Sportscar racing   23/05/14

Fjordbach tager anden-pladsen i GTM
ved første runde af GT Asia
Det blev en god sæsonstart for Thomas Fjordbach, der sluttede på podiet i begge de to løb i sæsonpremieren, og holdet starter dermed næste runde i Japan på anden position i klassementet i sin klasse.

GT Asia Series startede 2014 sæsonen på Formel 1 banen Korea International Circuit. Banen i Yeongam er med sin længde på 5,450 km, og atten sving, den perfekte start for den nye sæson af GTM cup'en, og det er i denne kategori Thomas Fjordbach og George Chou vil deltage i konkurrencen, og de to kørere vil dele cockpittet i en Ferrari 458 Challenge der er forberedt til sæsonen med de seneste opgraderinger.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

Træning og kvalifikation
Weekendens kørsler startede med trænings kørslen, hvor Aalborgenseren hurtigt fandt sig tilrette i sin nye bil og med sit nye team. Det blev til den hurtigste tid i session nummer to og tre, foran de andre GTM kørere, der havde mere erfaring med den koreanske bane.
"Vi er godt tilfredse, fordi vi ligger i front af træningen. Jeg har kørt tider med 0,6 til 0,8 sekunders afstand til den anden bedste, som har den samme bil. Jeg har været her én gang før, men indtil i dag har jeg aldrig kørt på banen i dens nuværende forløb", sagde Fjordbach efter trænings sessionerne. Kvalifikationen var også vellykket for Ferrari chaufføren, der satte den anden-bedste tid i sin klasse selv om han kørte for at spare på dækkene, hvilket placerede bilen på en god position på grid, for de to løb.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

Lørdag morgen køres det første løb, der er programsat til maksimalt 60 minutter, og med et obligatorisk chauffør-skifte efter halvdelen af distancen er kørt. Fjordbach startede løbet i bilen og han får lavet en fornuftig start, og sætter sin 570 HK Ferrari i en solid føring for GTM klassen. Han kørte konstant og holdt sig i en førende position i sin klasse, indtil det 29. minut, hvor han kørte i pit for at overdrage rattet til holdkammeraten Chou.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

Kineserne fastholdt positionen med et godt hul til sine største rivaler, men inden afslutningen på løbet, kom safety car på banen to gange, hvilket lukkede afstanden mellem konkurrenterne og skabte en masse trafik mellem både de forreste GTM kørere og GT3 deltagere.
"Det var et godt første løb, er vi førte hele tiden med en komfortabel afstand, selv efter at fører skiftet. Men i slutningen af løbet ændrede tilstedeværelsen af ​​safety car det hele for os. På det sidste sving, hvor føringen var væk, og vores klasse var blandet sammen med GT3, blev vi overhalet af en Lamborgini. Men når alt kommer til alt, var vi 2'er på podiet, så vi er meget tilfredse med bilen og den hastighed vi viste", forklarede en glad Fjordbach efter sejrsceremonien.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

Weekendens andet løb blev kørt søndag og efter samme skabelon som det første, med en rullende start. Holdet, "Top Speed ​​Racing", var opsatte på at tilkæmpe sig endnu en podieplacering, så da safety car forlod banen, fik holdet med Ferrari #88 hurtigt placeret sig på anden pladsen i løbet. Chou og Fjordbach kæmpede hårdt hele løbet med den førende bil og kunne, efter at have kørt lige op mod hurtigere biler, bevare positionen til målstregen. Slutresultatet af denne første race weekend i GT Asia, med to anden pladser, var meget produktiv for holdet.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

"Det andet løb gik ligesom vi havde planlagt. Vi kørte efter endnu en topplacering i GTM, og det lykkedes. Vi har arbejdet hårdt for igen at slutte på P2, med en meget smuk og hård kamp med den hurtigere Lamborghini. Jeg vil gerne lykønske alle på "Top Speed" ​teamet for at give mig denne fantastiske bil, og selvfølgelig min holdkammerat George Chou, der gjorde det til en ekstraordinær weekend med et meget højt tempo. Sæsonen er lang, ​​og vi ser virkelig frem til det næste løb i Japan", forklarede Thomas Fjordbach på podiet, med et smil.


Thomas Fjordbach
(Foto: Asia Motorsport Report)

Den næste løbs-udfordring for den 21 årige kører, bliver 22.-25. maj på Salzburgring (Østrig), for RD2 af Seat Leon Eurocup Series.

Næste runde af GT Asien er på Autopolis Int'l Circuit (Japan), 30. maj- 1. juni.

Top Speed Racing


Læs mere om:
  • Thomas Fjordbach

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport