Racing factory og Ronnie Bremer var taget til Ring Djursland og 4. afdeling af DTC 2014 med en klar forventning om at sommerpausen havde hjulpet teamet tættere på de førende i DTC…og det var lige netop hvad weekenden også viste. Allerede i lørdagens træninger var Bremer med helt fremme og i dagens 1 officielle træning skilte kun små 3/10 de første 4 racere. Herefter var det et markant spring ned til nr. 5 i træningen og det øvrige felt..
- Jeg ville prøve et radikalt ændret set up og det kom raceren til Ring Djursland med siger Bremer og fortsætter. Den korte morgen træning viste mig, at vi var gået i den helt rigtige retning. Der blev justeret lidt hist og her frem mod den første officielle træning, som blev kørt ved 11 tiden samme dag. Her var vi i hele sessionen med fremme og sluttede flot som P4.
- I anden træning havde jeg så valgt endnu en ændring, som jeg ville have brugt i tidtagningen, hvis det var bedre. Dog nåede jeg aldrig dertil da kardanen på min racer, bedst som jeg var klar til at give max gas, gik i stykker… og ja hellere i en træning end i en tidtagning slutter Bremer.
Tidtagning med efterfølgende superpole skulle køres søndag morgen og Bremer sikrede sig uden problemer adgang til superpole, ved at blive P2 i tidstagningen. I superpole oversatsede Bremer en smule ned gennem skoven og det betød at det kun blev til en start placering som nr. 3 til Heat 1 senere samme dag.
(Foto: Racing Factory)
Bedst som alle racere var kommet op i pitten og parat til at køre ud på startgridden til heat 1, kom der de første svage regndråber. På grønflagsomgangen blev det til lidt mere regn og Bremer kaldte ind til pitmandskabet om hvordan vejrliget så ud derfra. Herfra kunne teamet kunne se at regnen ikke ville komme og gav Bremer den besked tilbage. Da løbet satte i gang var banen en smule fedtet samt at der fortsat faldtfinregn ned fra oven. Dette gjorde at to af Bremers direkte konkurrenter valgte at dykke i pit inden der var kørt en omgang, deri blandt polesitter Jan Magnussen.
Det valg skulle vise sig at være det forkerte, for regnen udeblev som forventet. Bremer overtog føringen efter sving 1 og slog hurtigt hul til det øvrige felt. Bag Bremer ville Casper Elgaard dog ikke stille sig tilfreds med at være P2 og satte efter den førende Bremer. Få omgange senere nåede Casper op bag Bremer og på vej ud af skoven ind på langsiden vælger Bremer en forkert linie og får lavet en stor fejl, der sender ham og raceren med alle fire hjul ud gennem fangsandet. Bremer fik hurtigt raceren på rette vej igen, dog med nu med en frontsplitter, som var flået i stykker i venstre side.
En velkørende Casper Elgaard var sammen med Mikkel C. Johansen kommet forbi Bremer under denne ”skovtur”. Bremer kæmpede sig straks forbi Mikkel i næste sving, dog var Casper Elgaard stukket af og blev en sikker P1 med Racing Factory på en ok tilfreds P2 i Heat 1.
Bremer siger:
"Raceren havde et setup, som ikke helt passede til vejret så det gav meget uderstyrring. Samtidig fik jeg lavet en fejl som kostede sejren i Heat 1, dog er jeg godt tilfreds med 17 gode point på kontoen”
Til heat 2 havde regnen sat ind i permanent og det var bestemt i sidste minut at en hårdt arbejdene mekanikercrew fik smidt Bremer i raceren, ud af paddock og ind på gridden, hvor P7 var vores startplacering.
(Foto: KCJ Foto)
Og hvilken start det skulle blive, regnen nu taget så meget til at der var stående vand i pitområdet og på flere steder på selve banen. Løbet blev givet frit og på en enkelt omgang lykkedes det for Bremer at bringe sig frem som P1 og være den førende. Allerede på omgang 3 var regnen blevet så intens at der var tale om skybrud og sigtbarheden ud af raceren for Bremer blev dårligere og dårligere. Samtidig havde Jan Magnussen virkelig fået pudset regndækkende godt af og kom hurtigt op bag Start no. 10 og Bremer.
- Jeg melder ind over radioen på omgang 3 at sigtbarheden grundet regnen og total dukkede ruder er yderst minimal, på omgang 5 at der nu aqauplannes ned af langsiden. Min teamchef tager løbeturen op i dommertårnet for give beskeden til løbsleder, for det var yderst risikablet hvad vi havde gang i. Dog valgte nogen af sidde denne information overhørig og jeg fik meldingen tilbage om at holde mig på asfalten og køre sikkert. Så da jeg fornemmede en kommende op bagved mig lod jeg vedkommende passere, da jeg flere gange var ude på græsset da jeg ikke kunne se noget ud af forruden og måtte bruge side ruderne til at orientere mig. Hellere glad 2’er med 17 point end en tur i sandkassen og slet ingen point slutter Bremer.
Til heat 3 havde Racing Factory med sine to flotte 2. pladser sikret sig sin første Pole Position i et Finale heat og det var da lidt øv da meddelsen kommer at afdelingen må aflyses grundet regnen.
(Foto: Racing Factory)
Til trods for dette scorede Bremer og Racing Factory flest point denne weekend, hele 34 point til mesterskabet. Dette gør at Ronnie Bremer nu indtager 3. pladsen i mesterskabet med Casper Elgaard som førende. Der resterer endnu 4 afdelinger, afdelingen 5 & 6 køres på Jyllandsringen den. 29-31 august.
Der skal lyde en stor tak til mandskabet i Racing Factory for den indsats, der blev leveret på Ring Djursland, det var outstanding.
En ligeså stor tak går til alle teamets sponsorer, Jema Autolifte, Sunoco, MAN Odense, Reviscan, og Produktzion som gør dette muligt..
Med venlig hilsen
Racing Factory
Læs mere om: Ronnie BremerRing Djursland17/08/14 - Ring Djursland - DTC |