Formel 1   16/03/15

Brok og Bullshit
Red Bull er ikke tilfredse
Det er ikke nemt at være det detroniserede top team. Det første løb i 2015 er kørt, Mercedes vandt med en overlegen margin. Red Bull der hentede fire titler 2010 - 2013, er ikke helt tilfredse, hverken med dem selv, Renault eller med reglerne.

Kritikken er måske egentlig berettiget nok. I gamle dage, kunne man altid forsvare resultatet i det første løb med at en del alligevel ikke var helt klar. Det kan man ikke rigtig mere. Der må ikke testes, udviklingen på motorerne er der begrænsninger på. Det man ser i første løb er, sådan cirka, det man får.

Ud fra den betragtning kan man se frem til 20 løb hvor Mercedes i en eller anden udstrækning dominerer og vinder overlegent - måske med lidt intern kamp. De store fans, de loyale, fanatikerne, skal nok hænge på, sæsonen igennem. Men det er ikke nok for en sport som Formel 1. Man skal levere et drama og man skal have de mere perifære fans med. Det gør man kun med drama, på den ene eller anden måde.

Set i det lys er Red Bulls sure opstød her dagen efter det første løb, ikke helt på afveje. Teamchef Christian Horner har været ude med et ønske om at man gør motorene mere jævnbyrdige. Han påpeger at de alligevel allerede bliver målt i alle ender og kanter og man derfor kan se på hvor mange hk de producerer og derefter indfører en maks grænse på bilen ydelse.

Omvendt er det nemt at mene, at rønnebærene må være meget sure i Østrig i øjeblikket. I fire år var Red Bull det team, der skulle slåes, men nu er det et team der skal håbe på at andre kikser, for i det hele taget at komme på podiet.

Selvfølgelig er der egoisme i Christian Horners ønske. Han vil gerne have en mulighed for at vinde, hvis ikke på den ene måde, så på den anden. Omvendt har han en pointe. Formel 1 kan ikke holde til endnu en sæson hvor Mercedes knalder dobbeltsejre hjem på stribe og alle lever en tilværelse som statister. Som minimum skal afstanden mellem Mercedes og de andre, være mindre i år end sidste - men det tyder ikke lige på, at det er gået den vej. Men selvfølgelig skal der flere løb til.

En anden faktor, der skal med i betragtning er at Red Bull måske slet ikke har så meget fremtid i Formel 1. Helmut Marko, der altid har markeret sig med mærkelige kommentarer, har været ude at sige, at Red Bull ikke har de store grunde til at blive i Formel 1, sådan som sporten ser ud. Red Bull er først fremmest fabrikant af sukkersødt koffeinstads - de er i Formel 1 for at sælge flere dåser energidrik. McLaren og Williams er teams, der eksisterer for at køre Formel 1 - ikke for andet. Uden Formel 1 er de ikke noget. De har en grund til at blive i sporten, selv når det går dem dårligt. Det har Red Bull ikke.

Men måske er mere jævnbyrdighed og ændring af regler ikke en gang nok til at holde Red Bull i Formel 1. For efter en ti års tid i sporten, siden de købte det lidt mindre end middelmådige Jaguar team, har de måske egentlig fået det ud af at være i Formel 1, som de kan. Måske er der bare ikke mere for dem at hente. Det er ved at være et stykke tid siden, at de lod det sive ud, at Toro Rosso var til salg, hvis der var en køber. Men måske er Red Bull også selv til salg.


Bliver Toro Rosso til Renault?
(Foto: Red Bull)

Samarbejdet med Renault syder. Christian Horner skyder skylden for alle dårligdomme på den langvarige samarbejdspartner, der på deres side ikke føler de fik nok ud af, at være dem der lavede motorerne de år hvor det gik godt. Hvis Red Bull fortsætter er det svært at forestille sig, at det bliver sammen med Renault. Men den franske bilfabrik har været ude med en føler omkring Toro Rosso, som de måske faktisk gerne vil købe. Dermed vil der igen komme et Renault fabrikshold i Formel 1, ikke ret mange år efter, det sidste forsvandt.

Omkring Red Bull går der stadig rygter om Audi. Men VW koncernen er ikke sikre på at de faktisk vil ind i Formel 1, og slet ikke om det skal være lige nu. Reglernes fremtid er lidt usikker og det gør det jo ikke nemmere at træffe en beslutning om at kaste penge efter et Formel 1 team. Men at der sker et eller andet med Red Bull er mere et spørgmål om hvornår, end om det sker.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Albert Park
  • 15/03/15 - Albert Park - Formel 1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto