Forårets sidste dag og sommerens første ditto tilbragte Team Hansen Racing fra Fjenneslev i Djurslands kuperede landskab nærmere betegnet Ring Djursland. Årets andet løb stod på kalenderen og der skulle gerne flere point på kontoen. Formiddagen stod på træning og i Jørgen Hansens tilfælde på afprøvning af en ny opsætning af undervognen som opfølgning på den lidt pauvre sæsonstart. Efter træningen var chaufføren ikke blevet meget klogere:
- Bilen kører dårligt, synes jeg. Tredjepladsen viser, at den ikke er langsom, og man siger jo, at en hurtig bil ikke er behagelig, så vi må vel hellere prøve det
Porschen i sit es (Foto: Gripping Media ApS)
Inden tidtagningen var undervognen dog blevet strammet gevaldigt op, og bilen føltes meget bedre – indtil det over radioen lød, at ’skoledrengen’ Mikkel O. Pedersen var et sekund hurtigere. Der var 9/100 ned til Christian Siepmann i BMW, men han ville blive hurtigere i løbet, så tredjepladsen var nok det bedst mulige i situationen. I teamet grinede man lidt over, at det også kunne være chaufførens registreringsattest, der var blevet lidt gulnet i kanten – de 70 år blev trods alt rundet i fuld fart i midten af april. Inden holdet trak sig tilbage for aftenen, var bilen serviceret og kontrolleret fra for til bag, så søndagen kunne starte uden stress.
Med en tredjeplads i tidtagningen var startpladsen til første heat i indersporet, så det var kun et spørgsmål om at udfylde hullet efter Claus Christensens Aquila, der vanen tro accelererede hurtigere end en politiker, der ser et TV-kamera. Taktikken lykkedes og i lang tid så andenpladsen rimelig sikker ud. Så begyndte gearskiftet at gøre knuder, når der skulle gives gas ud af svingene. Det udnyttede Mikkel O. og Siepmann sammen med Nikolai Aaberg selvfølgelig, så en tredjeplads i klassen og femtepladsen generelt blev det lidt utilfredsstillende resultat.
Sådan kan man lufte en Porsche (Foto: Gripping Media ApS)
Efter heatet søgte holdet hjælp til indstilling af gearcomputeren ved Johan Rauchfuss fra Aquila. Han kendte ikke systemet i detaljer, men justerede nogle grundlæggende parametre. På vej ud til starten af andet heat kunne ændringerne af gearcomputeren ikke mærkes, men det ville vise sig, når der blev givet fuld gas i løbet. Denne gang skulle der startes fra yderbanen, og Jørgen valgte at holde sig i ydersporet rundt i første sving, da alle normalt vil tage indersporet. Detgik også helt efter planen, indtil der skulle drejes ind – så blev Porschen ramt hårdt i højre side og sendt ud i sandkassen. Der var ikke tid til at spekulere over hvem det var – der var dog en stærk mistanke til en vis midtjysk sneplovschauffør, som skulle vise sig at holde stik, men i første omgang gjaldt det om at få bilen gennem sandfanget og tilbage på asfalten.
- Jeg holdt den i andet gear med pedalen i bund, og ganske, ganske langsomt kravlede den frem mod asfalten og lige før den sad fast, fik den forhjulene op på det sorte og så gik jagten ind.
For tilskuerne viste støvskyen, der ville få en islandsk vulkan til at blegne, at der skete noget drastisk i svinget, og den efterfølgende støvstorm, som hang i luften efter den nu sandfarvede Porsche, markerede Jørgen Hansens vej efter resten af feltet.
- Sand og støv føg ind i kabinen så jeg dårligt kunne se noget. Rattet sad en kvart omgang skævt og jeg var en halv omgang efter de andre, men bilen kunne køre.
I ensom majestæt (Foto: Gripping Media ApS)
Jagten sluttede på femtepladsen generelt og endnu en tredjeplads i klassen, men efter en tur i sandkassen, med et skævt styretøj og et gearskifte, som drillede, var nok ikke så ringe endda.
Inden sidste heat var der lige en større rengøring og kontrol af bilen. Johan fra Aquila havde i mellemtiden fået grublet lidt over gearcomputerens indstillinger og rettede de nødvendige parametre. Det viste sig at virke, så en stor tak til ham for hjælpen.
Sidste heat var med en startplads i tredje række, men det gik nogenlunde. Efter første sving lå Porschen lige efter Siepmanns BMW, men der manglede lidt fart, så meget hurtigt var Mikkel O. og Aaberg forbi. Pladserne holdt til det ternede flag og dermed var dagens tredje generelle femteplads og tredje tredjeplads i klassen en realitet.
- Man kan vel sige, at jeg har kørt meget stabilt i denne weekend, men jeg ville hellere have været længere fremme. Og med alle de andre ting, der har været, så ved jeg ikke engang, om opsætningen af undervognen var god eller dårlig.
Næste løb er weekenden den 21-22 juni på Rudskogen i Norge, hvor klassen også kørte sidste år. Det er en flot bane med store ambitioner, så vil man se andet end danske racerbaner, så er køreturen ikke så lang.
Team Hansen Racing
Gripping Media ApS Læs mere om: Ring Djursland01/06/14 - Ring Djursland - Special Saloon |