Dermed sikrer han samtidig det bayerske mærke en drømmesæson for deres nye M4-serie, da de igen laver en "new-car-champion", som da de genindtrådte i den legendariske serie i 2012 med deres kulsorte "batmobil" M3'er. Lausitzring ligger ganske vist i den mere charmerende del af gamle øst-tyskland. Men det var ikke det billede man så i denne løbsweekend, hvor vejret viste sig fra sin grå og triste side. DTM-løbet startede i vanlig og respektfuld stil, hvor der blev markeret og overhalet uden at karosseridelene fløj.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Den rutinerede Matthias Ekström tabte dyre placeringer fra starten, da han før løbet stadig var med i titelkampen. En ringe trøst var det sikkert at en anden titelkombattant og mærkekollega, Edoardo Mortara, havde satset alt på slicksdæk - det kostede dyrt. Edoardo Mortara var reelt ude af løbet efter blot fem omgange.
Matthias Ekström (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Det var virkelig en ganske særlig weekend på Lausitzring, hvor vejret havde vekslet mellem tre charmerende tilstande - tåge, regn og gråvejr. Ja, faktisk blev begge lørdagens træninger påvirket, da redningshelikopteren ikke kunne lette på grund af den tætte tåge. Og weekenden blev da ikke mindre speciel af en sjælden Mercedes dominans, hvor hele tre Stuttgart-racere endte i top fire.
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
På toppen af kransekagen sad Pascal Wehrlein dog hele weekenden efter sin suveræne kvalifikation. Han blev tilmed den yngste DTM-vinder nogensinde med sine kun 19 år. Og det i en sæson, hvor DTM-feltet ellers sprudler af unge talenter.
Pascal Wehrlein (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
En overgang var det ligefrem en ren Mercedes top-tre, hvor Wehrlein blev efterfulgt 25-årige Christian Vietoris og 23-årige Daniel Juncadella - alle har de været med i toppen af den europæiske Formel 3-serie for få år siden. Men sjældent har vi set en så glad DTM-vinder som den sympatiske Pascal Wehrlein, her på motorsporten.dk redaktionen.
Pascal Wehrlein (Foto: DTM.com)
Wittmann var en overgang oppe som femmer, men sluttede som sekser og fik dermed otte point mere på kontoen, hvilket definitivt lukkede kampen om DTM-mesterskabet. En kort periode i første tredjedel af løbet havde dommerne også mere end almindeligt travlt, da de ellers talentfulde chauffører havde mere end almindeligt svært ved at vurdere afstanden til konkurrenternes kofangere på den fedtede Lausitzring. Særligt den rutinerede x-Formel 1 chauffør Timo Glock blev brugt som boksebold - men det har han desværre prøvet før.
Marco Wittmann (Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Wittmann kørte alt-i-alt et kontrolleret løb uden at være decideret kedelig. Men han tog heller ikke de unødvendige kampe på en dag, hvor BMW'en ikke kunne gøre sig i toppen af feltet. Og i sidste ende kunne den 24-årige tysker stige jublende ud af sit Bayerske kraftværk, der sammen med ham kørt sig til fire løbssejre i løbet af 2014. Og selvom mesterskabet er sikret, så er der måske plads til endnu flere pokaler i skabet hjemme i Markt Erlbach i Bayern. Om bare fjorten dage besøger DTM-feltet Zandvoort i Holland - glæd dig!
(Foto: Natascha Theisen, Media Office Theisen)
Michael Nygaard Pedersen
Læs mere om: Marco Wittmann14/09/14 - Lausitzring - DTM |