12 Hours   06/06/14

Med Team K-Rejser til 12 timers løb på Zandvoort
Zandvoort banen i det vestlige Holland, ligger smukt i klitterne helt ud til stranden. Det er en rigtig ”kører bane” med dens hurtige og krævende sving og hvor banen ”bølger” igennem klitterne. Det var på denne bane at Creventic, holdet bag ”24H SERIES”, havde valgt at afholde det første hollandske løb i serien – 12H ZANDVOORT.

Team K-Rejser har i år allerede kørt de 2 første løb i serien (24H Dubai og 12H Mugello), så derfor var det oplagt at vi også skulle stille til start ved dette løb. Når man lige har kørt 1700 km til Mugello banen i Italien, så er de 800 km. til Zandvoort ingenting. Det ses også tydeligt ved de mange danske teams/kørere der var til stede i Zandvoort.


(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Der stillede 53 biler til start i den første udgave at 12H Zandvoort. Heraf 11 i gruppe A2, hvor også Team K-Rejser’s Renault Clio Racer blev indsat. Klasse A2 er for benzindrevne biler fra 1600 op til 2000cc og turboladede 1600cc.


(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Kører sammensætningen til 12H Zandvoort er en smule anderledes end ellers. Det er stadigvæk Jacob Kristensen og Jan Engelbrecht der er de faste kørere på bilen og til dette løb fik de hjælp af Jan Bech Andersen.

Teamet ankom til banen torsdag morgen og allerede fra om eftermiddagen var der træning. Det fik især Jan Bech Andersen god glæde af, da det var første gang han kørte på Zandvoort og første gang han kørte i en Renault Clio Cup Racer. Han har tidligere kørt race i en Aston Martin og skulle derfor lige vænne sig til at bliver overhalet af de noget hurtigere biler i fra de andre klasser. Som han sagde efter sin første tur i bilen ”Jeg foretrækker at overhave, frem for at blive overhalet”


Gennem Hugenholtz Bocht
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Fredag blev det så tid til kvalifikationen. Jan Engelbrecht startede i bilen og efter et par omgange havde han fået følelsen med banen og var klar til at give den et skud. Og det blev et rigtig godt skud - 1.59,3 - Det var den hurtigste tid i vores klasse på det tidspunkt. Umiddelbart herefter kom han planmæssigt i pit, hvor Jacob Kristensen overtog bilen. Efter et par omgange kom han ind og fik nye dæk på. Med dem kørte han ud og forbedrede tiden til 1.58,5. Desværre mener dommerne at han har 2 hjul ude over curb’en og den bedste tid blev slettet. Start placering blev derfor som nummer 4 i vores klasse, men det er et 12 timers løb, så start placeringen er ikke så vigtig. Hvad der er vigtigt er at vi har vist at vi rent faktisk har rigtig god speed i bilen.


Jan Engelbrech efter kvalifikation
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Fredag eftermiddag er vi klar til start, Jacob Kristensen sidder i bilen. Han får en god start og kører et 2 timers fejlfrit stint. Hver kører må max være i bilen i 2 timer af gangen, så bilen overtages af Jan Engelbrecht, som efter et dæk skifte og benzin er klar til at køre den sidste time den dag.

Da man af miljø hensyn ikke har lov til at køre i 12 timer er løbs formatet en smule underligt. Først køres 3 timer. Bilerne kommer så i Parc Ferme og dagen efter forsætter man hvor man slap med de sidste 9 timers løb.


Alle biler i Parc Ferme for natten
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Da løbet afbrydes fredag aften, aflevere Jan Engelbrecht bilen på en samlet 20. plads, hvilket også er 1. pladsen i klassen. Lørdag morgen skinner solen fra en skyfri himmel og der er igen Jan Engelbrecht der sidder bag rattet. Han er som altid frisk og glad, når han skal ud og køre racerbil. Som han sagde "Hvad I ikke kan sætte bilen op til, kan jeg sætte min krop op til" og med den replik fortsætter han, hvor han slap. Da han efter næsten 2 timer aflevere bilen til Jan Bech Andersen er det på en 1. plads i klassen med næsten 2 omgange ned til nummer 2. De næste par timer går rigtig godt og Jacob Kristensen er tilbage i bilen da uheldet rammer os.


Motoren er færdig
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Med 4 timer tilbage af løbet har kobling udrykkelejet løsnet sig og en løs bolt flyver rundt i koblingshuset. Den smadre svinghjulet og så er det slut. Jacob Kristensen bliver trukket i pit og efter 20 min. må vi opgive at få bilen tilbage på banen. Det var desværre ikke den slutning vi gerne ville have set., men vi fik dog vist at vi nu har en hurtig bil og at vi helt klart kan være med i toppen af klasse A2.


Kører skifte i pit
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Slutteligt vil vi gerne takke vores venner fra HM Motorsport for nogle hyggelige timer i vores fælles pit garage og lykønske dem med sejren i klasse A2.

Team K-Rejser


Læs mere om:
  • Zandvoort
  • 31/05/14 - Zandvoort - 12 Hours

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk