Struer-køreren kørte sin og teamkammeraten, Aleksander Schjerpens, Ginetta G55 GT4 til tops i weekendens andet løb i Avon Tyres British GT på Snetterton 300-banen nær Norwich. Efter en blandet weekend kunne vestjyden træde på podiet til pokal, konfetti og champagne. For Morten var Snetterton et nyt bekendtskab; forud for weekenden havde sidste års svenske Ginetta Junior Cup-mester hverken kørt på banen i virkeligheden eller i simulator. Al kendskab til banen var dermed i form af timers videoklip på Youtube:
- Det er lidt oldschool at lære en racerbane at kende ved at se videoklip fra andre løb, og der er ingen tvivl om forskellen på at se video og så selv prøvekøre den i en simulator. Det gik heldigvis ret godt med at få banen ind under huden, selvom den er blandt de sværere af slagsen.
Sådan! Fra 10. til 3. pladsen på en lille halv time (Foto: Gripping Media ApS)
Weekendens afdeling af mesterskabet var fordelt på to timer af hver én times varighed. Hver kører kvalificerede sig til hver sit løb, og her kvalificerede Morten sig som femtebedste til det første løb, hvor han startede i bilen. Starten gik godt - faktisk så godt, at Morten kunne aflevere bilen til Aleksander Schjerpen, som i et øjeblik var indehaver af førstepladsen i GT4-klassen.
- Jeg fik en fornuftig start og havde held til at avancere lidt i feltet, så jeg nåede helt op på en tredjeplads kort før jeg skulle i pit for at give bilen til Aleks. Han kom på banen blandt nogle ret skrappe kørere, og det kostede altså en placering eller to - men en fjerdeplads er bestemt ikke et dårligt resultat i dette felt.
Andet løb blev startet fra 10. pladsen i GT4-klassen, men efter få omgange blev løbet afbrudt efter en afkørsel i et hurtigt sving. Løbet blev udskudt i en lille time, før autoværnet var genetableret og Aleksander Schjerpen kunne fortsætte i bilen.
- Da jeg kom i bilen, var målet at overhale så mange biler som muligt, og der var reelt kun én bil tilbage som jeg kunne overhale - vores teamkammerater i den sorte og grønne Ginetta G55. Jeg var hurtigere end Rick (Parfitt Jnr., red.), og et par omgange mere, så kunne jeg måske have været en reel trussel.
- Når det er sagt, så er jeg mere end tilfreds med at være kommet på podiet igen. Det har været et par halvsure løb, hvor vi ikke har været der hvor vi har ønsket, men når bilen fungerer, kan vi være med i toppen.
Der skulle kæmpes for placeringerne i et af Europas hårdeste GT-mesterskaber (Foto: Gripping Media ApS)
Century Motorsport havde for alvor fundet farten i de to sportsvogne. Det kunne ses på omgangstiderne, hvor teamets to biler kørte GT4-klassens hurtigste omgangstider.
- Der er ingen tvivl om at teamet er dygtige og erfarne. Jeg tror at resten af sæsonen kan blive helt sjov nu, og jeg glæder mig meget til Spa Francorchamps i juli måned. Det er en bane, jeg kørte på sidste år, så jeg håber at mit banekendskab kommer mig til gode.
De to Century Motorsport-drevne Ginetta G55 GT4-biler var hurtigst i klassen (Foto: Gripping Media ApS)
Løbet på Spa Francorchamps køres 10-11. juli, hvorefter British GT holder sommerferie indtil slutningen af august måned.
Morten Dons Media - www.mortendons.com
Gripping Media ApS Læs mere om: Morten DonsSnetterton22/06/14 - Snetterton - British GT Championship |