TUDOR-løbet på den amerikanske Formel 1-bane Circuit of The Americas endte skandaløst for Jan Magnussen og Antonio Garcia, som sluttede andensidst i GTLM-klassen. Ændringer i reglementet har for alvor taget farten af Corvetterne. Det var en tydeligt frustreret Jan Magnussen, som lørdag aften dansk tid kæmpede en umulig kamp i TUDOR-sæsonen næstsidste løb. Farten manglede, og danskeren måtte køre forbi det ternede flag på en niendeplads i GTLM-klassen. Kun søsterbilen sluttede dårligere.
- Vi var ganske enkelt magtesløse, lød det fra Jan Magnussen.
Han startede sammen med kollegaen Antonio Garcia løbet fra en ottendeplads, og bedste placering undervejs var en femteplads.
Således var der heller ikke i denne weekend tegn på et comeback for de gule Corvetter, som var dominerende i starten af sæsonen, men som siden Balance of Performance-opdateringerne midtvejs i mesterskabet gradvist er faldet bagud.
Balance of Performance-opdateringerne har til formål at udligne styrkeforholdet blandt teams i TUDOR-seriens forskellige klasser. Dette sker med bl.a. øget vægt og mindre restriktorer i motoren til de hurtigste biler.
- Meningen med Balance of Performance er god nok, for hvis spredningen blandt bilerne bliver for stor, forsvinder konkurrencen og spændingen, lyder det fra Jan Magnussen.
- Men efter min mening har det slået fuldstændig fejl. Vi havde overskud i starten af sæsonen, men vi kæmpede altså stadig for vores sejre. Efter Balance of Performance er vi kun blevet gradvist mere ukampdygtige og er nu så langt tilbage i feltet, som vi overhovedet kan komme. Det giver slet ingen mening.
Op til denne weekends løb på Formel 1-banen i Texas fik Corvette Racing lidt spontant lov til at lette bilerne for 15 kg samt anvende større restriktorer i motorerne, men sådanne ændringer er nærmest ubetydelige nu, mener Jan Magnussen.
- De teams, som ikke er blevet pålagt ændringer, eller som har fået direkte fordele af Balance of Performance, har jo videreudviklet deres biler. På nuværende tidspunkt er det svært, for ikke at sige umuligt, for os at nå deres fart.
Danskeren er selv ude af kampen om mesterskabet efter hans manglende deltagelse i forrige afdeling, hvor han måtte sidde over grundet en hjernerystelse efter et crash under træningen.
Men teamkollegaen, spanske Antonio Garcia, har stadig mulighed for at vinde kørernes mesterskab i sæsonens sidste løb, Petit Le Mans, og selv efter lørdagens skuffende resultat er han blot syv point efter de nye førere i stillingen.
- Finalen er et 10-timersløb, og det taler faktisk til vores fordel. Et langt løb handler mere om strategi og pitstop, og her er vi altid på hjemmebane, forklarer Jan Magnussen.
- Vi sætter en streg over den her weekend og fokuserer nu på på Petit Le Mans. Jeg tvivler desværre på, at situationen ændrer sig for os, men vi har bestemt ikke tænkt os at give op uden kamp.
Jan Magnussen Racing
Læs mere om: Jan MagnussenCircuit of the Americas20/09/14 - Circuit of the Americas - SportsCar Championship |