FIA WEC   18/04/15

Det var skuffende for Larbre Competition
World Endurance ChampionshipTrods spritny bil, så var forventningerne alligevel i top hos Larbre Competition ved åbningsløbet i WEC på Silverstone. Teamet er blevet endnu mere attraktivt at følge efter at Kristian Poulsen er blevet en del af kørersammensætningen.
Desværre blev forventningerne ikke indfriet på grund af et par dumme fejl.

Det var næsten i sidste øjeblik at Larbre Competition fik genanskaffet en Corvette til teamet. Det har stort set altid - med et par enkelte undtagelser - været Corvette CR modeller teamet har anvendt, og med god succes. Efter et sabbatår i sidste sæson, så blev der anskaffet en C7.R til denne sæson. Men det var sent at man fik bilen og skulle lære den at kende. Teamet nåede dog med til Sebring test kort før 12 timers løbet, men deltog af gode grunde ikke her. I stedet fik man en tur til Corvette Racings faciliteter for at se hvordan man servicerer bilen optimalt og ellers suge erfaring til sig.


(Foto: Larbre Competition)

Derfor var det med en vis spænding og alligevel med gode forhåbninger at man stillede op til åbningsløbet på Silverstone. Det viste sig hurtigt at man både har en en god og hurtig kørerbesætning og også en hurtig bil.

I den frie træning fik man vist omgivelserne at man har en god bil og gerne vil være til at drille de førende i klassen. Nummer tre i den første fri træning, og endnu bedre nummer to i kvalifikationen. Og i den første del af løbet førte man klassen, men mod slutningen af sit stint kørte Paolo Ruberti langsommere for at spare brændstof. Han kunne aflevere bilen til Gianluca Roda på en placering som nummer to. Roda rendte desværre ind i noget roderi efter uheldet med den ene Audi R15. Det gav en stopandgo straf på et minut.


(Foto: Larbre Competition)

Det blev så ikke bedre af at Kristian Poulsen der havde overtaget bilen fra femtepladsen efter straffen, så rendte ind i et uheld hvor en Audi hjalp Corvetten af banen. Der var dog så sket så meget på bilen i forbindelse med den ufrivillige afkørsel at det kostede 7 omgange i pittet. Rent placeringsmæssigt kostede det to omgange yderligere at holde i pitgaragen til reperation. Bilen og teamet sluttede på syvendepladsen i klassen.

Kørerne var for så vidt tilfredse med bilen, men seriøst trætte af uheldet. Dog er man også enige om at der stadig skal arbejdes med bilen, for der er masser for teamet at arbejde med. Den er trods alt ny endnu.


(Foto: Larbre Competition)

Teamchef Jack Leconte har siden løbet haft et møde med Corvette Racing bla. for det som han udtrykte det, så føles det som at brændstoftanken er blevet mindre. Det føles ikke som at man har en tank på 90 liter. Man ser et problem her i forhold til reglement og konkurrenterne, for de har ifølge Leconte en teknisk fordel også under gult flag, hvor man ikke føler at man kan spare nok på brændstoffet. Corvette har indvilget i at tale med FIA og ACO for at få ændret reglerne til gavn for alle. Der er selvfølgelig en behandlingstid, og ingen ved hvor langt det trækker ud.

Leconte var meget tilfreds med at man i første løb allerede kan køre et tempo hvor man kan følge med konkurrenterne. Det lover godt for fremtidige løb når man forhåbentligt har fundet mere fart i bilen. Man skæver selvfølgelig lidt til hvad moderteamet gør uden at man dog får nogen direkte hints om afhjælpning af problemer. Teamet er nu igang med udbedring og klargøring af raceren til næste løb på Spa-Francorchamps som køres den 2 maj.

Dons


Læs mere om:
  • Silverstone
  • 12/04/15 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport