Odder-knægten: Preben Kristoffersen fejrer i 2015 guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, og rundede samtidig 31. januar et skarpt hjørne på: 70 år. Østjyden tilhører anden generation af de danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af de jyske asfaltbaner: Jyllands-Ringen og Ring Djursland. - Jeg kan kikke tilbage på mange gode motorsports-oplevelser inden for både rally og banesport, konstaterer fødselaren Preben Kristoffersen. – Som en ekstra fødselsdagsgave blev min højrestyrede Austin Mini Cooper anvendt som flot blikfang, da starten på Int. Rallye Monte Carlo Historique 2015 foregik i København. Her fik jeg desuden en minderig mulighed for at hilse på den finske ”rally-professor”: Rauno Aaltonen, som også har haft en stor berøringsflade til de brændstofdrevne sportsgrene.
Preben Kristoffersen (t.h.) og Rauno Aaltonen har haft mange spændende rallyoplevelser i Austin/Moris Mini Cooper
Under militærtjenesten i 1965 debuterede Preben Kristoffersen i motorsporten med bilorientering sammen med soldater-kammeraten: Tage Hermansen.
- I 1965 var Rauno Aaltonen dog allerede foran med utallige bonuspoints, fortsætter Preben Kristoffersen. – Han blev født tilbage i 1938 med masser af benzin i blodårene, idet faderen August før 2. Verdenskrig var en etableret Road Racing-kører, som i sen-fyrrerne/halvtredserne skiftede til speedway og racerbåde. Rauno fiflede lidt med dåbsattesten, hvorfor han startede tidligt og senere blev syvdobbelt finsk speedbåds-mester samt herudover nordisk champion i 1956.
Preben Kristoffersen (t.h.) og Rauno Aaltonen ”prøvekørte” også en Oldsmobile fra 1903
Sideløbende med fart-udfoldelserne på ”de 1000 søer” hjemkørte Rauno Aaltonen også topresultater med motorcykler på løst og hårdt underlag.
- Motorsport på topplan foregår ofte med udfordring til det yderste af de fysiske love, konstaterer Preben Kristoffersen. – Flere alvorlige uheld på to hjul for både finnen selv og konkurrenterne bevirkede derfor et varigt skift til rally, hvor den passive sikkerhed jo er meget større. I 1965 var Rauno Aaltonen i fuld gang med sin fjerde sæson som fabrikskører for British Motor Corporation (BMC) i Morris Mini Cooper S, og vandt dette år Europamesterskabet i Rally.
BMC anvendte både Morris og Austin som varemærke for den banebrydende forhjulstrækker, som blev bygget til at være inde i en kasse på 4x4x10 fod (1,2x1,2x3 m.).
- Jeg fik selv nogle spændende år i Morris/Austin Mini Cooper både i rally og på motorbanerne, forklarer Preben Kristoffersen. – Jeg blev således tilknyttet det danske importørteam: TEAM AUSTIN MINI i 1969, og for hvem jeg scorede rally-DM for i 1970. Mini Cooper’ens store fortrin var placeringen af hjulene helt ude i hjørnerne, hvilket gav den nogle virkelig formidable køreegenskaber.
Rauno Aaltonen og Henry Liddon (GB) vandt Int. Rally Monte Carlo i 1967
Allerede i tresserne var de finske rallykørere (FLYING FINNS) efterspurgte for deres ekstraordinære konkurrence-mod, som blev grundlagt på de utallige grus-jumps i birkeskovene.
- Jeg har tidligere snakket med Rauno Aaltonen under mine 10 starter i Int. Rallye Monte Carlo Historique, forklarer Preben Kristoffersen. - Han er absolut ikke prototypen på den normale finske indelukkethed, hvilket har baggrund i nærmere tilknytning til fabriksteamene: Mercedes, Morris/Austin, Lancia, SAAB, Datsun, Opel og BMW. Han har således kørt rally/baneløb i 127 (!) forskellige nationer.
Rauno Aaltonen gik til makronerne ved lånet af Preben Kristoffersens Austin Mini Cooper S (Foto: Morten Dam)
Preben Kristoffersen har kunnet matche dette spændende motorsportsliv i lidt mindre dansk målestok. Østjyden hjemkørte 4 DM-titler på bane, og udlevede i 1978 drømmen som professionel banekører i VM-serien for GT og sportsvogne, som i disse år blev afviklet som 6 timers-løb.
- Vi fik lejlighed til at køre en tur sammen i min rallybil, afslutter Preben Kristoffersen. – Han spurgte høfligt, om han måtte give fuld gas. Det fik han selvfølgelig lov til, og så fik jeg en flot opvisning i avanceret køreteknik. Rauno Aaltonen er særlig berømt for sin analytiske tilgang til rallysporten, og han er/var nok Verdens bedste til venstrefodsbremsning. Han vandt jo Int. Rally Monte Carlo 1967 generelt. I 1962 (i sin MINI-debut) lå han nr. 2, men scorede en spektakulær afkørsel få kilometer før målstregen.
Rauno Aaltonen brugte mange træningstimer på at få venstrefodsbremsningen ind på rygradden. Lige inden svinget bringes bagenden på bilen i uro, således at den kan indvendes til sidelæns bremsning, som styres af venstrefoden - i stedet for en mere ukontrollabel håndbremsevending. Den blå linje beskriver en ”normal” ideallinje gennem hårnålesvinget.
Fakta omkring: Rauno Aaltonen – Austin Mini – Preben Kristoffersen
Finnen nåede aldrig at blive professor, men mellem al motorsports-halløjet studerede Rauno Aaltonen økonomi på universitets-niveau.
Fabrikstemaet hos Mercedes tog sig noget til hovederne, da Rauno Aaltonen skiftede fra tysk grundighed til britisk rally spirit. Før 1962 kørte finnen rally i en SAAB, hvilket åbnede hans øjne for venstrefodsbremsning i en forhjulstrækker.
Den græsk/britiske bilsnedker: Alec Issigonis byggede det britiske bil-ikon i et format, så den kunne være inde i en kasse på 4x4x10 fod (1,2x1,2x3 m.). Dette bevirkede bl.a., at dækfabrikanterne måtte i gang med udviklingen af 10 tommers bildæk.
Preben Kristoffersen og Rauno Aaltonen fik genfremkaldt mange detaljer omkring kørsel og klargøring af rallybiler
Først med lanceringen af Austin/Morris Mini Cooper’en i 1961 med en 998 ccm. motor blev Mini’en interessant til motorsportsbrug. Idemanden: John Cooper fik herefter 2 engelske pund i royalty for hver solgt Mini i Cooper-setup.
På flere Mini-modeller var der ofte kun front-emblemet til forskel mellem Austin og Morris. Frem til 1952 var Austin en selvstændig bilfabrik, men fusionerede med sin værste konkurrent: MORRIS til British Motor Corporation. Denne forhistorie bevirkede, at Austin Mini'en fra 1931 frem til 1972 blev importeret af De forenede Automobilfabriker (DFA) i Odense.
DFA var i perioden 1963 – 1972 hovedsponsor for det danske importørteam: TEAM AUSTIN MINI, som fejrede triumfer både i rally og på motorbanerne.
Preben Kristoffersen var tilknyttet TEAM AUSTIN MINI fra 1969 til 1972, og kørte både rally og baneløb for teamet.
I 1972 deltog Preben Kristoffensen i Austin Mini Cooper ved det ”rigtige” Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at danskerne ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Preben Kristoffersen |