kunne godt gøre en urolig for at der alligevel er mere spænding lørdag aften i Kbh end der er søndag eftermiddag i Barcelona. Mercedes har stået øverst på sejrskammelen i alle de fire løb der er kørt indtil videre. Hamilton har vundet tre, Rosberg et - og den tyske finne fører i kampen om VM, men skal nok snart finde et eller andet frem, der kan slå Hamilton, hvis det skal forblive sådan.
Men der er måske lidt grøde i andedammen. Flere har været ude at gøre opmærksom på at netop dé har noget i ærmerne. Og man må jo håbe de har ret.
Dels har Renault været ude at sige, at deres motor nu er meget bedre. Det kunne jo være godt for både spænding, Red Bull og Lotus, hvis det holder. Dels har McLaren for længe siden meldt ud at de har lokaliseret de problemer der er med bilen og de forventer bedre resultater i Spanien. Hvis man skal være lidt grov, så kan man, selv uden de store opdateringer på bilen, måske nok forvente bedre præstationer af McLaren, der har hentet 0 point i de sidste to løb!
Nu er der en lang tradition for varm luft i Formel 1 - både fra udstødning, men også fra teamchefers snakketøj. Pointen er ganske simpel at skaffe sig opmærksomhed i det vakum der er mellem løbet i Kina og det i Spanien. Når vi så når frem til asfalten er forbedringerne sommetider nogen der skal vurderes på, at uden dem ville de være faldet længere tilbage i forhold til konkurrenterne.
Men lad os da håbe at Renault og McLaren har noget der kan trække dem længere frem. Mirakler er det næppe. Sådan vaske ægte kaniner op ad hatten, ser man sjældent i Formel 1, specielt ikke når sæsonen er gået i gang. Så alt tyder på at Mercedes vinder igen. Spændingen ligger mere i hvor meget de vinder med, og hvem de vinder foran. Sidste gang var det Ferrari der nåede på podiet. Det kan ske igen. Ferrari har ikke været så opmærksomhedssøgende som nogle af konkurrenterne, siden sidste løb. Men det skal nok ikke tolkes i retning af, at de ikke har arbejdet hjemme i Maranello.
Resten af feltet kommer også med opdateringer. I de fire første løb er alle teams blevet klogere, både på deres egen bil, men også på hvordan sporten anno 2014 skal tackles. Det udmønter sig på forskellig vis i denne weekend. Mercedes har også deres forbedringer - det kunne måske være en regel - vinderen må ikke ændre på bilen, komme med nye komponter, til næste løb?
Som altid er der den interne team-duel at holde øje med. Specielt i Mercedes er den jo spændende. Kan Rosberg finde noget frem fra dybet og stoppe Hamiltons tilsyneladende dominans? For danske seere er det også spændende hvordan Magnussen klarer sig i forhold til Button. Indtil videre ser de sådan nogenlunde jævnbyrdige ud, med en lille fordel til den tidligere verdensmester.
Hos Ferrari har Kimi Raikkonen ikke helt fundet sig til rette endnu, efter den lidt jævne indsats i Kina, forklarede han at det var hans kørerstil i forhold til bilen, der var problemet. Hos Williams er kampen åben mellem unge og hurtige Bottas og gamle erfarne Massa. De er matchet godt mod hinanden og der ryger en finke af panden ind i mellem, men sådan er kulturen hos Williams.
Det Spanske Grand Prix plejer at blive en lidt trist affære, af flere årsager. Men blandt andet at teams'ene tester der og derfor kender banen ud og ind. Men sådan er det ikke helt i år. De tre tests blev holdt på Jerez og i Bahrain. Så for alle er det første gang denne generation af biler skal ud på den catalanske asfalt.
Dermed ikke sagt at løbet bliver et sprudlende festfyrværkeri. Dertil er banens lay-out ikke. Til gengæld bør løbet give et ganske klart billede af bilernes indbyrdes styrkeforhold. Som de klarer sig Spanien, har de potentiale. Og en overlegen Mercedes sejr kunne indikere en meget lang sæson med rigtig mange sølvfarvede racerbiler på podiet.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya11/05/14 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |