Formel 1   25/05/14

Rosberg sejrer for andet år i træk
Igen dobbelt-sejr til Mercedes
Nico Rosberg vandt igen i år i Monaco. Han havde mod slutningen et ganske pænt forspring i forhold til Lewis Hamilton, men englænderen fik nogle problemer med sit øje mod slutningen. Men ikke problemer nok til at Ricciardo kunne snuppe sølvmedaljen fra ham.

Der var drama i Monaco i år. Vigtigst af alt, kampen om førstepladsen var ikke reduceret til en matematisk mulighed, der kunne opstå i slutningen af løbet. De to Mercedes racere lå løbet igennem ganske tæt på hinanden, og det var først med Hamiltons problemer mod slutningen af Rosberg for alvor fik åbnet et hul.

I samme åndedrag skal det også bemærkes at Mercedes' overlegenhed blev understreget. På trods af to perioder med SC (den ene var godt nok så tidligt at det var lige meget i denne sammenhæng), var det kun nummer tre og fire der var samme omgang som de to Mercedes racere.

Held spilled en rolle i Monaco - eller rettere uheld spillede en rolle. Allerede den første tur rundt i gaderne, ramlede Perez sammen med sin gamle makker, Button. Englænderen kunne fortsætte, mens Perez knækkede næsen mod barrieren og fremprovokerede dermed den første SC periode.

Pastor Maldonado kom heller ikke ret meget længere. Han startede fra pitten og måtte også udgå efter mindre end en omgang. Den næste der forsvandt var Sebastian Vettel, der først måtte en tur i pit og derefter fik besked på at trække sig. Det er ikke Vettels år i år!

Anden SC periode kom sig af at Adrian Sutil crashede ved indkørslen til havnechikanen. Bilen endte et fornuftigt sted, men stumper lå spredt ud over et større område. Denne anden SC periode medførte en hel masse pitstop - og flere af disse er værd at dvæle ved.

I front kom de to Mercedes racere i pit samtidig, afstanden mellem dem var dog så stor at der ikke blev tale om en egentlig kø. Men efterfølgende kunne man høre Hamilton spørge indgående til hvordan taktikken nu var og ikke brød sig om det svar han fik. Der var ingen taktik - de regnede ikke med mere end det ene dækskifte. Altså skulle han selv finde en vej forbi Rosberg.

Raikkonen lå på 3. pladsen inden pitstoppene. Men efter stoppet kom han og Chilton for tæt på hinanden og finnen måtte i pit igen. Det kostede og hans løb var derfra ret meget op ad bakke.

Endelig var der Kevin Magnussen og Jean Eric Vergne. Franskmanden benyttede pitstoppet til at komme foran danskeren, men også kun lige. Så snert var det at han blev dømt for at have forladt pitten på en usikker måde og dermed kunne danskeren få sin plads som nr. 6 tilbage. Men det blev noget kompliceret af at Magnussen selv havde snuppet pladsen - mens der stadig var SC. Det må man ikke - og han måtte derfor skyndsomst levere den tilbage inden han også blev straffet. Det benyttede Hülkenberg sig af og smuttede med Vergne forbi danskeren McLaren. Så frem og tilbage var lige langt. For Kevin betød at han mistede en plads.

Senere måtte først Vergne og senere Bottas udgå med flotte røgstriber bølgende fra bilernes bagender. Det er lang tid siden vi har set det i et Formel 1 løb - endsige to gange i samme løb.

Også Gutierrez måtte udgå, endda fra en pointgivende placering, mod slutningen af løbet, der han kom for tæt på autoværnet med Café Rascasse. Heldigvis var han så tæt på pitindkørslen at de orange mænd kunne fyre en rulleskøjte under bilen og så trille af med den uden at vi skulle have en sidste SC periode.

På det tidspunkt var der kamp om 5. pladsen, for Kevin Magnussen havde fanget Hülkenberg, men var ikke kommet forbi - og så kom både Button og Raikkonen og blandede sig i legen. Samtidig skulle Hamilton og Ricciardo overhale dem alle med en omgang. Og så blev det kompliceret. Først kom Button forbi sin holdkammerat der meldte problemer til sin pit. På vej ned mod hårnålen ville Raikkonen også smutte forbi danskeren, men der var ikke flere grader i ratten - og begge biler endte med at holde parkeret lidt ved siden af ideallinjen. Inden de kom i gang igen var både Massa, Bianchi og Grosejan smuttet forbi. Raikkonen måtte i pit igen og røg udenfor pointene, mens Magnussen fik trøstepræmien i form af et enkelt point for 10. pladsen.

Foran var Grosjean der blev forfremmet til en 8. plads fordi Jules Bianchi(!) der egentlig blev 8'er, havde et udestående på fem sekunder, fordi han var kommet til at afsone en anden straf i forbindelse med SC perioden. Men det betød nok ikke det store. Jublen hos Marussia over at at man fik ikke bare et, men to point, vil være enorm alligevel - og tillykke til dem!

Værd at bemærke er at Pirelli dækkene holdt alt for godt. De supersofte kunne såmænd have kørt hele løbet alene. Der er ikke noget galt i at lave holdbare dæk - så skal vi bare have afskaffet det obligatoriske pitstop. Men det sker nok ikke lige med det samme.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 25/05/14 - Monte Carlo - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto