Danish Supertourisme Turbo   26/11/14

Michael Outzen og JM Racing i Danish Supertourisme Turbo
– med 2 biler
Supertourisme er glade og stolte over at kunne byde én af landets bedste kørere velkommen i Supertourisme feltet, nemlig publikums-ynglingen og DTC stjernen, Michael Outzen, der har indgået en aftale om at deltage i Supertourisme for sit gamle team, JM Racing.

Foruden at være én af de absolut hurtigste chauffører, og en klar kandidat til mesterskabet, så glæder vi os ikke mindst over, at have Outzen med, fordi han har den ægte ”Star Quality”, som kombineret med en aggressiv udseende Supertourisme med brede skærme, vinger i overstørrelse, og med en meter lange flammer ud af udstødningerne, danner den ultimative publikumsmagnet.


Michael Outzen

Supertourisme møder Michael Outzen til en snak om fremtiden:

Supertourisme: ”Michael, først velkommen til, fantastisk at have dig med.

Vi har siden de hedengangne DTC dage set dig i lidt forskellige biler. Fortæl os lidt omkring hvorfor valget faldt på Supertourisme?”

Michael: ”Efter DTC ophørte med at eksistere i sin oprindelige form, har jeg ledt efter et nyt sted at fortsætte karrieren. Jeg har i de sidste par år været introduceret for flere koncepter. Men ingen af disse levede op til mine forventninger, og kom slet ikke i nærheden af køreoplevelsen i min BMW racer. Samtidig savnede vi en klasse med den nødvendige appel i forhold til publikum og ikke mindste sponsorer. Næste skridt til GT bilerne, betyder løb i udlandet, som i bund og grund er uinteressante set med danske sponsorers øjne.

”Så da jeg først gang hørte om Supertourisme konceptet, var min interesse derfor straks vagt. Her var et gennemprøvet koncept med mega fede biler, alle med ens teknik, men med mulighed for at få et design som ledte tankerne hen mod de kendte Europæiske bilmærker, og så var der styr på omkostningerne. Det lignede et koncept med maksimal publikumsappel, samme power som min gamle racer, men til 250 færre kg, og så med alle de fede aerodynamiske features, meget større hjul og bremser. Alt sammen til en pris, som svarer til en fjerdedel af prisen på BMW’en – Umiddelbart lød det som det koncept vi havde gået og drømt om.


Michael Outzen

Supertourisme: ”Nu hvor du kender mere til konceptet og vores ideer, hvordan ser du så fremtiden?”

Michael: ”Bilernes dimensioner passer perfekt til de danske baner, og den aggressive racerudstråling med lambo-døre, en mega DTM hækvinge og masser af turboflammer, er ganske enkelt opskriften på min drøm om en dansk topklasse. Og når vi så samtidig kommer ud og køre på de internationale formel1 baner og får lejlighed til at kæmpe mod den absolutte motorsportselite, som Yvan Muller og Sebastian Loeb, så kan jeg ikke ønske mig mere .

Supertourisme: ”Du starter igen for dit gamle team, JM Racing i 2015?”

Michael: ”Ja, Jens Ole fra JM Racing heldig vis havde fået samme ide, og så var der ikke så langt fra tanke til handling. Vi manglede bare at samle enderne og få vores sponsorer med på ideen. Det gik der et par ugers tid med.

Supertourisme: ”Der er bestilt 2 biler, kan du sige noget om hvem der bliver din makker?”

Michael: ”Nej desværre, det har jeg ingen information om. Så vidt jeg ved, er det er der ikke underskrevet noget endnu, så interesserede er meget velkomne til at kontakte JM Racing.

Supertourisme: ”Du testede vores gæstebil på Padborg, hvad forventede du, og hvordan oplevede dine første runder i bilen?”

Michael: ”Det var med stor spænding og forventningsglæde da jeg skulle bilen første gang. Selv om jeg kun testede bilen på en våd bane, var det alligevel kærlighed ved første blik. Jo man kan godt mærke, at det er et fuldt spær på bagakslen og tendens til at understyring når banen er våd. Men den har et enormt greb, og motor og gearkasse spiller perfekt sammen”

”Bilen jeg testede havde tilbagelagt mere end 700 omgange på Padborg Park, og den kørte stadig på de samme skiver. Konceptet er i den grad gennemtænkt, alt fungerer bare og bilen er en fantastiske oplevelse at køre. Den lave vægt mærkes virkelig i accelerationerne, den er lyn hurtig og helt på højde med min gamle BMW racer, som kostede det firedobbelte af den franske skønhed her.”

Supertourisme: ”Hvad siger du til løbskalenderen og programmet?

Michael: ”Det er selvfølgelig ærgerligt, at Supertourisme forhindres i at deltage på Jyllandsringen, ikke mindst er det utroligt ærgerligt for publikum. Men når man kigger på programmet, så er det jo lykkes jer at skabe en ekstrem fed kalender til trods for de hindringer der opstår. Programmet dækker hele landet og indeholder løb på både Sturup og så er der Euro-GP’et SPA, hvor vi skal køre mod 45 franske og italienske kørere, så kan det næsten ikke blive federe.”

”Det er år 1 i en helt ny start, og når man starter fra nul, så kan man ikke forvente at alt flasker sig lige efter bogen. Vi er bare glade for at være med fra starten, hvor vi kan være med til at definere konceptet.


Michael Outzen

Supertourisme: ”Hvad siger du til det meget omdiskuterede Raceclub VIP koncept”

Michael: ”Ja, der er helt sikkert mange meninger om Raceclub VIP konceptet. Men da det jo er frivilligt om man ønsker at benytte tilbuddet, og så kan man vel ikke andet end glæde sig over at der bliver fokuseret på at skabe de bedste rammer for kørere og gæster. Det virker vist meget godt for F1, med deres Paddock Club”

Supertourisme: ”Ja, det er same same Paddock Club, bare med flottere piger, med længere ben, mere grillkød og bedre øl, alt sammen til 5% af prisen for en Paddock Club billet.” Men fair nok de så også har Kevin Magnussen.

”Og bare rolig, hvis man insisterer, så kan man også vælge andet end Wurstwunder currywurst med mælk til morgenmad. Men vi kan garantere at der vil overvejende være Bøf på drengen, og fed underholdning hele weekenden. Målgruppen er jo næppe vaganer og raw food segmentet.”

Michael: ”Nemlig, pandemad er mandemad!”

”Og for mig at se, er det en fantastisk mulighed for kørerne for at tilbyde sponsorer og gæster de bedste betingelser og jeg det har altid være et problem at håndtere forplejning samtidig med man skal koncentrere sig om race. Nu bliver der taget hånd om gæsterne, de får en fed oplevelse, som de vil fortælle deres venner og familie om, og vi kan koncentrere os om at køre stærkt.”


Michael Outzen

Supertourisme: ”Hvad er dine forventninger til mesterskabet i forhold til de annoncerede konkurrenter?

Michael: ”Allerede nu er det et utroligt hårdt felt, og jeg kender flere top-teams, som stærkt overvejer et come-back i Supertourisme, så forventer jeg at feltet vil blive ultra hårdt. Men jeg er med for at vinde og vil kæmpe med alt hvad jeg har om mesterskabet.”

Supertourisme: ”Hvem anser du som de største kandidater til mesterskabet, udover dig selv selvfølgelig?

Michael: ”Som feltet ser ud nu, ser jeg Nykjær, Jokinen og Thiim som de stærkeste kandidater. Men der er også flere af de helt unge kart-talenter, som kan tænkes at ville være med foran.”

Supertourisme: ”Ja, det bliver et tough felt, men vi har jo også et stort fokus på at skabe en fed Gentleman Cup som kan rumme kørere med et lidt lavere ambitionsniveau.”

Michael: ”Det er meget vigtigt at skabe de bedste rammer for en gentlemen cup. Det giver langt større bredde og det vil helt sikkert også give publikum endnu en dimension af underholdning, når vi får nogle af de gamle rødder og lidt mere skæve profiler med på holdet. Det er ikke af vejen med nogen af dem som siger: ”hellere en fed afkørsel end en dårlig placering.”

Supertourisme: ”Michael, mange tak for snakken. Vi glæder os til at se dig på podiet og overdrage dig et flot DST trofæ foran dine mange fans”

Michael: ”Selv tak. Jeg kan ikke vente, det er så fedt at være tilbage og jeg sover med hjelmen på indtil starten går på Padborg Park den 18-19. april”.

Danish Supertourisme Turbo
Kim Rødkjær


Læs mere om:
  • Michael Outzen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk