FIA WEC   14/04/15

Heinemeier diskvalificeret fra tredjeplads
World Endurance ChampionshipPrototypen fra Tequila Patrón ESM med #30, havde ellers kørt et flot løb på Silverstone, men ved en inspektion efter løbet, fandt man at bunden af bilen, havde for meget slitage, til at det kunne overholde de tekniske regler.

Ryan Dalziel startede løbet fra en femte position i startfeltet, og fik kørt sig op til først en fjerde position efter 12 omgange, og videre til tredje pladsen. Efter 90 minutters kørsel, overgav han bilen til danske David Heinemeier Hansson, der bevarede bilens placering i feltet.

Mod slutningen af hans stint, fik en anden bil kontakt med David Heinemeier Hansson, og beskadigede venstre bagende på bilen. Heinemeier Hansson kørte i pit, for at få skiftet karossen, dæk, påfyldning af brændstof og kørerskifte til Sharp. På trods af det udvidede pitstop, havde de fået opbygget så stort et forspring, at det lykkedes at bibeholde placeringen. Sharp holdt tredje pladsen gennem sit stint, indtil det sidste kører-skifte til Dalziel, der kørte til målstregen på en tredje plads, som altså desværre blev annulleret.


(Foto: Tequila Patrón ESM)

David Heinemeier Hansson:
"Det var et løb med op og nedture. Bilen kører virkeligt stabilt, når den rammer et punkt med ca halv tank. Vi fik rettet op på problemerne vi havde under kvalifikationen, og Ryan kørte nogle imponerende omgange under sit stint, som fik bilen til at se virkeligt godt ud. Jeg er ikke sikker på hvordan han gjorde det, fordi jeg kunne ikke holde tempoet med Ligier bilerne.

Mit stint var svært grundet vinden. Det er nok det sværeste stint jeg har kørt i lang tid. Det var mindst tre gange så hårdt som på Sebring.

Uheldet med GT bilen var underligt. Jeg lå bag ham, og var hurtigere end ham, på vej ind i sving 9. Han fik det blå flag, og jeg passerede ham. Pludselig mærkede jeg noget, som jeg troede var vinden, men da jeg kiggede i spejlet, kunne jeg se at GT'en var udenfor banen. Vi havde fået beskadiget bagenden, men gutterne skiftede hele stykket. Scott kom om bord, og vi mistede ikke placeringer".

Den andet Tequila Patrón ESM prototype, med start nummer 31, startede fra en ottende plads, med Jon Fogarty bag rattet. Efter 12 omgange, ca 30 minutter inde i løbet, var han kørt op til sjette pladsen, men han begynde at have problemer med bremserne, og kørte i pit. Mekanikerne gennemgik bilen, og fandt en olie-lækage. Halvdelen af teamet reparerede lækagen, mens den anden halvdel skiftede de forreste bremser. Det 30-minutter lange pitstop, fjernede alt håb om en podieplacering.

Fogarty returnerede til banen på en syvende plads, som han holdt indtil bilen blev overdraget til Brown. Gennem den midterste del af løbet, kæmpede Brown med stærk vind, og kunne efterfølgende give rattet videre til David Brabham, der er stand-in for den skadede Johannes van Overbeek. Brabham holdt syvende pladsen, løbet ud. En placering der senere blev skiftet ud med en sjette plads, da #30 blev diskvalificeret.

Næste indsats for Tequila Patrón ESM bliver ved seks timers løbet på belgiske Spa-Francorchamps, den 2. maj. Før løbet på Spa, skifter teamet til nye racerbiler, når de modtager to Ligier J2 P2, lukkede LMP2-prototyper, designet af Onroak Automotive.


Læs mere om:
  • David Heinemeier Hansson
  • Silverstone
  • 12/04/15 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk