- denne gang i Belgien Da Kurt Mejer og Vagn Åge Hansen, for to uger siden stillede op i første afdeling af West Euro Rally Cup 2015, i Holland, var det med en vis spænding. Samarbejdet mellem Kurt Mejer og Vagn Åge Hansen er nyt, og det tager normalt et par løb at få samarbejdet i bilen til at fungere optimalt.
1. pladsen fra sidst skal følges op
I 2014 vandt Kurt Mejer, sammen med Bent Aagesen, den internationale West Euro Rally Cup for historiske biler. Nu sidder Vagn Åge Hansen i højre sædet, og det med succes.
I det første løb i Holland blev det til en sikker 1. plads i den historiske klasse, samt en generel 3. plads blandt de mandskaber der deltager i West Euro Rally Cup, kun overgået af Wouter Ploeg, Holland i en BMW 125i 1M coupé , samt at Tim Svanholt, Danmark i Mitsubishi Evo X R4.
Kurt Mejer ved TAC Rally 2014 (Foto: Stephan van Pelt)
TAC Rally, Belgien - Et langt rally
TAC Rally i Belgien er et af de længste løb i denne sæsons WERC-turnering. Løbet er totalt på 281 km, hvoraf hele 185 km er rene hastighedsprøver.
TAC Rally har rallycentrum i byen Tielt, som ligger i Flandern, mellem Gent og den franske grænse. Løbet starter torsdag aften med Shake Down, hvor det er muligt at teste bilen inden det går løs tidligt lørdag morgen.
Fredagen bruges til notekørsel, hvor kørerne har mulighed for at køre ruten igennem med normal hastighed, for at lave de noter de anvender når der kommer fart i rallybilen om lørdagen. Desuden er der teknisk kontrol af rallybilen i løbet af fredagen.
Køres i et spændende område
Alle der har set cykelløbet Flandern Rundt på TV, har set hvor smalle og kuperede vejene kan være i dette område. Rally’et køres på meget krævende veje, hvor der er en blanding af asfalt, brosten og grus. Det sætter virkeligt kørerne på prøve med hensyn til optimal opsætning og justering af bilen.
Historisk Motorspot Mejer har ikke de bedste erfaringer med fra netop dette løb, da Kurt Mejer sidste år måtte udgå af løbet med en teknisk defekt.
”Det laver vi op på i år” – siger Kurt Mejer.
Stort felt til start
Der vil blive skarp konkurrence i løbet, da det er tællende til de belgiske mesterskab, og har alle de belgiske top-kørere på startlisten.
Der er i alt ca. 150 biler til start, hvoraf ca. 15 deltager i WERC-Cuppen. Heriblandt er endnu et team fra Danmark, med Steen Andersen og Iben Louring i deres Mitsubishi EVO X.
Ser frem til flere udfordringer
Alle i Historisk Rally Team Mejer ser frem til de kommende udfordringer, og vil forsvare deres placering som tophold i West Euro Rally Cup.
Den potente Volvo 242 Turbo er klar. Kører og co-driver er klar, og servicemandskabet har finpudset både teknikken og det visuelle, så bilen står som en ny bil at se på. Den er populær ude på hastighedsprøverne, og mandskabet tages rigtigt godt imod af publikum, som viser stor interesse for teamet.
Stadig 5 – 6 afdelinger tilbage af WERC
Foreløbigt er der planlagt 6 - 7 afdelinger til at afgøre WERC-Cuppen, men flere kan komme til I løbet af sæsonen. Hver afdeling giver point til det samlede mesterskab. De resterende afdelinger er følgende:
11. april – TAC Rally, Belgien
1. og 2. maj – Mobil Pegasus Rallye Sulingerland, Tyskland
20. juni – Autosoft Vechtdalrally – Holland
xx. august – endnu ikke endelig på plads – Belgien
18. og 19. september – Litermont Rally Saar - Tyskland
30. og 31. oktober - Finale – Rally Denmark – Ans, Danmark
Viggo Johansen rallypics.dk Læs mere om: Kurt Mejer |