Jan Petersen fra Viborg Motor Klub (VMK) startede i 2012 op på et spændende frontprojekt (Citroën C2) i den heftige SUPER 1600 klasse, som omfatter RC-racere med en tunet 1,6 liters motorer under fronthjelmen. 2014 bliver et mellemår for JP Racing, idet midtjyden har valgt en lille konkurrencepause fra Rally Cross (RC) i sin hidsige Citroën C2 Super 1600.
- Til efteråret har jeg lejet RC-raceren ud til en ny kører, forklarer Jan Petersen. - Derfor benyttede jeg muligheden for en shake down-test samtidig med, at jeg fik lejlighed til at indvie den nye EM-rundbane i Nysum. Her har Motorsport Nordjylland (MNJ) introduceret en spændende ottetals-layout med tunnel/viadukt. Dette har gjort motorbanen noget hurtigere og meget mere udfordrende, idet der nu er 2 lange langsider med efterfølgende mulighed for udbremsninger af konkurrenterne.
Jan Petersen holdt konkurrencekrudtet tørt til A-finalen
Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014 var samtidig premiere på årets nordeuropæiske mesterskab (NEZ) i Rally Cross. North European Zone omfatter: Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, Rusland, Island og Danmark.
- Danmark er meget godt repræsenteret i Super 1600, fortsætter Jan Petersen. - Meget tydede derfor på, at slutresultatet i TOP TRE blev et internt dansk mellemværende. Jeg brugte derfor de indledende kvalifikationsheat til at blive dus med de nye race-udfordringer. Banelayotet har ændret sig så meget, at mere end halvdelen af underlaget var nye udfordringer.
JP Racing gik til makronerne på den nye EM-ottetalsrundbane
Normalt bliver slutresultatet i Rally Cross afgjort i en tju bang A-finale, men i NEZ-sammenhæng var der indføjet semifinaler: - Der blev virkelig gået til makronerne med tæt og meget hurtigt race. Jeg spottede dog, at det gjaldt om at spare krudtet til selve A-finalen og så lurepasse lidt i semifinalen, hvor de 3 bedste ud af 6 slap gennem nåleøjet. Jeg blev således nr. 3 i min semifinale lige i slipstrømmen på Peter Lindgaard fra MNJ i Opel Corsa Super 1600 samt nordmanden: Lise-Maria Sandmo i VW Polo Super 1600.
I A-finalen præsterede Jan Petersen en god start og var hurtigt oppe på 4. pladsen. Midtjyden lavede en flot overhaling på Søren Julle Pedersen fra Esbjerg i Suzuki Swift, og kunne jagte de 2 forreste.
- Peter Lindegaard havde opbygget et afgørende forspring under min fight om tredjepladsen, konstaterer Jan Petersen. - Jeg lurede dog på en overhaling af Ulrik Linnemann, og forsøget lykkedes på andensidste omgang. Jeg kunne derfor køre over målstregen som toer.
Jan Petersen boltrede sig på det nys anlagte baneunderlag i Nysum
Jan Petersen går nu i gang med at forberede sin racer til den nye kører. Det er første gang, at midtjyden får lejlighed til at skrue, uden han selv skal sidde bag rattet.
- Med andenpladsen i NEZ-premieren har jeg vist Citroën C2’eren gode motorsports-potentiale, afslutter Jan Petersen. - Selv pønser jeg lidt på lanceringen på et nyt RC-projekt til 2015, som måske betyder klasseskifte. Meget kan dog ske hen over efteråret.
Shake down’en i Nysum blev en realitet i samarbejde med Dan Con Elementmontage, Byens Lakering – Skive samt Stoholm Autoservice.
Jan Petersen hjemtog en flot andenplads i det skrappe nordeuropæiske selskab
Viborg Motor Klub
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Nysum22/06/14 - Nysum - Rallycross - DM |