Med 7 forskellige kørere på podiet i de 3 heats på Ring Djursland i den forgange weekend, må man konstatere at der er mange, der kan være med i toppen af klassen. At konkurrencen er så tæt i toppen kan og skal nok tilskrives mange faktorer, men en af de vigtigste er den store lighed det giver at bilerne kører med meget ens vægt/effekt forhold. Det har altid været en ganske vanskelig sag at sikre at denne lighed altid var til stede ude på banerne, men her til sæson 2014 har den tekniske kontrol i SuperCup virkelig fået styr på de dataloggere der sidder i samtlige biler. Det viser sig gang på gang at dataloggerne giver endog særdeles præcise målinger på den effekt de enkelte biler har, således at afvigelserne mellem den effekt den enkelt kører har opgivet og det målte resultat som oftest ligger indenfor 1-2 %. Når man så kombinere dette med succesballast systemet, ja så er der næsten garanti for tæt race, og det er lige præcis det man ser i SuperCup i år.
Den tekniske kontrol i SuperCup sikrer stor lighed og konkurrence med avanceret datalogger udstyr i hver enkelt bil. Her er det data fra Martin Andersens bil der bliver trukket ud og kontrolleret. (Foto: KCJ Foto)
Martin Andersen i Seat Leon var på forhånd storfavorit op til weekenden, ikke mindst set i lyset af hans 3 heat sejre på Jyllandsringen, men det skulle dog vise sig at blive noget vanskeligere for ham, selvom det lykkedes ham at tage sejren i de 2 første heat. I heat 1 lå Jakob Borum ellers længe til at tage sæsonens første heatsejr, men en ødelagt trækaksel forhindrede dette, og så var vejen banet for Martin Andersen. På 2. pladsen kom Nicolai Møller Madsen i en VW Polo, og sidste mand på podiet var Nicki Kristensen i Seat Ibiza.
Nicolai Møller Madsen kom også til at spille en hovedrolle i heat 2, da han længe lå og kæmpede Leidulf Nilsen om førstepladsen. Desværre for Nicolai endte heatet med en diskvalifikation, pga at han ikke fik taget sine strafbane for en tyvstart i tide. Længere nede i feltet fik både Martin Andersen og Jakob Borum kæmpet sig vej op igennem feltet, Martin fra en startposition som nummer 8 og Jakob helt nede fra en 16. plads. Det lykkedes faktisk Martin i allersidste sving at komme forbi Leidulf og vinde heatet og dermed fik Leidulf en anden plads foran Jakob Borum i Honda Integra på en tredje plads.
Flot felt til start i Supercup (Foto: Keld O. Dohm)
Heat 3 bød på lidt dramatik allerede på første omgang, hvor et par sammenstød ned igennem skoven betød, at Leidulf Nilsen og Jakob Mathiassen begge måtte udgå. Desværre for Martin Andersen var også han indblandet og det betød et lettere bøjet hjulophæng, der gjorde at han ikke kunne blande sig helt i top striden i det sidste heat.
Heatet endte med sejr til Nicki Kristensen i Seat, med Mikkel B. Johnsen i VW Polo på anden pladsen, og Steffen Larsen i Renault Clio på en tredje plads. Steffen Larsen forbedrede sig hele weekenden igennem, og der er ingen tvivl om, at det ikke er det sidste vi har set til ham i toppen af feltet.
SuperCup går på sommerferie nu, men vender stærkt tilbage den 16. – 17. august, hvor der igen skal køres på Ring Djursland.
SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Ring Djursland01/06/14 - Ring Djursland - SuperCup |