Formel 1   31/10/14

Lille sport i store problemer
Optakt til De Amerikanske Grand Prix
Der er sket meget siden sidst. Silly Season summer stadig højlydt, afklaringer er der ikke mange af. Til gengæld er der krise, to teams er, måske permanent, måske midlertidigt, forsvundet og kun 18 biler kommer til start i Austin. I en sæson hvor kvaliteten af løbene har været fornuftig, på trods af ensidigheden i resultaterne, er Formel 1 alligevel havnet i en enorm krise. Og vejen ud er knoldet.

Formel 1 er en gigantisk forretning - den årlige omsætning er enorm - og ingen har passet på og taget ansvar for udviklingen af kvaliteten. Resultatet er blevet at af de 11 teams, der startede sæsonen, er to blevet hjemme, og mindst to til har rigtig ondt i økonomien. Formel 1 er for dyrt - og det kan ikke betale sig at deltage. Konsekvensen er, at sporten er truet.

De eneste der i dag bliver tiltrukket af sporten, og overvejer at deltage, er dem der har et klart mål om at vinde. Det er ikke længere nok at deltage. Og man kan vinde, hvis man kaster pengene efter det og arbejder på den rigtige måde. Se på Red Bull, der overtog Fords Jaguar team. Ford kastede pengene efter Formel 1, men forstod ikke at bruge dem rigtigt. Red Bull overtog og gjorde det klogt.

Sådan er der flere eksempler på at have gjort det rigtige og det forkerte. De skal ikke opremses her. Fælles for dem alle, er at de har haft gigantisk kapital i ryggen. De tre teams fra de sidste mange år, der ikke har haft ressourcer i ryggen er HRT, Marussia og Caterham. De kom ind i Formel 1 med løftet om budgetloft - der bare aldrig kom. Som konsekvens har de trillet rundt bagerst i feltet og i det mindste sørget for at andre slap for den pinlige sidsteplads.

Hvad der ikke er kommet i Formel 1 længe, er teams der rykker op gennem klasserne. Tænk på et team som DAMS, som har stor succes i lavere formel klasser. Formel 1 virker ikke til at være inde i deres overvejelser. Faktisk virker Formel 1 ikke til at være inde i ret manges overvejelser. Der er et Haas team på vej fra USA (ingen relationer til det gamle Haas team fra 80'erne) og i den forgangne uge kom rygtet om Audi som køber af Red Bulls team. Formel 1 teams opstår sjældent ud af ingenting, så der er sikkert ikke flere der overvejer at deltage.

Sportens store krise er den ulige fordeling af indtægterne. De store teams tager deres del kagen, fordi de kan. De små team må nøjes med hvad de får tilbudt. Det pinlige er, at de store teams ikke har indset at de har brug for de små teams, til at skabe en sport. Et felt med ti gode biler, der alle kan vinde, er i virkeligheden bare ikke så sjovt at se på.

Bevares der skal være kvalitet i modstanden. Fra 90'erne kan man trække et par ultrapinlige teams frem (Life, Andrea Moda og Lola Mastercard). Men der findes mange måder at sikre seriøsiteten blandt nye deltager - men, man skal give dem ordentlige betingelser for at kunne trives. De gamle teams skal heller ikke føle sig for sikre - de skal presses af nye teams, der kan gøre dem rangen stridig og presse sig ind i toppen. De gamle store teams har på deres side arbejdet på at netop det ikke kan ske, så de i en eller anden udstrækning er garanteret den plads i hierakiet de har.

I første omgang er resultatet er der 18 biler til start i Austin. Hvad der senere sker kan man så vælge strategien at håbe det bedste, men forvente det værste.

En umiddelbar konskvens har været at man har ændret i kvalifikationsformatet. I Q1 og Q2 vil der i weekenden blive udskilt fire biler i hver. Så der er stadig ti biler tilbage til at slås om de ti første startplaceringer. Samtidig forlyder det at Vettel, på grund af motorskift, helt vil droppe deltagelsen i kvalifikationen, hvilket sådan set er lidt ærgerligt. Man kan så tage en længere debat om hvorvidt reglerne, som de er, er hensigtsmæssige.

Jenson Button skal have skiftet sin gearkasse, og det koster også en straf. Og så er der ellers frit slag for kampen. Man får næppe mange penge i gevinst, hvis man gætter på at en Mercedes vinder. Selve løbet skal nok blive rimeligt underholdende. Banen i Austin er et Tielke den Skrækkeliges få højdepunkter.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Circuit of the Americas
  • 02/11/14 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto