Weekenden den 13. – 15. september var der 13 deltagere i First Stop SSC der havde lagt vejen forbi den norske bane Rudskogen, og det blev på mange måder en weekend med udfordringer for hovedparten af de 13 deltagere. En af de første udfordringer var de strenge støjkrav der gælder i Norge, hvor man maksimalt må støje 100 dB i forhold til 110 dB i Danmark og mange andre steder. Da det er velkendt var der flere der hjemmefra havde sørget for ekstra støjdæmpning, men for en enkelt deltager lykkedes det desværre ikke at leve op til de strenge norske krav. Frederik Holm måtte således allerede inden tidtagningen fredag erkende, at uagtet alle tiltag, så var det ikke muligt at tilfredsstille myndigheder i Norge, og derfor kom han desværre ikke til start. Også Hans Hartmann var tæt på ikke at komme til start, men med en sidste modificering på udstødningens afgangsrør lykkedes det at holde Mercedes under de tilladte 100dB.
Med Frederik Holm ude af weekenden var Claus Christensen i Aquila eneste deltager i S-P divisionen, og dermed kunne og skulle der hentes point til både Nordisk mesterskab og det Danske mesterskab. Men Claus har i den grad været plaget af tekniske problemer i år, og Rudskogen blev ingen undtagelse. Allerede på anden omgang i heat 1 lød der et knald i motoren, og derefter kunne den med nød og næppe slæbe sig i pit. Her kunne mekanikker teamet konstatere, at motoren var alvorligt beskadiget, og ikke kunne repareres på stedet. Dermed sluttede weekenden også alt for tidligt for Claus. Heldigvis for Claus er hans point forspring så stort så han allerede nu kan kalde sig for dansk mester i S-P divisionen. Stort tillykke med det.
Christian Siepmann kom et stort skridt nærmere målet om at vinde det danske mesterskab i både S-GT og generelt (Foto: Keld Dohm)
I S-GT divisionen var der 6 deltagere til start, og alle 6 gennemførte weekenden, dog ikke helt uden sværdslag. Christian Siepmann var helt suveræn i sin BMW, og det lykkedes ham at tage 2 heatsejre i heat 1 og 2, og han havde en komfortabel føring i heat 3, da en hård curb resulterede i en brækket svingarm, og dermed måtte han udgå. Da pointene er dobbelt op ved løb i udlandet betød det, at Christian kunne sætte 106 point ind på kontoen, og det betyder igen, at han blot mangler 18 point for at vinde S-GT mesterskabet. Mikkel O. Pedersen der indtil nu har ligget i spidsen af First Stop SSC, havde til weekenden lånt en norsk Porsche GT3 Cup bil, og han fandt sig hurtigt til rette i den for ham nye bil. Desværre gik weekenden ikke helt som ønsket for Mikkel, da han kørte op bag i en anden kører allerede i starten af heat 1, hvilket betød en ødelagt køler, og dermed var chancerne for at bevare føringen i mesterskabet reelt forsvundet. I heat 2 viste han, at han hører til i toppen med en andenplads efter Christian Siepmann, inden han i heat 3 desværre kørte af banen, heldigvis uden skade på hverken bil eller chauffør. Jørgen Hansen kørte en rigtig flot weekend, og selvom han ærligt erkendte, at hans Porsche RSR bare ikke kan følge med Siepmann på Rudskogen, så lykkedes det ham at score hele 112 point. Det betyder, at han nu er oppe på andenpladsen i S-GT med 3 point ned til Mikkel O. og han ligger på en samlet 3. plads. Preben Grundtvig i Ferrari har været stabiliteten selv i SSC i de sidste 2 sæsoner, med ikke mindre end 33 heat gennemført i træk, men den statistik blev brudt på Rudskogen, da han måtte udgå af heat 1 med tændingsproblemer. Hans Hartmann havde udover støjproblemerne en weekend uden tekniske vanskeligheder med den kraftige Mercedes, og han var den eneste S-GT bil udover Jørgen Hansen der gennemførte alle 3 heats, hvilket rakte til 80 point på kontoen.
Martin Vedel Mortensen er Dansk Mester i SS2 (Foto: Keld Dohm)
I SS2 deltog Hans Hartmann med sin Honda Accord og her gik det ganske godt, da han med en tredje plads, en anden plads og en første plads sikrede sig weekendens samlede anden plads. Han kunne dog ikke røre Martin Vedel Mortensen, der med 2 heatsejre og en andenplads scorede præcis det samme antal point som Chrsitian Siepmann, nemlig 106, og dermed er han stadig kun 25 point efter Siepmann i det generelle mesterskab, så han har fortsat chancen for at gentage succesen fra 2013 med det generelle mesterskab. Den store pointhøst betyder, at Martin allerede inden sidste afdeling kan kalde sig Dansk mester i SS2. Et stort tillykke med titlen til Martin. Christian Vejby var hurtigst i tidtagningen i SS2, og med en flot samlet 6. plads i heat 1, skulle han starte forrest af alle i heat 2. Det blev ikke nogen succes. Allerede i første sving gik det galt, da der var en Porsche på højre side, og en Seat på venstre, blev Christian klemt, og som en følge af det blev han ramt bagi. Det betød en knækket bærearm, og dermed kunne weekenden have været forbi for Vejby, men teamets motto er ”Vi gir’ aldrig op!”. Heldigvis var svejse apparat, gaffa tape og strips taget med til Norge. Bærearmen blev svejset, og alt karrosseri arbejde blev klaret med aluplader, gaffa, og en god portion opfindsomhed. Selvom Vejby var så uheldig at udgå på sidste omgang i heat 3, så havde han gennemført en stor nok del af heatet til at han kunne sætte 20 point mere ind på kontoen, og dermed sikre sig anden pladsen i SS2 mesterskabet 2014, stort tillykke med det. Bjarne Mortensen var den sidste SS2 deltager, og han havde lidt svært ved at finde det rigtige setup til den hurtige bane, men det blev dog til 2 tredjepladser, og en enkelt fjerde plads.
Vejby Racing giver aldrig op, også selvom bilen bliver ramt af andre biler på 3 sider, og også selvom en bærearm knækker (Foto: Keld Dohm)
Alt i alt en flot, interessant og ikke mindst afgørende weekend for First Stop SCC. Næste gang feltet skal på banen bliver til finale løbet på Jyllandsringen den 27. – 28. september, og da kun 2 af de i alt 5 mesterskaber i SSC er afgjort så skal der nok blive masser af godt ræs.
First Stop SSC www.specialsalooncar.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Rudskogen Motorsenter14/09/14 - Rudskogen Motorsenter - Special Saloon |