Selv om Ib Kragh og Mie Petersen havde gode kort på hånden, så blev det ikke til noget Danmarksmesterskab, da årets sidste DM-rally blev kørt på de midtjyske veje omkring Ans og Kjellerup. En nulscore og en sejr til deres værste rival betød, at de ligesom i 2011 og 2013 måtte nøjes med sølvmedaljerne. ”Det var ærgerligt, at vi ikke kom igennem, men jeg vil ikke sige, at jeg er skuffet,” siger Ib Kragh nøgternt. ”Jeg ville bare gerne have givet Mie og mine servicefolk et Danmarksmesterskab, for de har ikke prøvet det, og nu var chancen for det.”
Rallyet blev den helt store prøvelse for teamet. En rulletur med efterfølgende nattearbejde og til sidst et motorhavari tærede virkelig på ressourcerne.
”Vi havde en afkørsel, som var rimelig voldsom, for efter at have set det på video, kan jeg se, at vi ruller fire gange, men det føltes bare ikke sådan, for det var bælgravende mørkt,” siger Ib Kragh. ”Da jeg steg ud af bilen, tænkte jeg, at det var mærkeligt, at jeg fik våde fødder, men så holdt vi nede i en å. Og så kom der en deltager mere og landede lige foran os bagefter. Der var rimelig panik på!”
Ved hjælp af en rendegraver blev den beskadigede Peugeot 207 Super 2000 trukket op af åen, og selv om alt håb syntes ude, gav teamet ikke op, for kunne de få bilen klar igen, kunne de genoptage løbet lørdag morgen.
”Vi begyndte at regne på det og fandt ud af, at der var seks hold tilbage i klassen,” siger Ib Kragh. ”Så kunne vi få otte point ved at gennemføre, og hvis vi så kunne vinde den sidste prøve, havde vi elleve, og med dem, vi havde, ville det give os 20. Så skulle vores konkurrenter Christian Jensen og Freddy Pedersen vinde og have point på den sidste prøve, så vi kunne lægge pres på dem.”
Et lokalt værksted ved Hammel blev fundet, og mens mekanikerne gik i gang med at adskille den skadede bil, satte Ib Kragh kurs mod Juelsminde for at hente reservedele.
”Klokken halv seks blev bilen startet igen. Vi fik os et hurtigt bad, og så satte vi ellers kursen mod rallycentrum, hvor bilen blev godkendt med to minutter igen,” siger Ib Kragh. ”Det var aldrig lykkedes for os, hvis ikke mekanikere havde knoklet, og en række lokale rallyentusiaster havde hjulpet på den ene og den anden måde. Det var guld værd.”
Ib Kragh og Mie Petersens plan så fra lørdagens re-start ud til at virke, for de viste, at de trods 24 timer uden søvn var kampklare. De lagde ud med næst-hurtigste tid på første hastighedsprøve.
”Pludselig røg koblingen bare i bund, og bilen sendte en røgsky bagud. Så var jeg klar over, at det bare var slut,” forklarer den uheldige chauffør. ”Vi har haft nogle resonanser, og jeg tror, at de har skyldtes en revne i krumtappen, som så er knækket. Der kom hul i motoren, hvor man kan kikke ind til noget. Ikke voldsomt, men der er et hul.”
IK Rally Racing Læs mere om: Ib KraghMie PetersenBjerringbro01/11/14 - Bjerringbro - DM Rally |